ذخیره آب سد زاینده رود؛ 293 میلیون مترمکعب

در هر ثانیه 24 متر مکعب از میزان ذخیره آب کسر می شود.

در هر ثانیه 24 متر مکعب از میزان ذخیره آب کسر می شود.
به گزارش صدا و سیما؛ نیمه مرداد را همیشه اوج گرما قلمداد می کنند و اصفهان کم کم دارد این روز ها را با لب هایی خشکیده و باغ هایی نالان و کشاورزانی خسته ولی چشم انتظار پشت سر می گذارد.
روزی نیست که نصف جهان شاهد آه و ناله کشاورزانش نباشد، هم آنان که سرسبزش کردند و زیبایش نگاه داشتند.
قرار بود با برنامه ریزی مسوولان کشوری، زاینده رود برای اصفهان، امید بخش باشد و زنده ولی انگار تحقق نیافتن وعده ها را نه تنها مردم ، بلکه این بار زاینده رود هم با چشمان کم سوی خود، دید.
اما در این میان نمی شود از اقتصاد تجلیل نکرد؛ اقتصادی که کشاورز را لا به لای ترک های زمین تشنه اش تنها نگذاشت و آب یخ گرانی را هر روز بر سرش ریخت تا دست کم خودش، تشنه نباشد.
دست اقتصاد درد نکند که حواس ما را از زاینده رود به سمت طلا و ارز برد و نگاه مان را از زمین تفت دیده باغ ها، زمین ها و زاینده رود گرفت؛
ولی خدا را شاکریم که مسوولانی داریم که حواسشان هست به بی آبی و جولان خشکسالی.
در همین زمینه گفتگو کردیم با حسن ساسانی که دلش پر بود و زبانش کوتاه از وضعیت خشکسالی در اصفهان؛
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: هم اکنون 293 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود قرار دارد که نشان دهنده وضعیت بحرانی آب در استان است.
حسن ساسانی با بیان اینکه هرثانیه 24 مترمکعب ، از میزان ذخیره آب کاسته می شود و به زاینده رود می ریزد، افزود: این درحالی است که آب دریافتی در تصفیه خانه اصفهان و یزد حدود 14 مترمکعب در ثانیه است.
وی با اشاره به اینکه حدود 10 متر مکعب آب از سد زاینده رود تا تصفیه خانه کم می شود، گفت: این مقدار همان برداشت های بالا دست است که بخشی به صورت مجاز و بیشتر آن به صورت غیر مجاز برداشت می شود.
ساسانی با بیان اینکه در سال آبی جاری 755 میلیمتر بارش داشتیم، افزود:سال گذشته آبی میزان بارش ها هزار و 400 میلیمتر بود که این کاهش 44 درصدی بارش ها را نشان می دهد.
(سال آبی از ابتدای مهر ماه یکسال تا پایان شهریور سال آینده محسوب می شود.)
وی ادامه داد: بخشی از 14 متر ورودی به دو تصفیه خانه اصفهان و یزد، یعنی حدود 800 لیتر برثانیه در اختیار صنایع قرار می گیرد و گفتنی است هم اکنون 30 تا 50 درصد ظرفیت برخی از این صنایع از مدار تولید خارج شده است.
حسن ساسانی با بیان وضع وخیم کشاورزی در اصفهان، گفت: به طور تقریبی بهره کشاورزان صاحب باغ و زمین، بعد از تصفیه خانه صفر درصد است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: هرگونه تصمیم گیری در مورد رها سازی اب و طرح های انتقال آب به تصمیم وزرا و مدیران در وزارتخانه های متبوع است.
رئیس مجمع نمایندگان استان هم در نشست خبری سه روز پیش خود به اصحاب رسانه، مساله آب را بزرگترین دغدغه مجمع نمایندگان استان دانست و گفت: تاکنون نشست های متعددی با مسئولان وزارت نیرو برگزار و قرار شده برداشت های بی رویه بالا دست کنترل شود.
حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان با سرمایه گذاری بیش از 15هزار میلیاردی فولادی ها گفت: برای اجرای این طرح، چند سرمایه گذار خارجی هم اعلام آمادگی کرده اند که درحال بررسی است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی به نشست دو روز پیش چهار نماینده استان با وزیر نیرو در خصوص بررسی مشکلات خشکسالی استان اشاره کرد و گفت: قرار شد معاونان وزرای کشور، نیرو و کشاورزی، تخلف های بالا دست زاینده رود را احصا و از برداشت های غیرضروری و غیرمجاز جلوگیری کنند.
سد زاینده‌رود سال 1349 با ظرفیت یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب برای تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز 100 هزار هکتار از زمین های دشت اصفهان و تامین آب مورد نیاز صنایع ساخته شده است.
سد قوسی شکل زاینده رود سال ۱۳۴۹بهره برداری شد؛ سدی که در ۱۱۰کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار