کاهش مصرف آب با استفاده از پساب شهری

عباس اکبری مدیر انرژی و سیالات شرکت فولادمبارکه درباره آغاز عملیات انتقال پساب شهرهای مجاور به شرکت فولادمبارکه گفت: همکاری شرکت فولادمبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان منجر به بهبود رفاه و شرایط بهداشتی مردم منطقه پیرامونی شده است.

عباس اکبری مدیر انرژی و سیالات شرکت فولادمبارکه درباره آغاز عملیات انتقال پساب شهرهای مجاور به شرکت فولادمبارکه گفت: همکاری شرکت فولادمبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان منجر به بهبود رفاه و شرایط بهداشتی مردم منطقه پیرامونی شده است.

او از شروع انتقال و تصفیه پساب شهر مبارکه و محله صفائیه و شهر ورنامخواست و استفاده ازآن‌جهت تأمین قسمتی از آب صنعتی موردنیاز خطوط تولید خبر داد و گفت: در راستای اهداف استراتژیک شرکت فولادمبارکه مبنی بر تأمین پایدار آب موردنیاز شرکت و کاهش برداشت آب خام و همچنین در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهداشتی شهرهای منطقه پیرامونی با همکاری سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان (آبفا) در سال ۱۳۹۲، قراردادهای ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری، خطوط انتقال و تأسیسات تصفیه‌خانه شهرهای پیرامون شرکت شامل شهرهای مبارکه، صفائیه، کرکوند، دیزیچه، زیباشهر، زرین‌شهر، ورنامخواست، سده و چمگردان به‌صورت بیع متقابل نخستین بار در استان اصفهان منعقد و اجرایی شد.

براساس این مجموعه قراردادها شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان سرمایه‌گذار، تأمین مالی ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری دفع پساب‌های بهداشتی شهرستان‌های مبارکه به طول ۲۲۰ کیلومتر و لنجان به طول ۲۴۴ کیلومتر به همراه ۴۰ کیلومتر خطوط لوله و تأسیسات جهت انتقال را پذیرفته است و اجرای پروژه‌ها بر عهده شرکت آبفا استان اصفهان است.

با بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها جمعیتی بیش از ۲۸۰ هزار نفر در شهرهای مجاور شرکت تحت پوشش سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهری قرار می‌گیرند و شرایط زیست‌محیطی و بهداشتی مردم و منطقه ارتقا می‌یابد و از طرف دیگر در بلندمدت ۳۰ درصد آب صنعتی موردنیاز شرکت از این طریق تأمین می‌شود و نیاز به آب خام شرکت به همین میزان کاهش خواهد یافت.

او با اشاره به شرایط اقلیمی سال‌های اخیر، استفاده از آب صنعتی استحصال‌شده از پساب شهری جهت تولید را یکی از راهکارهای مؤثر مقابله با بحران کم‌آبی عنوان کرد و بر تسریع اتمام و بهره‌برداری کامل از سایر فازهای پروژه تا پایان سال جاری تأکید کرد.

محمدحسن رحیمی رئیس گروه فنی انرژی و سیالات فولاد مبارکه نیز در این خصوص گفت: سرمایه‌گذاری انجام گرفته برای اجرای این طرح‌ها شامل ایجاد شبکه جمع‌آوری پساب شهرها، ارتقای تصفیه‌خانه‌های موجود شهرها، ساخت تصفیه‌خانه جدید شهر ورنامخواست، ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال پساب به فولادمبارکه و ساخت تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و پیشرفته در شرکت فولادمبارکه بیش از 350 میلیارد تومان است.

در حال حاضر با بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه‌ها حدود ۲۵۰ مترمکعب بر ساعت، فاضلاب بهداشتی از تصفیه‌خانه‌های مبارکه، صفائیه، ورنامخواست به فولاد مبارکه انتقال می‌یابد که پس از طی مراحل متعدد و پیچیده تصفیه تکمیلی به آب صنعتی تبدیل می‌شود و به مصرف تولید می‌رسد.

سیف‌ا... بستاکی مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه نیز با اشاره به اجرای شبکه فاضلاب در شهر مبارکه اعلام کرد: از سال ۷۰ تا ۹۲، حدود ۸۰ کیلومتر در شهر مبارکه و ۷۰ کیلومتر در محله صفائیه شبکه فاضلاب اجرا شد؛ اما با انعقاد قرارداد بیع متقابل میان شرکت فولاد مبارکه و آبفا استان اصفهان طی دو سال ۱۸۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرهای مبارکه و کرکوند به اجرا درآمد. این در حالی است که ۹۰ درصد شبکه فاضلاب شهر کرکوند که 5/43 کیلومتر طول دارد اجرایی شده و تنها ۴ کیلومتر باقیمانده است.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه به اهمیت سرمایه‌گذاری فولادمبارکه در این پروژه‌ها اشاره و تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار در اجرای سریع پروژه‌ها بسیار مؤثر است.

به‌عنوان‌مثال تا قبل از انعقاد قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفا استان اصفهان و فولاد مبارکه جهت اجرای شبکه فاضلاب، جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در شهر کرکوند ۳۲ درصد بوده؛ درحالی‌که این رقم در مرحله نخست اجرای شبکه فاضلاب در این شهر به ۶۶ درصد رسیده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه تصریح کرد: درست است که هم‌اکنون قسمتی از پساب شهر مبارکه و کرکوند که شبکه فاضلاب آن اجرا شده به فولادمبارکه منتقل می‌شود، اما با اجرای صددرصدی تأسیسات فاضلاب این شهرها، پساب بیشتری از تصفیه‌خانه مبارکه به تصفیه‌خانه فاضلاب شرکت فولادمبارکه انتقال می‌یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار