کارگران کاشی نیلو در انتظار تعیین تکلیف

رونق دوباره کارخانه کاشی نیلو و بازگشت کارگرانش به عرصه فعالیت ازجمله انتظاراتی است که از زمان ورود سرمایه‌گذار جدید به این کارخانه شکل‌گرفته است.

رونق دوباره کارخانه کاشی نیلو و بازگشت کارگرانش به عرصه فعالیت ازجمله انتظاراتی است که از زمان ورود سرمایه‌گذار جدید به این کارخانه شکل‌گرفته است.

به گزارش ایمنا، کارخانه‌ای با سابقه‌ای نزدیک به ۴۰ سال که مدت‌زمانی است درگیر بحران شده است و بحران به‌جایی ختم شد که بزرگ‌ترین صادرکننده کاشی در کشور، مدت‌ها به حالت تعطیلی درآمده بود تا امروز که تعدادی اندک از خطوط تولید کارخانه راه‌اندازی شده و شرایطی جدید برآن حاکم شده است.

کارگران کاشی نیلو در انتظار تعیین تکلیف

آن‌ گونه که رئیس اتحادیه کشوری کاشی و سرامیک خبر می‌دهد بسیاری از کارخانه‌های کاشی و سرامیک به دلیل نبود نقدینگی و رکود زیاد در آستانه ورشکستگی قرارگرفته‌اند. به گفته این مسئول، رکود موجود در این صنف در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در این میان تعطیلی کارخانه کاشی نیلو اصفهان هم یکی از همین موارد است که با اعتراضات بسیاری از سوی کارگران در سال‌های اخیر مواجه بوده است.

درواقع از آذرماه سال ۹۴ که خبر تعطیلی کارخانه کاشی نیلو منتشر شد، تا کنون بیش از ۲ سال می‌گذرد و دراین مدت، بسیاری از کارگران باسابقه‌اش با حقوق معوقه و بدون بیمه بلاتکلیف مانده‌اند. کارگرانی که تا به‌ حال چندین دفعه دست به اعتصاب زده‌اند و هر بار با وعده‌هایی چون ورود سرمایه‌گذار جدید، تزریق نقدینگی برای پرداخت معوقات کارگران و بازگشت به کار کارکنان، امیدوار به آینده و بازگشت به کارشده‌اند و در این ماه‌های اخیر نیز با ورود سرمایه‌گذار جدید به این کارخانه بسیاری در انتظار خبرهایی خوش هستند .

سعیدی که یکی از کارکنان این کارخانه است در گفت‌وگو با « ایمنا » با انتقاد از بیکاری و نپرداختن حقوقش می‌گوید: مسئولان سابق این کارخانه به دلیل سوء مدیریت، با مشکلاتی مانند کاهش فروش، عدم توانایی پرداخت قبض‌های سنگین حامل‌های انرژی، تأخیر در پرداخت حقوق و مزایای نیروهای شاغل و بازنشسته روبرو شدند و درنهایت اقدام به تعطیلی خطوط تولید و اخراج بسیاری از کارگران با سابقه کردند. درحالی‌که در طول این سال‌ها کارکنان این مجموعه با تعداد حدود ۶۷۰ نفر، با نهایت صداقت مشغول به فعالیت بودند و سودآوری چشمگیری برای شرکت داشتند اما از زمانی که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد به‌تدریج مشکلات هم آغاز شد.

کار گری دیگری می‌گوید: در این سال‌ها مدام وعده حل شدن مشکلات داده می‌شود، بدون آنکه اقدامی اساسی انجام شود. به گفته این کارگر پس از تعطیلی کامل کارخانه در ۲ سال گذشته عده‌ای تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند در صورتی‌که قرار گرفتن در شرایط بیکاری و استفاده از بیمه بیکاری برای کارگران استانی صنعتی چون اصفهان خوشایند نیست. اکنون نیز مدت‌زمانی است که کارخانه به سرمایه‌گذار جدید واگذارشده است و ما همچنان در انتظار تعیین تکلیف هستیم.

پرداخت بخشی ازمعوقات جاری

صالحی معاون سیاسی _ اجتماعی فرمانداری فرماندار نجف‌آباد با اشاره به تلاش مسئولان شهرستان و استان در راستای حل مشکلات کارگران و رونق تولید در کارخانه کاشی نیلو از ورود سرمایه‌گذار جدید به این کارخانه خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند با راه‌اندازی خطوط جدید همه کارکنان به کار بازگردند.

وی در رابطه با کارکنان کاشی نیلو اضافه می‌کند: در شرایط کنونی حدود ۴۰ نفر که نیروی رسمی بودند درحال فعالیت در کارخانه و تعداد ۳۰۰ نفر هم درحال دریافت بیمه بیکاری هستند. به گفته این مسئول فعلاً بخشی از معوقات جاری کارکنان پرداخت‌شده اما هنوزمعوقات قبلی باقی مانده است. صالحی خاطرنشان می‌کند: سعی همه مسئولان مربوطه در رابطه با کارخانه کاشی نیلو آن است که ضمن پرداخت مطالبات کارگران، خطوط تولید به شرایطی مناسب برسند تا کارگران نیز دوباره مشغول به فعالیت شوند.

مسئولان چاره‌اندیشی کنند

احمدرضا معینی رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان نیز بزرگ‌ترین مشکل فعلی کارکنان این کارخانه را قطع بیمه می‌داند.

وی در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: به جز معوقات ۳۲ ماهه کارکنان نیلو، تقریباً یک سال از قطع بیمه این کارکنان می‌گذرد و از اواخر سال گذشته هم بیمه کارکنانی که درحال فعالیت بودند قطع شد، مشکلات چنین کارخانه پر سابقه خوش‌نامی که از صادرکنندگان سرامیک به کشورهای اروپایی بود از زمانی شروع شد که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد و به تدریج به دلیل نبود مدیریت صحیح دچار مشکل شد، تا جایی که حتی طلب تأمین اجتماعی هم از سوی مسئولانش پرداخت‌نشده است.

معینی ادامه می‌دهد: باوجود چنین شرایطی اخیراً سرمایه‌گذار جدیدی وارد این کارخانه شده که البته او هم با وعده‌هایی وارد شد و تعهداتی به او داده‌شده بود که بر اساس آخرین اطلاعاتم نه‌تنها این تعهدات اجرایی نشده‌اند بلکه اکنون با فشار دادگستری برای رسیدگی به ۶۰۰ پرونده از کارکنان این کارخانه مواجه شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در هر صورت برای رفع مشکلات کارخانه و بازگشت به مسیر تولید ضرورت دارد مسئولان مربوطه با همکاری با سرمایه‌گذار جدید، در اندیشه راهکاری اساسی و جدی برای خروج کارخانه از رکود و بازگشت به چرخه تولید باشند. چرا که کارگران بیکار این کارخانه در شرایطی دشوار به سر می‌برند.

معینی ادامه می‌دهد: زمانی که کارگری حقوق یک ماهش به تأخیر می‌افتد با مشکلات بسیاری روبروی می‌شود، حال قابل‌تأمل است این کارگران که چند ماه و برخی هم چند سال است حقوقی دریافت نکرده‌اند با چه شرایطی دشواری دست‌ به‌ گریبان هستند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار