آموزش ساخت کد QR و نحوه خواندن آن

بدون تردید با کدهای QR یا همان QR Code برخورد داشته‌اید. این روزها کدهای QR به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جایگزین مناسبی برای بارکد تبدیل شده‌اند. اما چگونه می‌توان یک کد QR اختصاصی ساخت و یا این نوع کدها را خواند؟ در این مقاله قصد داریم که به آموزش نحوه ساخت کد QR و خواندن آن‌ها بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

بدون تردید با کدهای QR یا همان QR Code برخورد داشته‌اید. این روزها کدهای QR به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جایگزین مناسبی برای بارکد تبدیل شده‌اند. اما چگونه می‌توان یک کد QR اختصاصی ساخت و یا این نوع کدها را خواند؟ در این مقاله قصد داریم که به آموزش نحوه ساخت کد QR و خواندن آن‌ها بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

کد QR چیست و چه تفاوتی با بارکد دارد؟

واژه QR مخفف عبارت Quick Response به معنای "پاسخ سریع" است. بنابراین کد QR کدی است که پاسخگویی آن بسیار سریع خواهد بود. کدهای QR در واقع عکس‌های دو بعدی هستند که عملکرد کلی آن‌ها شبیه به بارکد است اما نسبت به بارکد پیشرفته‌تر هستند. کدهای QR علاوه بر پاسخگویی سریع‌تر نسبت به بارکد، می‌توانند اطلاعات بیشتری را هم در خود ذخیره کنند. این دو موضوع سبب شده که استفاده از کدهای QR به شدت افزایش پیدا کند و این لیبل‌ها را به وفور مشاهده کنید. به کدهای QR رمزینه ماتریسی هم گفته می‌شود. این کدها شامل چیدمانی از نقطه‌های مربع شکل سیاه‌رنگ (با نام ماژول) بر روی زمینه‌ای سفید هستند.در حالت عادی یک بارکد می‌تواند نهایتا 30 کاراکتر را در بر بگیرد، بنابراین اطلاعاتی که می‌توان در یک بارکد ذخیره کرد محدود به 30 کاراکتر هستند. این موضوع در حالی است که کد QR می‌تواند نهایتا 7089 کاراکتر را در بر بگیرد. به این صورت حجم اطلاعاتی که توسط کدهای QR دو بعدی ارائه می‌شود به مراتب بیشتر از بارکد است. همچنین از آنجایی که کدهای QR به واسطه گوشی‌های هوشمند قابل خواندن می‌شوند، استفاده از آن‌ها هم به مراتب گسترده‌تر از بارکدها شده است.

البته به منظور شناسایی و خواند کدهای QR دستگاه‌های اختصاصی وجود دارند، اما این روزها اپلیکیشن‌های مختلفی ارائه شده‌اند که قادر به اسکن کدهای QR از طریق دوربین گوشی‌های هوشمند هستند. بنابراین شما با استفاده از دوربین گوشی خود و نصب یک اپلیکیشن مناسب می‌توانید نسبت به خواندن کد QR اقدام کنید. برخی از سرویس‌ها و سایت‌ها آنلاین می‌توانند پس از خواندن کد QR از طریق گوشی، سریعا اطلاعات جامعی مرتبط با کد QR مد نظر را برای کاربر ارائه کنند. اما چگونه می‌توان نسبت به ساخت کد QR وارد عمل شد؟

چه اطلاعاتی در کد QR ذخیره می‌شود؟

کدهای QR می‌توانند حاوی اطلاعات متنوع و متفاوتی باشند. آنجایی که این کدها ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات زیادی دارند، بنابراین عموما حاوی اطلاعات بسیار زیادی هستند. اطلاعاتی که در کدهای QR ذخیره می‌شوند با توجه به نوع کاربری کد متفاوت هستند. به عنوان مثال یک کد QR می‌تواند حاوی آدرس سایت خاصی باشد یا شماره تماس یک منبع مشخص را در بر بگیرد، اما کد QR دیگری این اطلاعات را ارائه نکند و تنها اطلاعات جامع و جزئیات زیادی در رابطه با خود محصول را در بر داشته باشد.

عموما هنگامی که با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل نسبت به اسکن کدهای QR اقدام می‌کنید، دستگاه به طور اتوماتیک پس از آنالیز کد QR نسبت به اجرای اپلیکیشن مورد نیاز به منظور انجام سایر فرآیندهای مرتبط با کد QR وارد عمل می‌شود. به عنوان مثال اگر کد QR شما حاوی آدرس یک سایت باشد، به محض اسکن کردن آن از طریق اپلیکیشن اسکن کد QR در گوشی شما، مرورگر دستگاه اجرا شده و شما به سایت مورد نظر هدایت می‌شوید. در سمت مقابل اگر کد QR مورد نظر حاوی اطلاعات تماس مشخصی باشد، اپلیکیشن Contacts یا مخاطبین دستگاه اجرا و سریعا اطلاعات مورد نظر به عنوان یک مخاطب به لیست مخاطبین دستگاه اضافه می‌شود.

چگونه کد QR بسازیم؟ آموزش ساخت کد QR

شما می‌توانید نسبت به ساخت کد QR اختصاصی خود از طریق سایت‌های خاصی اقدام کنید. کد QR شما می‌تواند بنا به نیاز مد نظرتان حاوی اطلاعات خاصی باشد. در ادامه چند نمونه از سایت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها به منظور ساخت کد QR استفاده کنید را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

Kaywa: با استفاده از این سایت می‌توانید کدهای QR اختصاصی و غنی را بسازید که حاوی اطلاعات متنوعی هستند. از طریق این سایت می‌توان به ساخت کد QR حاوی اطلاعاتی همچون آدرس URL، نوشته (Text)، شماره پیامک، شماره تماس، مخاطب و … اقدام کرد. این سایت به صورت رایگان امکان ساخت کد QR را فراهم می‌کند. با این حال بخشی از خدمات این سایت به صورت غیر رایگان قابل استفاده هستند. به عنوان مثال در حالت Premium و غیر رایگان این سایت می‌توانید نسبت به ساخت کد QR دینامیک اقدام کنید.
QRStuff: این منبع یکی از جامع‌ترین منابع موجود به منظور ساخت کد QR محسوب می‌شود که استفاده از آن هم رایگان است. با استفاده از این منبع می‌توانید کدهای QR حاوی 19 نوع از محتوای مختلف را بسازید. همچنین امکان شخصی‌سازی رنگ‌ها و تعیین فرمت دانلود کد QR هم توسط شما قابل تعیین است. به صورت کلی سایت QRStuff یکی از بهترین منابع موجود کنونی به منظور ساخت کد QR محسوب می‌شود.
GoQR: سایت GoQR هم یکی از منابع مناسب موجود به منظور ساخت کد QR محسوب می‌شود که قابلیت‌های کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این وبسایت هم به طور رایگان خدمات مربوط به ساخت کد QR را ارائه می‌کند. با استفاده از این سایت می‌توانید کدهای QR بسازید که حاوی اطلاعات مختلفی همچون نوشته، آدرس سایت، شماره تماس و … هستند. این وبسایت همچنین امکان شخصی‌سازی اندازه و ابعاد تصویر، رنگ و سایر موارد این چنینی را به همراه دارد.

بنابراین با استفاده از منابع یا سایت‌هایی که در این بخش معرفی شد، می‌توانید نسبت به ساخت کد QR اختصاصی خود وارد عمل شوید.

چگونه کدهای QR را به طور آنلاین بخوانیم؟

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، هم اکنون اپلیکیشن‌های موبایلی بسیار متعدد و متنوعی وجود دارند که قابلیت اسکنر و خواندن کدهای QR را ارائه می‌کنند. اپلیکیشن‌های این چنینی برای سیستم عامل‌های مختلفی همچون اندروید، آی او اس، ویندوزفون و .. موجود هستند. برخی از بهترین این اپلیکیشن‌ها شامل Kaywa Reader، QR Droid، Quickmark، Scan-for-iPhone، Google Zxing، Esponce QR Reader می‌شوند. بنابراین دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها در گوشی هوشمند خود می‌توانید به طور مستقیم نسبت به خواندن کدهای QR اقدام نمایید. اما روش دیگری هم به منظور خواند کدهای QR وجود دارد که به روش آنلاین معروف است. برخی از بهترین سایت‌های موجود به منظور خواند کدهای QR شامل موارد زیر می‌شوند:

سایت Zxing Decoder Online: با استفاده از این سایت می‌توانید نسبت به خواندن کدهای QR اقدام کنید. بدین منظور می‌توانید از بارکد مورد نظر عکس گرفته و آن عکس را در سایت آپلود نمایید و سپس از طریق سایت فرآیند خواند کد QR تکمیل می‌شود. همچنین روش دیگری هم بدین منظور وجود دارد که مربوط به ارائه آدرس URL کد QR مد نظر می‌شود. در این روش شما باید آدرس URL عکس حاوی کد QR مد نظرتان را وارد و سپس از طریق سایت خروجی دریافت کنید.
سایت QR Generator by Patrick Wied: این سایت هم کاربر را قادر به ساخت کدهای QR می‌کند و هم کاربر را قادر به خواندن جزئیات و محتوای کد QR خواهد کرد. استفاده از این سایت بسیار ساده است و بدون تردید شما از رابط کاربری و قابلیت‌های ساده آن لذت خواهید برد. چنانچه قصد دارید که با استفاده از این سایت نسبت به خواند یک کد QR اقدام کنید باید گزینه I Want to decode a QR Code را انتخاب نمایید و سپس عکس مورد نظر از کد QR را آپلود کنید. نهایتا جزئیات کد QR در قالب نوشته برایتان نمایان می‌شود.
سایت Online Barcode Reader: این سایت می‌توانید فرمت‌های مختلفی از کدهای QR را رمزگشایی کند. فرمت‌های مختلفی که توسط این سایت پشتیبانی می‌شوند شامل مواردی همچون UPC-A، UPC-E، EAN-8، EAN-13، Code 39، Code 128، QR Code، Data Matrix، PDF 417 و ITF می‌شوند. همچنین این سایت از آپلود عکس‌های با فرمت PNG، JPEG، TIFF، GIFF و BMP با حداکثر سایز 1 مگابایت پشتیبانی می‌کند.

بنابراین با استفاده از روش‌های فوق می‌توانید به صورت آنلاین نسبت به خواندن یا رمزگشایی کدهای QR وارد عمل شوید. در نظر داشته باشید که روش‌های فوق سایت‌های آنلاینی هستند که امکان خواندن کدهای QR را فراهم می‌کنند. بدین منظور از اپلیکیشن‌های موبایلی اختصاصی که در ابتدای این بخش نامبرده شدند هم می‌توانید استفاده کنید.

برای ساخت کد QR کلیک کنید
هر آنچه باید درباره QR بدانید
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار