معاون وزیر کشور: بحران آبی در کشور نداریم

معاون وزیر کشور گفت: مشکل آبی که ۲۰ سال از آغاز آن می‌گذرد را نمی‌توان بحران نام نهاد و در این راستا تنها نیازمند مدیریت مصرف آب در کشور هستیم.

معاون وزیر کشور گفت: مشکل آبی که ۲۰ سال از آغاز آن می‌گذرد را نمی‌توان بحران نام نهاد و در این راستا تنها نیازمند مدیریت مصرف آب در کشور هستیم.
به گزارش مهر، اسماعیل نجار پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه مدیریت بحران استان اصفهان اظهار داشت: در کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در زمینه اجرایی کردن سند سندای ژاپن که به در مغولستان برگزار شد به نمایندگی از وزیر کشور حضور داشتیم که در سخنرانی‌ها، کنفرانس و جلسات متعدد کارشناسی از خشکسالی و کمبود آب در سطح جهان اظهار نگرانی شد.
وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم واقعیتی است که در دنیای امروز با آن روبرو هستیم، بیان داشت: این تغییر اقلیم در دراز مدت باعث گرم شدن زمین، افزایش تعریق و تبخیر آب‌های سطحی، تغییر نوع بارش، پراکنش و زمان بارش و در نهایت خشکسالی، بیابان زایی و ایجاد گرد و غبار شده است.
اساس کار در شرایط فعلی مدیریت صحیح مصرف آب است
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه اساس کار در شرایط فعلی مدیریت صحیح مصرف آب است، ابراز داشت: سالیان متمادی در ارتباط با بحران یا مدیریت در این زمینه بحث داشتیم تا این موض,ع را در اذهان جا بیندازیم که پدیده‌ای که تنها ۲۰ سال است با آن روبرو هستیم را نمی‌توان بحران نام نهاد.
وی با تاکید بر اینکه باید سازگاری با شرایط کم آبی را در پیش رو قرار دهیم، ادامه داد: باید طرحی نو دراندازیم و تلاش کنیم با صرفه جویی در همه بخش‌ها در زمینه آب خود را با شرایط فعلی سازگار کنیم.
نجار تصریح کرد: میزان بارندگی در چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه زاینده رود بسیار کمتر از گذشته شده است و در بسیاری از دیگر نقاط کشور نیز چنین شرایطی داریم به نوعی که دماهای باورنکردنی در برخی استان‌ها را امسال شاهد بودیم.
بیش از هفت میلیارد تومان بودجه برای آب و فاضلاب روستایی اصفهان اختصاص می یابد
وی با بیان این مطلب که در بحث آب از اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۱ با موافقت وزارت کشور یک هزار و ۲۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو در بخش آب تخصیص داده می‌شود، گفت: در بخش اصفهان در مجموع برای آب و فاضلاب روستایی هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان‌های کشور ۴۰ میلیارد تومان است که سهم اصفهان نیز وجود دارد، گفت: با توجه به تمایل استان‌های کشور در زمینه آبرسانی سیار باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به هزینه راننده، دریافت مجوز و غیره این امر بسیار گران تمام می‌شود، در این بخش توصیه ما این ست که از بخش خصوصی برای آبرسانی استفاده شود تا هزینه‌های جنبی برای دولت ایجاد نشود.
تخصیص ۷۳ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل برخی طرح های مرتبط با آب در اصفهان
نجار تاکید کرد: همچنین برای اصفهان ۷۳ میلیارد تومان بودجه برای حفر، تجهیز، بهسازی ۷۰ حلقه چاه، آبرسانی زاینده رود به کاشان، آران و بیدگل و دیگر شهرها و همچنین تکمیل برخی طرح‌های دیگر غیره در نظر گرفته شده است
وی اضافه کرد: سالیانه حدود یک هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار بخش صندوق توسعه بیمه کشاورزی قرار می گیرد که سهم اصفهان در آن محفوظ است.
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به مشکلات بخش دامپزشکی در زمینه شیوع بیماری‌ها به این نکته کلی اشاره کرد که در استان‌ها بخش برنامه و بودجه در دریافت بودجه‌های تخصیص داده شده درست عمل نمی‌کند و باید در این راستا فعال‌تر وارد عمل شوند تا به شکل ناگهانی و با ورود به بحران به فکر جذب بودجه نباشیم.
وی تصریح کرد: ما مدیون اصفهان در زمینه های مختلف به ویژه در دوران دفاع مقدس هستیم و باید دین خود را در این راستا ادا کنیم و بر این اساس یک فولدر ویژه برای اصفهان تدارک دیده‌ایم.
نجار اضافه کرد: همچنین از همراهی استان اصفهان در بحث کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و بازسازی خانه‌های زلزله زدگان و همچنین همراهی و کمک ویژه به دولت در زمان حادثه سقوط هواپیما در دنا تشکر می ‌کنم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار