تعداد زنان ازدواج‌ نکرده بالای سن متعارف قبل از تجرد‌ قطعی، سه برابر مردان

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور بیش از ۱۱ میلیون جوان ایرانی مجرد داریم که سن متعارف ازدواج را رد کرده، اما هر گز ازدواج نکرده‌اند.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور بیش از ۱۱ میلیون جوان ایرانی مجرد داریم که سن متعارف ازدواج را رد کرده، اما هر گز ازدواج نکرده‌اند.
ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق بند "الف" ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است بر اساس سياست‌هاي كلي جمعيت و خانواده و سند جمعيت مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي با همكاري نهاد‌هاي ذي‌ربط، به تقويت و تحكيم جامعه خانواده ‌محور بپردازد. همچنین برنامه ششم توسعه دولت باید تقويت، تحكيم و تعالي خانواده و كاركردهاي اصلي آن با رعايت شاخص‌های الگو و سبك زندگي اسلامي با ایجاد ساز و کارها و تأمین اعتبارات لازم در قالب بودجه سنواتی برای کنترل و کاهش میانگین سن ازدواج به میزان ده درصد نسبت به سال پایه را در دستور کار قرار دهد.
وی افزود: این در حالی است که طبق سرشماری سال ١٣٩٥ میانگین سن در اولین ازدواج مردان ٢٧,٤ سال و زنان ٢٣ سال در کل کشور محاسبه شده است و این میانگین در سال ۹۶ نیز هیچ تغییر محسوسی نداشته است.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزارت ورزش و جوانان گفت: ضروری است آن وزارتخانه گزارشی از عملکرد خود در اجرای بند الف ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم به نمایندگان ملت ارائه دهد و نسبت به عدم اجرای برنامه ششم در زمینه کاهش میانگین سن ازدواج توضیحات لازم را ارائه کند.
تاج‌الدین تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه به ازای هر پنج هزار جوان یک سمن و به ازای هر۱۰هزار جمعیت جوان یک مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و تحکیم بنیان خانواده باید ایجاد شود که در حال حاضر و به گواه اداره کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان به ازای هر ۱۵ هزار جوان، یک سمن فعال وجود دارد و تا امروز اختلاف زیادی میان اهداف برنامه ششم و عملکرد وزارت ورزش و جوانان در این زمینه وجود دارد .
وی افزود: ضمن آنکه به گواه دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در سراسر کشور تنها ۱۸۰ مرکز مشاوره وجود دارد که در مقایسه با تعداد جمعیت جوان و حسب الزامات برنامه ششم توسعه باید بیش از ۲۰۰۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج برای جوانان در کشور وجود داشته باشد. این در حالی است که بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم نیز دولت را ملزم به آموزش و مشاوره مستمر جوانان با اولویت خانواده‌ها می‌کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان باید از عملکرد خود در اجرای برنامه ششم توسعه در خصوص ایجاد سمن‌ها و مراکز مشاوره تخصصی ازدواج به نمایندگان ملت گزارش ارائه دهد و دلایل اختلاف عملکرد خود را با الزامات برنامه ششم در این زمینه تبیین کند.
تاج‌الدین تصریح کرد: طبق بند "ث " ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است بر اساس سياست‌هاي كلي جمعيت و خانواده و سند جمعيت مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي با همكاري نهاد‌هاي ذي‌ربط، به منظور تقويت و تحكيم جامعه‌اي خانواده محور و تقويت و تحكيم و تعالي خانواده و كاركردهاي اصلي آن، با رعايت شاخص‌های الگو و سبك زندگي اسلامي با ایجاد ساز و کارها و تأمین اعتبارات لازم در قالب بودجه سنواتی از ترویج ازدواج موفق،پایدار و آسان، فرزندآوری و تربیت فرزند صالح و ارزش دانستن ازدواج پشتیبانی و حمایت کند.
وی تأکید کرد: این در حالی است که طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور بیش از ۱۱ میلیون جوان ایرانی مجرد داریم که سن متعارف ازدواج را رد کرده، اما هر گز ازدواج نکرده‌اند و طبق آمار دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال بیش از یک میلیون و300 هزار نفر در سن تجرد قطعی هستند و تعداد زنان هرگز ازدواج‌ نکرده بالای سن متعارف قبل از تجرد‌ قطعی، سه برابر مردان با این شرایط است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نرخ رشد خانوارها ۲.۷ درصد بود در حالی که نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴ بوده و میل به تجرد در جامعه بسیار قوت گرفته است.
تاج‌الدین خاطرنشان کرد: وزارتخانه ورزش و جوانان باید گزارشی از عملکرد خود در اجرای بند ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم به نمایندگان ملت ارائه دهد و نسبت به عدم اجرای برنامه ششم در زمینه حمایت از ترویج ازدواج و ارزش دانستن آن توضیحات لازم را ارائه کند.
به گزارش ایسنا؛ موارد ذکر شده توسط دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طی تذکری به امضای 50 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار