14 هزار هکتار باغ سیب در سمیرم با خطر خشک شدن مواجه است

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم گفت: 14 هزار هکتار از مجموع 21 هزار هکتار باغ سیب این شهرستان درسالجاری با خطر خشک شدن مواجه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم گفت: 14 هزار هکتار از مجموع 21 هزار هکتار باغ سیب این شهرستان درسالجاری با خطر خشک شدن مواجه شده است.

احمد تیموری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا کم آبی و خشکسالی سال های اخیر را مسبب بحرانی شدن وضعیت باغ های سیب سمیرم دانست و افزود: با گرمتر شدن هوا احتمال خسارت و خشکی نیز بالاتر می رود.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر یکهزار و 500 هکتار از باغ های سمیرم خشک شده است، گفت: بیشترین خسارت به روستاهای بخش وردشت و دشت حنا در شمال و شرق سمیرم وارد شده و شرایط در برخی روستاهای بخش پادنا مانند کیفته ، قنات، کُمه و مورَک نیز بحرانی است.
مدیر جهاد کشاورزی سمیرم افزود: بر اساس مصوبه کار گروه ماده 11 مدیریت بحران، 9 میلیارد ریال به منظور خرید لوله برای آبرسانی به باغ های سمیرم در نظر گرفته شده و زمین های دارای شیب مناسب برای انتقال آب به صورت ثقلی نیز شناسایی شده است.
وی اقدام دیگر جهاد کشاورزی را اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار برای حفظ باغ ها عنوان کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز شهرستان در این بخش 200 میلیارد ریال برآورد شده است.
تیموری گفت: آبرسانی به وسیله لوله ، مرمت قنات های دارای آب و بهسازی کانال ها از فعالیت های جهاد کشاورزی برای مقابله با خشکسالی امسال است.
وی همچنین با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت باغ ها، آب و زراعت سمیرم گفت: 14 هزار و 500 هکتار از باغ های شهرستان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
مدیر جهاد کشاورزی سمیرم افزود: علاوه بر این در سال جاری نصب و راه اندازی شبکه آبیاری نوین در 600 هکتار از باغ های بخش پادنا و رود آباد نهایی شده است.
به گزارش ایرنا پیش از خشکسالی اخیر در مجموع هر ساله 200 تا 300 هزار تن انواع سیب درختی مرغوب از نوع گلدن، رد و گلاب در شهرستان سمیرم تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می شد.
سمیرم با پنج هزار و200 کیلومتر مربع وسعت، دارای 100هزار نفر جمعیت ثابت و عشایری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار