بهبود رابطه نسل‌ها با تکیه‌بر توانمندی سالمندان

مرکز روزانه رنگین کمان سپید» جایی است برای بروز توانایی‌های فراموش‌شده، خواندن و نوشتن و آموختن، حتی برای سالمندانی که تحصیلات ابتدایی دارند و همیشه نیاز به آموختن را حس می‌کنند.

بهبود رابطه نسل‌ها با تکیه‌بر توانمندی سالمندان

اصفهان امروز/ نفیسه نفیسی: پانزده سال پیش وقتی برای اولین بار دخترانم پیشنهاد تأسیس یک مرکز یا به تعبیری مهد سالمندان را مطرح کردند، بسیار تعجب کردم. ازآنجایی‌که یکی از دخترانم در رشته علوم تربیتی تحصیل‌کرده بود و من همیشه پیش‌بینی می‌کردم که قصد داشته باشد یک مهدکودک راه‌اندازی کند؛ اما نیلوفر و مرجان پای تصمیمشان مبنی بر تأسیس یک مرکز روزانه ویژه سالمندان بودند. هدف اصلی راه‌اندازی مکانی بود که به بهبود کیفیت زندگی افرادی که در سنین میانسالی و سالمندی هستند کمک شود.

دوره‌ای از زندگی که افراد با بحران آشیانه خالی مواجه می‌شوند، اغلب با نبود فرزندان و بازنشستگی خودشان، خلأ برای آنها ایجاد خواهد شد. ما ابتدا فعالیتمان را از یک طبقه خانه آغاز کردیم و از سالمندان و میانسالانی که در اقوام و نزدیکان بودند، دعوت کردیم که صبح تا عصر را در این مکان سپری کنند.

با تعداد محدود کلاس‌های آموزشی و تفریحی مثل نقاشی و داستان‌گویی و اجرای تئاتر که خودمان تا حدودی سابقه فعالیت در آنها را داشتیم روند کار را جلو بردیم و به‌تدریج کار ادامه پیدا کرد و زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت را رسمی‌تر جلو بردیم و به اعضای تحت پوشش هم افزوده شد.

وقتی بعد از یک سال اصول اولیه این پروژه را تدوین کردیم، قصدمان ایجاد فضای شادی و نشاط، کشف توانمندی‌ها و تکیه‌بر توانایی‌ها، احیای اعتمادبه‌نفس و مهمتر از آن بهبود ارتباط نسل‌ها بود.

اینکه سالمندان به این باور برسند که با تکیه‌بر توانایی‌های مثل قصه‌گویی، نمایش و غیره می‌توانند ارتباط نزدیکی با نسل بعدی و نوه‌هایشان برقرار کنند و با آموزش‌های جدید اعتمادبه‌نفس خود را هم بازیابند.

این مرکز جایی بود برای بروز توانایی‌های فراموش‌شده، خواندن و نوشتن و آموختن، حتی برای سالمندانی که تحصیلات ابتدایی دارند و همیشه نیاز به آموختن را حس می‌کنند. در کنار هم سن و سال‌هایشان حتی زبان انگلیسی هم بیاموزند و فکر نکنند زمان یادگیری گذشته است.

در این مدت سعی کردیم با توجه به استقبال اعضا برنامه‌های تفریحی و ورزشی هم داشته باشیم و البته سالی یک‌بار اجرای تئاتر. تجربه جالبی بود وقتی خانمی شصت‌ساله روبه‌روی دویست نفر نقش شازده کوچولو را بازی می‌کند و این نشان از بروز استعداد نهفته او و کسب اعتمادبه‌نفسی است که در این جمع به دست آورده است.

موضوع اعتمادبه‌نفس از موارد مهم و رویکرد اصلی رنگین‌کمان سپید بوده، برای نسلی که در برهه‌ای از زندگی کانون و مدیریت خانواده بودند و در میانسالی و سالمندی با کوچک شدن خانواده حس کمبود را احساس می‌کنند و در نقش خود تغییر ایجاد می‌شود و البته با دورهمی ها و برنامه‌های گردشگری ساعات خود را پر کنند و فضای پرشور و نشاط و سرشار از امید به زندگی را بازمی‌یابند.

این یادداشت شفاهی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار