باید نقش تسهیل گری سازمانهای مردم نهاد مورد توجه قرار گیرد

عضو هیات مديره انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر فرهنگي نوش آباد گفت: كشورهایي كه به توسعه رسیده اند، متکی به مشارکت مردم بوده و در این مسیر به نقش تسهیل‌گری سازمان‌های مردم نهاد، توجه جدی داشته اند.

امیر کدخدایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در کاشان اظهار کرد: توسعه کشورها بر بستر اجتماعی طراحی شده است و شهروندان داوطلب عضو سازمان های مردم نهاد به عنوان سرمایه اجتماعی جدید از جایگاه خاصی برخوردار هستنند.
وی افزود: انجمن های مردم نهاد در هر هر حوزه که فعالیت می کنند با ورود به حوزه های مختلف اجتماع، پروژه مدرن‌سازی اجتماعی را با جلب مشارکت شهروندان تحقق می بخشند.
عضو هیات مديره انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر فرهنگي نوش آباد تصریح کرد: نکته مهم و اساسی برای حفظ و استمرار فعالیت داوطلبانه انجمن های مردم نهاد در جامعه، دوری از فعالیت های خارج از معیار قانون، تندرو و مخرب است تا اعتماد عمومی نسبت به عملکرد آنها صدمه نبیند .
کدخدایی با اشاره به اهمیت و نقش فعالیت های داوطلبانه شهروندان تاکید کرد: به استناد آمار، در کشور فرانسه به ازای هر ۵۰ نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد و فعالیت 17 هزار انجمن در کشور ما هرچند که شاخص امیدوار کننده ای است اما جایگاه مناسبی نیست.
وی گفت: یکی از مهمترین کارکردهای سازمان های مردم نهاد، بستر سازی برای توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است زیرا این سازمان ها با فعالیت های خود، باعث آگاهی مردم در زمینه های مختلف شده و مسئولان را الزام به پاسخگویی می کنند و در نتیجه فساد و معضلات در جامعه کاهش پیدا می کند.
عضو هیات مديره انجمن دوستداران آثار تاريخي و مفاخر فرهنگي نوش آباد گفت: با وجود معضلاتی که هر جامعه با آن روبرو می شود و ضرورت توسعه فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به روز ملی تشکل های مردم نهاد تاکید کرد: اراده دولت برای تعیین یک روز ملی، نشانه اهمیت دولت برای لزوم همراهی و همیاری تشکل‌‏های مردمی است تا مشارکت شهروندان به معنای واقعی برای بهترسازی جوامع محلی و فضاهای شهری تحقق پیدا کند.
کدخدایی افزود: تدوین قانون جامع که حقوق و تکالیف دستگاه ها نسبت به دستگاه های تخصصی را مشخص کند، مهمترین گام برای حمایت از سازمان های مردم نهاد است که باید وزارت کشور با نظرخواهی از فعالان مدنی نسبت به تهیه آن اقدام کند.
به گزارش ایسنا، با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 93، روز 22 مرداد ماه با روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نامگذاری شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار