کشف گلوله توپ جنگی در چهل‌ستون

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان صبح امروز از کشف گلوله توپ جنگی متعلق به ۱۰۰ سال قبل در محوطه باغ مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان صبح امروز از کشف گلوله توپ جنگی متعلق به ۱۰۰ سال قبل در محوطه باغ مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون خبر داد.
به گزارش ایمنا، فریدون اله‌یاری ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: صبح امروز مرمتگران در جریان اجرای طرح سنگ‌فرش و آجرفرش کردن خیابان ضلع شمال غربی باغ بزرگ مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون و در جریان خاک‌برداری، گویی فلزی را کشف کردند.
وی افزود: بررسی‌های اولیه توسط مدیریت و کارشناسان مستقر در مجموعه جهانی کاخ‌موزه چهل‌ستون حاکی است با توجه به اینکه مجموعه کاخ چهل‌ستون و بناهای اطراف به‌ویژه تالار تیموری و باغ کاج در ضلع غربی کاخ چهل‌ستون و در بخش شمال غربی مجموعه عظیم دولت‌خانه صفوی در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی یکی از مراکز مهم استقرار نظامیان بوده و هم‌چنین بخشی از توپخانه قشون اصفهان در آن عصر در محوطه کاخ چهل‌ستون استقرار داشته، این گوی فلزی که شباهت زیادی به گلوله توپ دارد و یکی از گلوله‌های توپ‌های جنگی آن دوران است که صبح امروز در جریان حفاری محوطه شمال غربی باغ بزرگ کاخ چهل‌ستون توسط مرمتگران کشف شد.
هم‌چنین عاصفه بدر مدیر مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون نیز دراین‌باره گفت: باغ بزرگ کاخ چهل‌ستون با مساحتی در حدود ۷۰ هزار مترمربع، بخش باقی‌مانده از باغ بزرگ جهان‌نما بوده است که در محور شمال غرب دولت‌خانه صفوی در عصر سلاطین صفوی ایجادشده بود.
وی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ هم‌زمان با اجرای ۱۰ طرح مرمتی کاخ چهل‌ستون، عملیات مرمت و احیاء خیابان‌های باغ کاخ چهل‌ستون با هزینه اولیه بالغ‌ بر ۶۰۰ میلیون ریال آغاز شد.
بدر گفت: در ادامه این طرح‌ها از صبح امروز عملیات احیاء خیابان ضلع شمال غربی کاخ بااعتباری بالغ‌بر ۳۵۰ میلیون ریال آغاز شد، با این وصف این عملیات تا پایان مردادماه به پایان می‌رسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار