منطقه نمونه گردشگری صفه موافقت‌نامه تأسیس ندارد

14 مردادماه اصفهان میزبان ولی دادشی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بود. سفر دادشی پیرو پیگیری شکایت بیش از هزار شهروند برای دخل و تصرف‌های صورت گرفته در کوه صفه انجام شد. دخل و تصرفاتی که علاوه بر تخریب بخشی از میراث اصفهان، منظر طبیعی و پهنه اکولوژیک صفه را با تهدید روبه‌رو کرده است. موضوع بازدید سخنگوی کمیسیون اصل 90 بررسی فعالیت‌های صورت گرفته توسط شهرداری در منطقه صفه بود. فعالیت‌هایی که به گفته حجت ا... غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان «همگی تخلف و غیرقانونی است». غلامی می‌گوید «با توجه به اینکه منطقه صفه جزو اراضی ملی و خارج از محدوده شهر اصفهان است و طبق ضوابط طرح تفضیلی مصوب سال 1372 که برای این منطقه کاربری کوهستانی تعریف‌شده، تمام ساخت‌وسازهای صورت گرفته توسط شهرداری در صفه غیرقانونی و تخلف است».

گروه اصفهان - سمیه قنبری: 14 مردادماه اصفهان میزبان ولی دادشی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بود. سفر دادشی پیرو پیگیری شکایت بیش از هزار شهروند برای دخل و تصرف‌های صورت گرفته در کوه صفه انجام شد. دخل و تصرفاتی که علاوه بر تخریب بخشی از میراث اصفهان، منظر طبیعی و پهنه اکولوژیک صفه را با تهدید روبه‌رو کرده است. موضوع بازدید سخنگوی کمیسیون اصل 90 بررسی فعالیت‌های صورت گرفته توسط شهرداری در منطقه صفه بود. فعالیت‌هایی که به گفته حجت ا... غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان «همگی تخلف و غیرقانونی است». غلامی می‌گوید «با توجه به اینکه منطقه صفه جزو اراضی ملی و خارج از محدوده شهر اصفهان است و طبق ضوابط طرح تفضیلی مصوب سال 1372 که برای این منطقه کاربری کوهستانی تعریف‌شده، تمام ساخت‌وسازهای صورت گرفته توسط شهرداری در صفه غیرقانونی و تخلف است». تخلفاتی که داداشی را برای بازدید میدانی و مشاهده آن به اصفهان کشاند. بازدیدی که سبب شد تا بخش دیگری از تخلفات صورت گرفته در منطقه صفه این بار از زبان علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی فرهنگی و ورزشی سپاهان گفته شود. معینی در توجیه و دفاع از فعالیت‌های انجام‌شده در صفه در حضور فریدون اللهیاری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اعلام کرد: «منطقه صفه، از مناطق نمونه گردشگری است و ساخت‌وساز در آن قانونی و ادامه فعالیت و بهره‌برداری از ایستگاه 4 تله‌کابین صفه بلامانع است». هرچند به گفته معینی صفه به همراه مناطقی چون آب گرم ورتون، آتشگاه، برسیان، تپه اشرف، ورزنه، دستجرد، محمدآباد و قورتان سال 88 در دومین سفر هیئت دولت به استان اصفهان به‌عنوان مناطق نمونه گردشگری مصوب شده‌اند؛ اما این مدیر جوان شهرداری به این نکته ظریف توجه نداشت که دریافت موافقت‌نامه تأسیس برای مناطق نمونه گردشگری پیش‌شرط فعالیت در این مناطق است و تاکنون برای منطقه نمونه گردشگری صفه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان موافقت‌نامه‌ای برای تأسیس و اجرای منطقه نمونه گردشگری صادر نشده است. حمید امینی، معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به اصفهان امروز می‌گوید «تاکنون این سازمان برای فعالیت در منطقه نمونه گردشگری صفه موافقت‌نامه‌ای صادر نکرده است».

موافقت‌نامه‌ای که به گفته ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری « آیین‌نامه اجرایی آن سال 82 مصوب شده است». طبق ماده 5 آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری طرح جامع منطقه نمونه گردشگری پس از صدور اجازه تأسیس به‌وسیله سرمایه‌گذار باید تهیه و پس از تائید سازمان میراث فرهنگی به تصویب مراجع قانونی مربوطه برسد.

به گفته شقاقی « اداره‌های کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استان‌ها موظف هستند تا به‌عنوان دستگاه متولی در حوزه گردشگری تخلفات صورت گرفته در مناطق نمونه گردشگری را پیگیری و گزارش کنند».

گویا بنا به شواهد، اداره کل میراث فرهنگی اصفهان باوجود گذشت بیش از یک دهه از فعالیت شهرداری در صفه بدون کسب موافقت‌نامه هنوز فرصت پیگیری و برخورد با آن را نداشته است.

داداشی دربازدید از صفه از شهرداری خواست تا مجوزهای قانونی که مدعی است برای فعالیت در صفه دریافت کرده است را ارائه کند. حال با توجیه فعالیت تحت عنوان مناطق نمونه گردشگری ضروری است تا شهرداری مستندات و مجوزهای مربوط به این بخش را نیز ارائه کند. طبق شیوه‌نامه ساماندهی مناطق نمونه گردشگری برگزاری فراخوان، برای انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط بر اساس توان سنجی سرمایه‌گذار در هیئت ارزیابی طبق ضوابط و فرایند سرمایه‌گذاری نخستین گام برای صدور موافقت‌نامه تأسیس است. فرایندی که باوجود طی نشدن آن، شهرداری اصفهان اقدام به نصب تابلوی منطقه نمونه گردشگری در ورودی منطقه صفه کرده است. اقدامی که فرصت حضور برای سایر سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری در صفه را از بین برده است. تخلفاتی که اداره راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اراضی ملی و اداره کل سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی گردشگری در مقابل آن سکوت اختیار کرده و عرصه را برای انجام رفتارهای قانون گریزانه فراهم کرده‌اند.

زمانی واژه «توسعه» کلیدواژه و اسم رمزی بود که سال‌ها مدیران شهری اصفهان با پنهان شدن پشت آن تخلفات زیر و درشت در شهر را توجیه می‌کردند. پس از سال‌ها که شهروندان با تمام وجود آثار این‌گونه توسعه‌ را بر زندگی شهری و روزمره خود احساس می‌کند؛ حال «نشاط اجتماعی» واژه پرکاربرد در گفتگوهای مدیران شهری است. نشاطی که گویا قرار است برای تحقق آن همچنان شاهد رفتارهای مغایر با قانون در شهر باشیم. بی‌شک تک‌تک شهروندان اصفهانی خواهان افزایش نشاط اجتماعی در شهر هستند، اما نشاطی که بر پایه قانون ایجادشده و برای تحقق آن نیاز نباشد بخشی از هویت تاریخی و طبیعی شهر تخریب و تهدید شود.

//////////////

استاندار اصفهان خبر داد

تشکیل قرارگاه ویژه برای اجرای مصوبات حفاظت از منابع آب

گروه اصفهان: قرارگاه ویژه استانی به‌منظور حسن اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب برای رساندن آب به باغ‌های استان تشکیل شد. استاندار اصفهان در نشست شورای حفاظت از منابع آب که پیرامون رهاسازی آب زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب استان برگزار شد، گفت: با هرگونه تخلف و برداشت‌های غیرقانونی در زمان رهاسازی آب به‌شدت برخورد می‌شود.

محسن مهرعلیزاده با اشاره به تشکیل قرارگاه ویژه استانی به‌منظور حسن اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب برای رساندن آب به باغ‌ها به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تصریح کرد: باید نظارت و کنترل لازم در این خصوص صورت گیرد. استاندار اصفهان تأکید کرد: بندهای غیرقانونی و نهرهایی که در مسیر رهاسازی، آب غیرقانونی برداشت می‌کنند باید بسته شود. مهر علیزاده با تأکید بر این‌که مسیر و جریان آب با دقت و ظرفیت کافی کنترل و مدیریت می‌شود، افزود: شرکت آب منطقه‌ای مکلف است با به‌کارگیری ظرفیت‌های لازم مانند صنف کشاورزی اجرای دقیق مصوبات ازجمله برخورد با برداشت‌های غیرقانونی را پیگیری کند. استاندار اصفهان بابیان این‌که نیروی انتظامی هم مکلف است در اسرع وقت نیروی موردنیاز را در اختیار فرمانداران برای مواقع بحران قرار دهد، افزود: برق پمپ‌های مسیر رودخانه نیز باید رصد و پایش موارد غیرمجاز جهت قطع برق اجرا شود. او خاطرنشان کرد: با هرگونه اهمال و مماشات برخورد می‌شود و موارد در اسرع وقت برای رسیدگی به هیئت تخلفات اعلام می‌شود. استاندار اصفهان تأکید کرد: گروه بازرسی نیز باید کوتاهی‌های احتمالی در هر زمینه‌ای را گزارش کند. مهرعلیزاده بر ساماندهی رودخانه زاینده‌رود تأکید کرد و افزود: اخذ اعتبارات موردنیاز این پروژه از مرکز و یا استان باید با سرعت پیگیری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار