مراحل حقوقی ثبت شهر زیرزمینی کوهپایه باید طی شود

شهردار کوهپایه گفت: از دو سال قبل مقدمات ثبت شهر زیرزمینی کوهپایه توسط شهرداری این شهر فراهم شده است، اما با توجه به قرارگیری آن در زیر خانه های مسکونی مردم، باید مراحل حقوقی آن طی شود تا مورد احیای کامل قرار گیرد.

شهردار کوهپایه گفت: از دو سال قبل مقدمات ثبت شهر زیرزمینی کوهپایه توسط شهرداری این شهر فراهم شده است، اما با توجه به قرارگیری آن در زیر خانه های مسکونی مردم، باید مراحل حقوقی آن طی شود تا مورد احیای کامل قرار گیرد. محسن علیخانی در گفت‌وگو باایسنا، درباره برنامه های شهرداری کوهپایه برای توسعه گردشگری، اظهار کرد: اگرچه که منابع درآمدی شهرداری های کوچک بسیار محدود است، اما به دلیل اهمیت پرداختن به مسئله صنایع سبز، توسعه گردشگری در صدر اهداف شهرداری کوهپایه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مهم شهرداری حفظ و رونق بخشی به اماکن تاریخی است، افزود: در این راستا قسمتی از بودجه عمرانی خود را برای احیا و مرمت آثار تاریخی کوهپایه قرار داده ایم. چنانچه از میان 28 اثر تاریخی که در این شهر وجود دارد، حدود 12 اثر به ثبت ملی رسیده است.
وی شهر زیرزمینی کوهپایه را از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر دانست و اظهار کرد: این شهر زیرزمینی متعلق به دوران ساسانیان است که از دو سال قبل تاکنون مورد احیا و لایه روبی قرار گرفته و مقدمات ثبت آن نیز توسط شهرداری فراهم شده است، اما با توجه به قرارگیری این شهر در زیر خانه های مسکونی مردم، باید مراحل حقوقی خود را طی کند تا بتواند مورد احیای کامل قرار گیرد. تاکنون بخشی از این اثر ارزشمند لایه روبی شده و بخشی دیگری از آن بعد از ثبت، احیا خواهد شد.
شهردار کوهپایه درخصوص میزان تخصیص بودجه برای احیای این اثر تاریخی، گفت: هنوز اطلاعات کاملی از کل مسیر این شهر نداریم، بنابراین نمی توانیم به طور دقیق اعتبار لازم برای آن را تخمین بزنیم. تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که این شهر در زیر شهر کوهپایه قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: آثار تاریخی مهم دیگری همچون هتل های تاریخی، آب انبارها، منزل شیخ جواهری و ... در شهر کوهپایه وجود دارد که احیا شده، اما در انتظار مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری مشارکتی است.
علیخانی درباره وضعیت تامین منابع آبی کوهپایه، گفت: بافت شهر کوهپایه کویری است و آب آن عمدتا از قنات و چاه تامین می شود. شهرداری این شهر چاه عمیقی دارد که با مطالعه حفاری شده و اکنون نیز آب خوبی دارد. با این وجود بحث آبیاری فضای سبز بر اساس اصول علمی و به صورت قطره ای انجام می شود.
وی هم‌چنین تاکید کرد: از توسعه چمن و گونه های نیازمند آب زیاد جلوگیری شده و بیشتر از گونه های کویری استفاده می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار