۱۸ میلیون ایرانی دچار کم تحرکی هستند

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران ۱۸ میلیون نفر درچار کم تحرکی و ۹ میلیون نفر دچار توده بدنی بالا هستند، گفت: با ورزش و فعالیت‌های بدنی بر بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر می‌توان فایق آمد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران ۱۸ میلیون نفر درچار کم تحرکی و ۹ میلیون نفر دچار توده بدنی بالا هستند، گفت: با ورزش و فعالیت‌های بدنی بر بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر می‌توان فایق آمد.
به گزارش میزان، مریم حضرتی در مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگی- ورزشی پرستاران در همدان با بیان اینکه پدیده‌های شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، اظهارکرد: در کنار بهبود شاخص‌های بهداشتی که سبب افزایش امید در زندگی شده است. مهمترین عوامل افزایش بار بیماریها، بیماری‌های غیر واگیر بوده اند.
وی افزود: بیماری‌های غیر واگیرمسوول بیش از ۵۳ درصد بار بیماری‌ها در جهان هستند و بیش از ۷۶ درصد بار کل بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد.
حضرتی، گفت: پایه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، ادامه داد: چهار بیماری " دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی" بیماری‌های غیرواگیر اصلی و چهار عامل "خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات" مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آن را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر بیماری‌های غیر واگیر در سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.
وی افزود: در ایران ۱۸ میلیون نفر درچار کم تحرکی، ۹ میلیون نفر دچارتوده بدنی بالا می‌باشند؛ که با ورزش و فعالیت‌های بدنی بر بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر می‌توان فایق آمد.
حضرتی به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ به سبب ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اقلیمی بالای همدان اشاره کرد و گفت: این اتفاق می‌تواند نقش بسزایی درشکوفایی ظرفیت‌های تاریخی و اقلیمی همدان ایفا کند چرا که صنعت گردشگری چهارمین صنعت مهم دنیاست که سبب نزدیک شدن ملت ها، بهبود روابط و افزایش کیفیت زندگی مردم و تبادل فرهنگی می‌شود.
وی در پایان افزود: از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره به ویژه سازمان نظام پرستاری، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی همدان و همه کسانی که در به ثمر رسیدن این رویداد فرهنگی ورزشی تلاش کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار