بومی‌سازی ساخت باتری تولید کک در کشور

ماشینیست تولیدات کک ذوب آهن با اشاره به این موضوع که تخلیه و شارژ کک تولیدی باتری توسط ماشینیست ها انجام می‌شود، گفت: با هماهنگی طبق برنامه که از بخش داده شده ماشین درب باز کن و الکتروز سلول‌های باتری تخلیه می‌شود و توسط ماشین شارژ و با هماهنگی ماشین تخلیه سلول‌ها شارژ می‌شود.

ماشینیست تولیدات کک ذوب آهن با اشاره به این موضوع که تخلیه و شارژ کک تولیدی باتری توسط ماشینیست ها انجام می‌شود، گفت: با هماهنگی طبق برنامه که از بخش داده شده ماشین درب باز کن و الکتروز سلول‌های باتری تخلیه می‌شود و توسط ماشین شارژ و با هماهنگی ماشین تخلیه سلول‌ها شارژ می‌شود.

روح اله دهقانی به حساسیت کار ماشینست ها که جای هیچ‌گونه خطا و اشتباه ندارند اشاره کرد و افزود: در صورت کوچک‌ترین اشتباه مشکلات اساسی برای این قسمت به وجود می‌آید و با توجه به حرارت، گرما و گاز موجود در محیط و همچنین کار با ماشین‌ها وظیفه تمیزکاری درب سلول، ماشین‌ها و مسیر حرکت نیز بر عهده ماشینیست ها است.

او گفت: برخی از مکانیزم ماشین‌ها تخلیه برقی بودند که دچار خرابی می‌شدند که برخی این تجهیزات توسط پرسنل و با دانش داخلی با تجهیزات هیدرولیکی تعویض شدند که باعث بهره‌وری بیشتر در این بخش شد.

امیر رحمتی مهندس ارشد گرمایی کارگاه کک واحد یک ذوب آهن نیز گفت: کارگاه کک وظیفه تأمین کک موردنیاز کوره بلند را بر عهده دارد که در این راستا زغال‌سنگ توسط کارگاه تأمین زغال به کارگاه کک ارسال و در سلول‌های باتری تبدیل به کک می‌شود.

او یادآور شد: تنظیم سیستم گرمایی جهت پخت زغال‌سنگ به عهده گروه گرمایی کارگاه است که این امر توسط نفرات شیفت و روزکار با اندازه‌گیری درجه حرارت مشعل‌های سلول گرمایی و تنظیم در هر شیفت صورت می‌پذیرد.

او گفت: کل سلول‌های گرمایی باتری دارای هزار و 800 مشعل است که همگن بودن دمای تمامی مشعل‌ها نقش مهمی در کیفیت کک تولیدی دارد و درصورتی‌که دما تنظیم نباشد کک خروجی از کوره‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود. او ضمن قدردانی از تلاش کلیه همکاران شاغل در این بخش به جهت تولید کک مطلوب، افزود: در این راستا تمامی مشعل‌ها مرتباً توسط گازبان و تونل بان کنترل و تمیزکاری و تنظیم می‌شود.

مهندس ارشد گرمایی کارگاه کک واحد یک با اشاره به این موضوع که کار تمیزکاری تجهیزات گاز و کنترل آن بر عهده نفرات اپراتور سیستم گرمایی می‌شود، گفت: در فرایند تولید کک گاز کک به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌گردد که این گاز توسط تجهیزات مربوط جمع‌آوری و به کارگاه‌های شیمیایی ارسال می‌شود تا پس از تصفیه به‌عنوان گاز مصرفی کوره‌های کک مصرف شود و مازاد آن نیز به شبکه گاز کارخانه تزریق می‌شود.

هوشیار صفاران سرپرست بخش کک واحد یک ذوب آهن با اشاره به این موضوع که در ابتدا بازسازی و نوسازی باتری و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی شماره یک انجام گرفت، گفت: باتری شماره یک در سال 93 بعد از تعمیرات و بازسازی با ظرفیت 450 هزار تن در سال وارد مدار تولید شد که راه‌اندازی آن باعث کاهش هزینه‌های شرکت شد. او یادآور شد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در زمان بازسازی شرکت چینی از ادامه همکاری جهت نصب و راه‌اندازی ماشین‌ها خودداری کرد که تمامی مراحل نصب راه‌اندازی توسط پرسنل برق، مکانیک و اتوماسیون این بخش صورت پذیرفت.

او گفت: راه‌اندازی و رگلاژ سیستم گرمایی باتری که یکی از کارهای تخصصی در زمینه تکنولوژی است با کمک پرسنل تکنولوگ سیستم گرمایی صورت پذیرفت. وی خاطرنشان ساخت: رگلاژ سیستم گرمایی به‌طور کامل توسط پرسنل این بخش صورت پذیرفت و ظرفیت تولید باتری بدون حضور متخصصان خارجی به نهایت ظرفیت رسید به‌طوری‌که در سال 96 علی‌رغم برنامه تولید داده شده توسط بخش مبنی بر تولید 428 هزار 400 تن بود ولی میزان کک تولیدی این بخش 513 هزار و 464 تن بود که رکورد محسوب می‌شود.

صفاران به آمادگی این بخش در ساخت باتری شماره 2 با توجه به تجربیات قبلی اشاره کرد و گفت: ساخت کلیه قطعات موردنیاز در داخل کارخانه صورت پذیرفته و این امر یک گام مهم در راستای بومی‌سازی ساخت باتری در ذوب‌آهن و کشور است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار