آیین سنتی ' آب به بذر شلغم' در خور و بیابانک

اهالی خطه کویری خور و بیابانک از نیمه تابستان هر سال طبق رسمی کهن ، آیین ' آب به بذر شلغم ' را برگزار می کنند.

اهالی خطه کویری خور و بیابانک از نیمه تابستان هر سال طبق رسمی کهن ، آیین ' آب به بذر شلغم ' را برگزار می کنند.

به گزارش ایرنا، کهنسالان خور پیشینه آیین آب به بذر شلغم را پیش از اسلام می دانند که اهالی با شور و اشتیاق در کشتخوان کلاغو و دهزیر شهر خور با آداب خاص و آیینی مذهبی برگزار می کنند.قبل از طلوع آفتاب مردم در محل مورد نظر حاضر می شوند و چند نفر از کشاورزان و سادات با بذر افشانی، زمین را آماده آبیاری می کنند و همزمان با طلوع آفتاب، آب به سمت زمین هدایت می شود.
آنچه که مهم است در این روز کشاورزی که از آب فراوانی برخوردار است اجازه کاشت شلغم را دارد.
کشاورزان ماهر با نوک بیل خود به فاصله 30 تا 50 سانتیمتر در سه ردیف منظم بذر می کارند و هنگامی که آب به 100 قدمی زمین رسید مردم بصورت دسته جمعی صلوات می فرستند و دو نفر نیز چاووش خوانی می‌ کنند.
روحانی شهر هم برای برکت محصول دعا می خواند و کشاورزی که زمینش زیرکشت رفته است با نان آغشته به روغن محلی از مردم پذیرایی می کند.
مردم خور و بیابانک اعتقاد دارند که پس از آیین شلغم کاری، هوا رو به سردی می گراید و شدت گرمای تابستان کاهش می یابد.
عبدالکریم حکمت یغمایی پژوهشگر علوم اجتماعی خور و بیابانک درگفتگو با ایرنا اظهار کرد: آیین آب به بذر شلغم ریشه درتاریخ این سرزمین دارد و پس از پذیرفتن مردم به دین اسلام این آیین در کشاورزی به سنتی مذهبی تبدیل شد.
وی افزود: این مراسم از باروری زمین و اهمیت دادن به سرسبزی و کاشت محصولات پس از گرمای تابستان حکایت دارد.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک نیز با اشاره به سطح زیر کشت شلغم در این شهرستان گفت: از مجموع 2 هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی در خوروبیابانک 20 هکتار به شلغم اختصاص دارد.
سید حکمت موسوی افزود: بیشترین سطح زیر کشت شلغم در خور و بیابانک مربوط به مزارع شهرهای خور، جندق و فرخی و روستاهای بخش مرکزی شهرستان است.
مدیر جها کشاورزی خور و بیابانک متوسط برداشت این محصول در هر هکتار را 15تن برآورد کرد وگفت: پیش بینی می شود 300 تن شلغم برداشت شود.
وی خاطرنشان کرد: کار کاشت شلغم از 15مرداد آغاز می شود و تا مهر ادامه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک افزود: بذر شلغم کاشته شده از نوع بومی است و علاوه بر درمانی بودن این محصول مشتریان خاص خود را دارد.
شهرستان کویری خوروبیابانک با 12 هزار کیلومتر مربع در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
کشتخوان کلاغو و دهزیر دو منطقه کشاورزی شهر خور است که کلاغو در سمت غرب و دهزیر در سمت شرق واقع است.
در کنار شلغم کاری در اطراف زمین نیز جو را به صورت گلدانی می کارند تا منظره ای زیبا به خود بگیرد و هم آغازی برای کاشت جو در فصل پاییز باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار