نبض بازار فروش آلوئه‌ورا در دست کشاورز اصفهانی

یکی از بزرگترین مزارع کشت آلوئه ورا در اصفهان،مزرعه خانوادگی آقای عشوری در دل کویر خشک شرق این استان است.

یکی از بزرگترین مزارع کشت آلوئه ورا در اصفهان،مزرعه خانوادگی آقای عشوری در دل کویر خشک شرق این استان است.

به گزارش صداوسیما ؛ کارآفرینِ30 ساله اصفهانی با تلاش خود و خانواده به مزرعه 6 هکتاری شان در دل کویر جانی دوباره بخشیده تا تنها مزرعه سبز روستای چریان در20کیلومتری اصفهان نام بگیرد.
مشهدی رضا پدر خانواده همه دار و ندارش را فروخته و برای احیای این مزرعه در اختیار فرزند جوانش قرار داده است.

نبض بازار فروش آلوئه‌ورا در دست کشاورز اصفهانی
مزرعه آقای عشوری به محصول با کیفیت آلوئه ورایش معروف است ؛مشهدی رضا می گوید: قبلا برای فروش این محصول مشکل داشته اما امسال توانسته نبض بازار فروش را به دست آورد.
حیدر آقا کارآفرین جوان که کارشناسی زراعت خوانده با کمک دانش روز،آلوئه ورای ارگانیک در گلخانه چهار هکتاری شان تولید کرده،محصولی که کد 16رقمی سلامت را از اداره کل استاندارد استان اصفهان هم دارد.
او می گوید:محصول تولیدی ، قدرت ماندگاری بیش از ۹ ماه در دمای مطلوب را دارد و این به دلیل شرایط ایده آل کاشت گیاه در این مزرعه است.
حیدر آقا با کمک مریم و زهرا خواهرش با آزمایش و خطا امسال توانستند بعد از دو سال آلوئه ورا را فرآوری کنند.
این کار آفرین جوان، با فراوری این محصول توانسته سالانه یک تن انواع شربت، ترشی ومربا را از روستای چریان با واسطه به کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله چین، آلمان،سوئد و ترکیه صادر کند.
کارشناس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان می گوید: حیدر عشوری با احداث گلخانه ی دو هکتاری کشت آلوئه ورا و باغی با درختان انار،سیب، گردو ، پسته و گلابی و همچنین 20گونه گیاه دارویی از جمله چای ترش و به لیمو کمربندی سبز در منطقه خشک شرق اصفهان ایجاد کرده است.
آقای رفعت جاه می افزاید: این کارآفرین حداقل آب موجود در مزرعه را ذخیره و با سامانه آبیاری تیپ، مصرف آب را درمقایسه با آبیاری سنتی به یک پانزدهم کاهش داده است.
آلوئه ورا، محصولی درآمد زا و مقاوم به کم آبی
موقعیت خاص اصفهان و وقوع شرایط سخت خشکی در منطقه شرق استان ، کاشت گیاهان دارویی مقاوم به آب را یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری تبدیل کرده و آلوئه ورا یکی از این محصولات است.
30هکتار زمین در کشور به کشت این محصول اختصاص دارد و وحالا حیدر عشوری کشاورز نمونه اصفهانی به گفته صفاری کارشناس مرکز جهاد کشاورزی منطقه ی کراج توانسته در هر هزار مترمربع 4هزار بوته آلوئه ورا کشت کند.
از گیاه آلوئه ورا 189 فرآورده در جهان به دست می‏آید اما سهم کشور از این میزان به دلایلی چون نبود بازار مناسبو ضعف تحقیقات دو تا سه درصد جهانی است.

آلوئه ورا،گیاه هزار معجزه
نام آلوئه ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است.نخستین بار مصری ها این گیاه را برای درمان زخم، سوختگی و عفونت به کار بردند و سپس یونانی ها، اسپانیایی ها و آفریقایی ها از این گیاه استفاده کردند.
هنگام بریدن برگ آلوئه ورا، ژلی از داخل گیاه خارج می شود که اثردارویی خارق العاده ای دارد.
مشاور تغذیه و رژیم های درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به خواص بی نظیر گیاه می گوید: آلوئه ورا حاوی مواد ارزشمند چربی های ضروری، آمینواسیدها، ویتامین ها، املاح، آنزیم و گلیکوپروتئین است و سرشار از ویتامین های A ،E ،C ،B1 ،B2 ،B3 ،B6 ،B12 و تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.
فرزانه سادات میرلوحی از جمله خواص آلوئه ورا را کاهش قند خون به میزان بالای 50درصد، بهبود التهابات دستگاه گوارش، التیام زخم های پوستی، جلوگیری از آفتاب سوختگی و تسریع التیام زخم های سوختگی می داند و اضافه می کند:این گیاه به رفع ریزش مو و خارش بدن، رفع گرفتگی کبد و جلوگیری از پیری پوست و شادابی پوست های خشک کمک می کند.
این کارشناس تغذیه، بهبود واکنش حساسیتی پوستی، گزش و نیش حشرات، معالجه صرع، تصفیه کننده خون، معالجه اسهال خونی، سوء هاضمه، لکه های تیره پوستی، یبوست و تمیز کردن روده ها و معالجه آسم را از دیگرخواص این گیاه بیان می کند.
ملکه ی گیاهان
آلوئه ورا از خانواده سوسن با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی و آبدار با برگ‌های پهن تیغ دار است که حداکثر حدود دو متر ارتفاع دارد.
این گیاه به طور عمده در مناطق خشک رشد می‌کند و در گروه گیاهان سحر آمیز دسته بندی می شود.
کارشناس زراعت مرکز رشد جهاد کشاورزی استان اصفهان می گوید: آلوئه ورا گیاهی مقاوم است که بدون آبیاری تا یک سال می تواند زنده بماند و همین مقاومت بالا موجب شده تا این گیاه در زمین های غیر حاصلخیز و خاک شور به بار بنشیند.
هادی مهدی خانی نحوه کشت گیاه را این گونه تشریح می کند: معمولا آلوئه ورا از طریق بذر، قلمه، پیوند، کشت مجدد پاجوشها و کشت بافت تکثیر می شود و تکثیر آن در یک مزرعه هزار متری حدود 20 میلیون ریال هزینه دارد.
به گفته وی به طور استاندارد در هر مترمربع چهار بوته آلوئه ورا کشت می شود که با در نظر گرفتن این پایه، یک مزرعه هزارمتری نیاز به چهار هزار بوته آلوئه ورا دارد.
این کارشناس ادامه می دهد: هر گیاه حداقل 4 تا 6 کیلو گرم محصول می دهد و قیمت خرید هرکیلوگرم محصول بین 700 تا 800 تومان است و در آمد حاصل از برداشت این محصول در یک دوره حدود 280میلیون ریال است.
مهدی خانی اضافه می کند: در سال اول کاشت، امکان سه دوره برداشت و از سال دوم امکان برداشت چهار دوره وجود دارد .
تغییر الگوی کشت؛بازگشت رونق کشاورزی
در شرایطی که خشکسالی در کشور به ویژه مناطق مرکزی از جمله استان اصفهان ریشه دوانده و کمبود آب ادامه حیات را از زمین‌های تشنه کشاورزی گرفته است تنها راه نجات و رونق مزارع در گرو راهکارهای جدید از جمله آبیاری نوین، احداث گلخانه ها،تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی و شوری مانند آلوئه ورا است.
گیاه آلوئه ورا با ویژگی های بی نظیر خودو نیاز آبی بسیار کم با مصارف مختلف دارویی، غذایی و بهداشتی و درآمدزایی بالا می تواند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشد.
همچنین توسعه کاشت این گیاه صنعتی و چند منظوره با ایجاد صنایع تبدیلی در رونق روستاها و مناطقی که با کم آبی درگیرند بسیار موثر است


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار