#پزشک_فراری_از_کارتخوان

واکنش‌هایی درباره فرار مالیاتی و ویزیت‌های نجومی پزشکان در فضای مجازی با هشتگ "پزشک فراری از کارتخوان" شکل گرفته است.

واکنش‌هایی درباره فرار مالیاتی و ویزیت‌های نجومی پزشکان در فضای مجازی با هشتگ "پزشک فراری از کارتخوان" شکل گرفته است.
مجله مهر- عارف چراغی: هفته گذشته گزارشی درباره ویزیت‌های نجومی و بالاتر از تعرفه پزشکان و همچنین فرارهای مالیاتی آنها منتشر شد.
در این گزارش اشاره شده بود که بسیاری از پزشکان در تهران و دیگر شهرها میانه خوبی با کارتخوان ندارند و معمولا مبلغ ویزیت یا هزینه‌های خدمات کلینیک و حتی عمل‌های جراحی را نقدا قبول می‌کنند.
اگر چه طبق مصوبه رسمی وزارت بهداشت هزینه تعرفه ویزیت پزشکان متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و برای پزشکان فوق تخصص ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان است. اما بسیاری از پزشکان متخصص را می‌بینیم که ویزیت‌های بالغ بر ۷۰ هزار تومان دریافت کرده و همچنین هزینه سایر خدمات را تا مبالغ چندین میلیون تومان را هم به صورت نقدا دریافت می‌کنند. این رفتارها از سوی پزشکان اغلب به دلیل فرارهای مالیاتی و همچنین کشف نشدن هزینه‌های اضافی ویزیت است. به طوری که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس، مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است که تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می‌شود. این یعنی پزشکان سالانه چیزی در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.
در پی انتشار این گزارش کاربران فضای مجازی واکنش‌های زیادی را نسبت به این نوع رفتار پزشکان و عدم نظارت صحیح با هشتگ "پزشک فراری از کارتخوان" منتشر کردند و با استفاده از این هشتگ نظرات و تجربیات خود را با یکدیگر به انتشار گذاشتند.
کاربر رضا ساکی می‌گوید: «یه بار رفتم دکتر دیدم کارت‌خوان داره، کشیدم، وقتی کشیدم دیدم نوشته میوه‌فروشی جلالی!» حاج سروش هم نوشته: «یه کارگری که حقوقش زیر ۲ تومنه، همون اول مالیاتش از حقوقش کسر میشه ولی پزشکایی که درامد هر روزشون ۲ تومنه میخوان مالیات ندن. این شرم‌آور نیست؟ ادعای فرهیختگیشونم میشه»
کاربر دیگری هم در اعتراض به رفتار برخی از پزشکان می‌گوید که «ای کاش تو اون دانشگاه علاوه بر دروس پزشکی دو کلام قانون و انصاف هم بهتون یاد می دادند» و یا کاربر محمد نوشته است: « "پزشک فراری از کارتخوان" بیمار را درمان و جامعه را مریض می‌کند». کاربر سارینا هم نوشته است: «با پول مالیات درس خونده دکتر شده الان از دادنش فراریه»
کاربر فرشاد یکی از تجربیات خود را نوشته: «رفتم دندونپزشک، معاینه کرد، دستور نوشت اومدم بیرون، منشی گفت ۳ روز دیگه با یک‌میلیون تون پول نقد بیاید برای قالب‌گیری! گفتم من مدتهاست که یک میلیون پول نقد از نزدیک ندیدم، روزی ۲۰۰ تومن هم بگیرم از atm میشه ۶۰۰ تومن، گفت دیگه هرجور صلاحه! برنگشتم دیگه»و یا کاربر دیگری نوشته است: «باید به جای ربیعی این آقای قاضی زاده هاشمی وزیربهداشت استیضاح میشد. پزشک فراری از کارتخوان نمونه بارز فرار از مالیات و دزدی تو روز روشن است. این آشفته بازاری را گردن تحریم نندازید. از ماست که بر ماست.»
کاربر هادی هم دربرابر انتقادی که به این کمپین شده، می‌گوید: «باور کنید انتقادات به "پزشک فراری از کارتخوان" به خاطر خصومت شخصی یا صنفی نیست. باید برای بیمار بین پانزده تا بیست دقیقه وقت بگذارند، که معمولاً نمی‌گذارند. باید بیماران را تک به تک ویزیت کنند که معمولاً نمی‌کنند. باید مالیات بدهند، که عده زیادی نمی‌دهند.»
از سوی دیگر، سازمان مردم‌نهاد، دیده‌بان شفافیت و عدالت در توییتی رسما از این مطالبه مردمی حمایت کرده است. در متن این توییت آمده: «دیده‌بان شفافیت و عدالت از مطالبه مردمی اجبار "پزشک فراری از کارتخوان" به پرداخت مالیات قویا حمایت می‌کند سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت باید فورا جلوی این حرکت وقیحانه برخی پزشکان را بگیرند. »
گفتنی است این هشتگ در دو روز گذشته چهارمین هشتگ داغ فضای مجازی بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار