احیای سنگ تراشی، قدیمی‌ترین هنر دستی اردستان

سنگ تراشی، قدیمی‌ترین هنر دستی مردم اردستان با قدمت ۲۵۰۰سال مربوط به دوره هخامنشیان احیا شده است.

سنگ تراشی، قدیمی‌ترین هنر دستی مردم اردستان با قدمت ۲۵۰۰سال مربوط به دوره هخامنشیان احیا شده است. ب
به گزارش صداوسیما؛ رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه ر سنگ تراشی یکی از هنرهای سنتی این شهرستان است گفت: مردم منطقه لاسیب و توتکان قطعه سنگ های بزرگ را تبدیل به آلات و اداواتی می کردند که بتوانند نیازهای خود را رفع کنند.
محمدرضا صدوقی با بیان اینکه ساخت هاون، سنگ های آسیاب بزرگ، سنگ آب و درب های سنگی قدیمی کارهای بوده که از قدیم انجام می شده است افزود: به مرور زمان این صنعت فراموش شده بود که از حدود یک سال پیش یک جوان اردستانی این هنر را احیا کرده و این هنر باستانی در شهر اردستان رواج پیدا کرده است.
وی افزود: سنگ این منطقه از نظر جنس و نوع منحصربه فرد است به استان های دیگر نیز صادر می شود.
جوان خوش ذوق احیا کننده این صنعت با بیان اینکه به مدت 30سال کاشی کار بوده است و به دلیل نبود کار، هنر سنگ تراشی را انتخاب کرده است افزود: استاد کار نداشتم و در چندین بار کار تراش سنگ را خراب کردم تا اینکه توانستم به نتیجه برسم.
مسلم محقق اردستانی با بیان اینکه این هنر نیازمند ظرافت خاصی است تا جایی که برای ساخت یک وسیله سنگی چندین روز زمان نیاز است گفت: برای ساخت ادوات سنگی در ابتدا سنگ را از کوه جدا کرده و پس از آن با ترسیم الگو بر روی سنگ سخت با قلم و تیشه اقدام به تراش می کنیم.
این هنرمند سنگ تراش افزود: داخل سنگ را به اندازه 8تا15سانت گود کرده و بعد چکش کاری انجام می دهم و با استفاده از سوپاپ ماشین آن را صاف میکنیم تا یکدست و صیقلی شود. با حمایت از قدیمی ترین هنر دستی این شهرستان می توان زمینه اشتغال 40نفر را بصورت مستقیم فراهم کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار