جامعه شناسان تهدید خودکشی را متوجه قشر جوان می‌دانند

جامعه شناس و استاد دانشگاه خودکشی را مسئله ای اجتماعی عنوان کرد و گفت اکثر جوانان راه گریز از شرایط اجتماعی را خودکشی می‌دانند.

جامعه شناس و استاد دانشگاه خودکشی را مسئله ای اجتماعی عنوان کرد و گفت اکثر جوانان راه گریز از شرایط اجتماعی را خودکشی می‌دانند.
محمد حیدرپور در مصاحبه با ایسنا، در پاسخ به اینکه علت خودکشی در ایران را چه می‌داند و چه قشری بیشتر این راه را برای خاتمه زندگی بر می‌گزینند گفت: خودکشی را باید از منظر اجتماعی و نه فردی مورد مطالعه قرار داد. گروه‌های خاص تحت شرایط اجتماعی مورد این آسیب قرار می‌گیرند.
این جامعه‌شناس ادامه داد: جامعه پر از مسائل و معضلات اجتماعی‌است. معضلات باعث اعمال فشار بر روی افراد جامعه می‌شود که متاسفانه در حال‌حاضر جوانان بیشتر مورد این تهدید اجتماعی قرار گرفته‌‌اند. هنگامی که جوان ایرانی حل مشکلات پیش رو را بیش از توانایی‌های خود می‌بیند و چشم انداز مثبتی به آینده با تلاش‌های خود ندارد، طعمه تفکر خودکشی می‌شود.
حیدرپور با بیان اینکه گسترش و عمق پیدا کردن ناامیدی به آینده موجب بروز دو معضل فرار مغزها و یا آسیب‌هایی مثل خودکشی در کشور می‌شود اضافه کرد: جوان هنگامی که راه فراری از کشور پیدا نمی‌کند برای فرار از شرایط دشوار دست به اقدام دیگری مثل خودکشی می‌زند. و این مسائل دیگر جنبه فردی ندارد و به جامعه آسیب می‌رساند.
وی در ادامه با بیان اینکه متولیان جامعه نتوانستند زیربنای جامعه را مناسب جوانان مهیا کنند، راه حل‌های پیشنهادی را اینگونه عنوان کرد: نخبگان حاکم یا غیر حاکم باید این آسیب‌ها را بشناسند و با فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحصیل‌کردگان موقعیت‌های ارزشمندی را برای جوانان فراهم آورند تا امید به زندگی در آنها افزایش یابد و همچنین ترک کشور را راه حل ندانند. چشم اندازهای مثبت با ایجاد فرصت‌های شغلی و جایگاه های اجتماعی ایجاد می‌شود.
این جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که چرا خودکشی‌ها در پل چمران اصفهان تکرار می‌شوند گفت: مطالعه‌ای در این رابطه که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد انجام نشده است. مطالعات به این مساله می‌پردازد که کدام گروه‌های اجتماعیبیشتر تحت تاثیر این آسیب هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار