۷ درصد پسماندهای روزانه شهر اصفهان، نایلون است

"تفکیک از مبدأ"، "پسماند ویژه"، "زباله خطرناک"، "نه به نایلون" و "کود ورمی کمپوست" واژه‌هایی هستند که این روزها زنان خانه‌دار شهر اصفهان با شرکت در کلاس‌های آموزشی سازمان مدیریت پسماند بیشتر با آن آشنا می‌شوند.

"تفکیک از مبدأ"، "پسماند ویژه"، "زباله خطرناک"، "نه به نایلون" و "کود ورمی کمپوست" واژه‌هایی هستند که این روزها زنان خانه‌دار شهر اصفهان با شرکت در کلاس‌های آموزشی سازمان مدیریت پسماند بیشتر با آن آشنا می‌شوند.

به گزارش ایمنا، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با همکاری فرهنگسراهای مناطق ۱۵ گانه تورهای بازدید زنان خانه‌دار از کارخانه بازیافت و کود آلی را از تیر ماه سال جاری ‌به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی آغاز کرده و تاکنون ۳۰۰ نفر از شهروندان در این تورها شرکت کردند. تورها ویژه بانوان خانه‌دار برنامه‌ریزی شده و قرار است از هر منطقه شهرداری ۱۲۰ نفر از کارخانه کود آلی بازدید کنند.

این تورها به گونه ای برنامه ریزی شده تا ضمن آموزش، بانوان الگوی رفتاری خود را در حوزه بازیافت تغییر داده و به " آلودگی‌های پلاستیکی" به معنای واقعی پایان دهند.

برگزاری دوره آموزشی و اهداء یک مجموعه فرهنگی به بازدیدکنندگان از برنامه‌های جانبی تورهای بازدید از کارخانه کود آلی است. در حال حاضر شهروندان ۸ منطقه از شهر اصفهان به بازدید از کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی پرداختند و در خلال این بازدید کلاس آموزشی با موضوع " مدیریت پسماند در خانه " برای آنها برگزار شده است. این بازدیدها تا پایان مرداد ماه ۹۷ ادامه خواهد داشت.

روزانه ۱۲ ساعت صرف تفکیک زباله‌ها می شود

روزانه یک هزار تن پسماند خانگی در شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود که از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح وارد کارخانه کود آلی می‌شود. در داخل کارخانه کامیون‌ها زباله را در نزدیک ورودی خط جداسازی، بر روی پانلی خالی کرده، کارگران به شیوه دستی زباله‌های بزرگ و حجیم را جدا و بقیه پسماند توسط چنگک بزرگی بارگیری شده و بر روی نقاله‌ای که به سمت داخل حرکت می کند ریخته می‌شود. در مرحله بعد زباله‌ها از میان تیغه‌هایی که وظیفه پاره کردن کیسه‌های زباله را برعهده دارند عبور داده شده و در این مرحله هم پلاستیک‌ها به صورت دستی از روی نقاله برداشته شده و سپس زباله وارد سَرَند ( نوعی غربالگر) اولیه شده که مواد درشت آن از قبیل شیشه، چوب، پارچه و سنگ را جداسازی می‌کند. پس از آن جداسازی زباله های فولادی توسط جداکننده مغناطیسی که مگنت نام دارد انجام می شود. در مرحله بعد زباله‌ها وارد سرند ثانویه شده که سوراخ‌های آن ریزتر از سرند اولیه بوده و مواد غیر آلی بیشتری را به دام می اندازد.

در این مرحله زباله‌های جداشده آلی آماده ارسال به سالن تخمیر شده که در حقیقت ورود به فرآیند کمپوست سازی است. زمان تقریبی برای تولید کمپوست ۲۵ تا ۴۵ روز بر اساس تغییرات آب و هوایی و رطوبت منطقه است. کارگران کارخانه بازیافت روزانه ۱۲ ساعت مشغول تفکیک زباله‌های آلی و غیرآلی بوده تا مواد بازیافتی را دوباره به چرخه مصرف بیاورند.

۷ درصد پسماندهای روزانه شهر اصفهان، نایلون است

این ها بخشی از فعالیت‌های حدود ۱۰۰ نفر در کارخانه پسماند است که روزانه از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۶ بعداز ظهر یکسره اقدام به تفکیک پسماند می‌کنند. نایلون یکی از اقلامی است که در حال حاضر به میزان زیادی در پسماندهای شهری تولید می‌شود به طوری که هفت درصد پسماندهای روزانه شهر اصفهان معادل ۷۰ تن "نایلون" است. این مسایل از معضلاتی است که شهر را تهدید می کند.

تغییر الگوی رفتاری شهروندان در حوزه بازیافت

زینب مقصودی یکی از شهروندان منطقه ۱۲ در این بازدید شرکت کرده و می‌گوید: در این تورها با موارد جدیدی از جمله پسماند خطرناک آشنا و متوجه شدم به هیچ وجه لامپ یا باطری را نباید در زباله تر مخلوط کنم.

زهرا حقیقی یکی دیگر از شهروندان نیز ادامه می‌دهد: نان‌های خشک را به وانت بارها و دوره گردها تحویل می دادم اما از این به بعد به غرفه‌های بازیافت تحویل می‌دهم چون سلامتی شهر و شهروندان برایم مهم است.

ندا شیروانی از دیگر شرکت‌کنندگان در دوره های آموزشی سازمان مدیریت پسماند اضافه می کند: این آموزش‌ها را به اعضای خانواده هم منتقل می‌کنم تا دیگر زباله‌های خطرناک وارد پسماند نشود.

یک کارشناس فرهنگی منطقه ۱۲ نیز در حاشیه این بازدید می‌گوید: با توجه به اینکه مدیریت منازل به عهده زنان است، فرهنگسراها با همکاری سازمان مدیریت پسماند نسبت به برگزاری تورهای بازدید زنان خانه دار از کارخانه بازیافت با هدف اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص خطرات پلاستیک برای طبیعت‌ و لزوم کاهش استفاده از آن اقدام کرده است.

مریم آقایی اضافه می‌کند: لازم است در حوزه بازیافت صدا و سیما، رسانه‌ها و حوزه‌های فرهنگ شهروندی کمک کنند چرا که سازمان پسماند به تنهایی نمی‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی کاهش پلاستیک اقدام کند.

مسئول آموزش خدمات شهری منطقه ۱۲ در حاشیه این بازدید می‌گوید: دیدگاه مردم بعد از برگزاری این دوره‌های آموزشی و بازدید در حوزه تفکیک تغییر می‌کند و حتی مصرف ظروف یکبار مصرف کاهش می‌یابد.

شایسته هاشمی اضافه می کند: بر اساس بررسی های انجام شده با برگزاری دوره های آموزشی در حوزه بازیافت میزان و نوع بازیافت تحویلی به غرفه ها و ایستگاه ها تغییر کرده و شاهد افزایش تفکیک هستیم.

کارشناس آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در حاشیه این تورهای بازدید از این کارخانه می‌گوید: تورهای بازدید از ۲۱ تیرماه تاکنون با هماهنگی فرهنگسراهای مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در حال برگزاری است و تاکنون شهروندان ۸ منطقه شهر اصفهان در این تورها شرکت کرده اند.

محمدرضا رضوانی ادامه می‌دهد: تاکنون ۳۰۰ نفر از شهروندان با مراحل مدیریت پسماند، کاهش پسماند، استفاده مجدد و بازیافت آشنا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بعد از برگزاری دوره های آموزشی نظر سنجی صورت می گیرد، اضافه می‌کند: بر اساس این نظرسنجی شرکت‌کنندگان از این دوره های آموزشی رضایت بالایی داشته اند.

گروه هدف بعدی؛ کودکان و دانش آموزان

این کارشناس با تاکید بر تغییر الگوی رفتاری شهروندان در حوزه بازیافت می‌گوید: این دوره‌ها زمانی تاثیر گذار است که الگوی رفتار و نگرش شهروندان تغییر کند که در همین راستا در نظر داریم از اول مهرماه برای کودکان و دانش آموزان چنین کلاس‌های آموزشی را برگزار کنیم.

وی ادامه می دهد: معضل بزرگی که هم اکنون با آن روبرو هستیم تولید سالانه شش میلیارد لیتر شیرابه از مواد زائد جامد در کشور است که هنوز اقدامی برای تصفیه آنها صورت نگرفته است، این در حالی است که می توان با تصفیه شیرابه حاصل از پسماندها، از آن در آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

رضوانی اضافه می‌کند: در صورت نفوذ شیرابه به سفره های آب زیر زمینی، شاهد معضلات زیست محیطی و بهداشتی متعددی خواهیم بود که باید هر چه سریعتر نسبت به اصلاح وضع موجود اقدام کنیم. شیرابه‌ها حاوی باکتری‌های خطرناکی هستند که می‌توانند سلامت مردم را به خطر اندازند.

وی با بیان اینکه نقش رسانه ها در انعکاس و آموزش مقوله پسماند و بازیافت حائز اهمیت است، می گوید: انتظار می رود رسانه ها با درک اهمیت بازیافت و مدیریت پسماند، بیش از گذشته ارگان‌های مرتبط با این مقوله را یاری کنند.

وی تاکید می‌کند: نایلون امروزه یکی از معضلات کلان‌شهرها به شمار می‌رود، زیرا بخش زیادی از آن دفن می‌شود و سال‌های سال طول می‌کشد که در طبیعت تجزیه شود. در این راستا یکی از اقدامات مهم برای کاهش استفاده از نایلون، آموزش و فرهنگسازی است، در واقع مردم باید با خطرات زیست‌ محیطی استفاده از نایلون‌ها آشنا شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار