جشنواره زمینه‌ساز اکران عمومی فیلم‌ها است

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: اگر در جشنواره دعوتی که می‌کنیم دعوت به جشنواره باشد حتماً مردم دعوت ما را اجابت می‌کنند، اما اگر به بهانه جشنواره بخواهیم هزار کار دیگر انجام بدهیم و به خود جشنواره نپردازیم حتماً مورد انتقاد مخاطبین قرار می گیریم.

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: اگر در جشنواره دعوتی که می‌کنیم دعوت به جشنواره باشد حتماً مردم دعوت ما را اجابت می‌کنند، اما اگر به بهانه جشنواره بخواهیم هزار کار دیگر انجام بدهیم و به خود جشنواره نپردازیم حتماً مورد انتقاد مخاطبین قرار می گیریم.

علیرضا رضاداد در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: جشنواره سی و یکم فیلم های کودکان و نوجوانان نسبت به جشنواره سی ام تغییر زیادی نداشته، به طور کل قاعده جشنواره ها اعمال تغییر زیاد نیست و ارزش و اهمیت‌شان در تغییردهی و تغییر مداوم نیست.

مشاور عالی سازمان سینمایی و دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: همان بخش هایی که سال گذشته وجود داشت در دوره سی و یکم جشنواره نیز دیده شده و فقط تعدادی از جوایز کاهش پیدا کرده است چون سال گذشته بعد از اعلام مقرارت، تصمیم گرفته شده است که بخش کودک و نوجوان به لحاظ رویکردهای تخصصی، هم در نمایش و هم داوری تفکیک شود و این موضوع تعداد جوایز را زیاد کرد. در مقررات امسال قدری در تعداد جوایز هر بخش تجدیدنظر شده تا جشنواره با تعداد جوایز معقول و منطقی برگزار شود، اما در مجموع تغییر خیلی متفاوت و زیادی نداشتیم.

وی تصریح کرد: در کنار آن جوایزی که کاهش پیدا کرد، در مقررات امسال جایزه زنده یاد زاون قوکاسیان به جوایز جشنواره اضافه شد که هیئت داوری آن هم در مقررات جشنواره پیش بینی شده است که از فعالان حوزه های فرهنگی و سینمایی اصفهان خواهند بود.

بخشی برای فیلمسازان اصفهان وجود ندارد

رضاداد با تصریح اینکه در مقررات سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بخشی رقابتی با عنوان بخش فیلمسازان اصفهان وجود ندارد، اما هر سال که تولیداتی در اصفهان انجام شده باشد برای آن تولیدات ممکن است نمایش های ویژه ای پیش بینی شود. چند سال گذشته هم که یکبار تولیدات ویژه ای در اصفهان انجام شده بود این تولیدات در یک بسته ویژه ای در ایام جشنواره نمایش داده شد، اما این بخش رقابتی نیست و فقط نمایش های ویژه از تولیدات اصفهان است که ما جمع بندی برای این نمایش ها را به این موکول کردیم که جمع بندی دبیرخانه استانی ارایه شود تا بتوانیم درباره آن تصمیم بگیریم.

وی افزود: چرا که از مجموع ۵۰ فیلم کوتاهی که بنا بوده با بودجه و حمایت شهرداری ساخته شود فقط ۲۸ فیلم آماده بازبینی بود و این یعنی اینکه هنوز حدود نیمی از فیلم ها آماده نمایش نهایی نشده و همین تعداد هم به لحاظ کیفی به تشخیص هیئت انتخاب دارای فاصله کیفی بسیار زیاد بود که اگر قرار باشد همه آن تولیدات نمایش داده شود قاعدتا باید به زمان دیگری موکول شود که همه آنها آماده شده باشد و با این حساب شاید نمایش همزمان با جشنواره فیلم کوتاه با توجه به ساختار این آثار و داشتن فرصت برای آماده شدن زمان مناس‌بتری باشد.

رضاداد گفت: معهذا ما از دبیرخانه استان خواسته ایم موضوع را بررسی کارشناسی کنند تا ما بتوانیم جمع بندی کنیم.

جشنواره زمینه‌ساز اکران عمومی فیلم‌ها است

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درخصوص اکران عمومی فیلم هایی کودکان و نوجوان جشنواره در سینماهای کشور، اظهار کرد: از هیچ جشنواره ای نمی شود انتظار داشت که تمام آثاری که در آن به نمایش در می آید حتماً به اکران عمومی در بیاید؛ بعضی از فیلمسازان مخاطبان فیلم خود را دراکران عمومی جستجو نمی کنند، یا فرصت های کافی برای اکران عمومی پیدا نمی کنند و از فرصت های جشنواره ها یا نمایش خانگی یا تلویزیونی برای نمایش و معرفی فیلم استفاده می کنند که این طبیعت و قاعده جشنواره ها است.

وی ادامه داد: کارکرد جشنواره این است که بتواند زمینه را برای اکران عمومی‌تر یا استقبال بیشتر مخاطبین خاص هر فیلم که در جشنواره به نمایش درمی‌آید، فراهم کند. بعضی از فیلم ها در طول سال بر پرده های سینما اکران می شوند و بعضی ها در شبکه نمایش خانگی و یا تلویزیونی ارایه می شوند و بعضی هم به جشنواره های جهانی را پیدا کرده و نمایش داده می شوند. گرچه رویکرد و تاکید جشنواره کودک و نوجوان تلاش برای اکران فیلمها و سپس نمایشهای خانگی و تلویزیونی است.

رضاداد گفت: با همین رویکرد از تیرماه سال گذشته تا کنون هفت یا هشت فیلم سینمایی حوزه کودک و نوجوان به شکل مستمر به اکران عمومی در آمده است و چرخه اکران سینمای کودک دارای یک قاعده منطقی‌تری شده است، البته با انتظار ما و با نیاز کودکان و نوجوانان فاصله دارد و این فاصله تا حدی به دلیل محدودبودن سالن های نمایش است، اما از آن تاریخ فیلمهای کودک به صورت مستمر نمایش داده شده است که این توجه با نمایش فیلم "بیست و یک‌ روز بعد" که یکی از فیلم های منتخب و ممتاز جشنواره بود آغاز شد و سینمای کودک شاید به عنوان یکی از سالهای ویژه در نوروز دو فیلم متقاضی نمایش در نوروز داشت که "فیلشاه" نوروز امسال نمایش داده شد و درحال حاضر هم "خاله قورباغه" در حال نمایش است و در واقع ما به صورت مستمر حداقل یک فیلم کودک و نوجوان روی پرده های اکران داشتیم. و این بسیار قابل توجه است که هم فارابی و هم معاونت نظارت و نهاد های صنفی بصورت طبیعی توجه به این موضوع دارند.

مشاور عالی سازمان سینمایی گفت: خوشبختانه اکثر این فیلم ها که از فروش و مخاطب بسیار خوب و قابل قبولی برخوردار بودند و برخی از آنها مثل قهرمانان کوچک وفیلشاه هم جزو فروش های بالای سینما هستند.

برنامه‌های جانبی سی و یکمین دورۀ جشنواره

رضاداد ادامه داد: البته درحال حاضرکه امکانات سالن در استان ها بیشتر شده طرح و ایده ای وجود دارد که در هر مرکز استان حداقل یک سالن البته با حق انتخاب و بدون تحمیل به فیلم های کودک و نوجوان اختصاص داشته باشد که این حیات طبیعی استمرار هم داشته باشد و امیدواریم شورای عالی اکران به عنوان مسئول سیاست‌گذاری نمایش بتواند این روالی را که شروع کرده تقویت کند.

وی تصریح کرد: در اصفهان هم شهرداری متعهد شده است که یکی از سینماهای شهر را به نمایش مستمر فیلم های کودک و نوجوان اختصاص دهد که این خود باعث رونق نمایش ها خواهد بود.

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به برنامه های جانبی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در این دوره از جشنواره رویدادهای میدانی را پیش بینی کردیم که قبل از نمایش فیلم ها و احتمالاً بعد از پایان نمایش فیلم ها در سانس های پایانی برنامه مفرحی برگزار کنیم که هم جذاب و دعوت کننده به سالن های سینما باشد و هم بتواند برای بچه ها جذابیت داشته باشد. این برنامه‌ها در مراکز نمایش فیلم و یا نزدیک به آن مرکز مثل محوطه بیرونی سیتی سنتر یا میدان انقلاب و یا ابتدای چهارباغ برگزار می شود.

رویداد اصلی در سالن‌های سینما شکل می‌گیرد

رضاداد تاکید کرد: از سال گذشته بر این اصل پافشاری کردیم که جشنواره فیلم یک رویداد تخصصی و مفرح است و هیچ رویداد دیگری نباید نمایش فیلم ها را در زمان جشنواره تحت شعاع قرار دهد چرا که جشنواره، جشنواره است و رویداد اصلی و اصل رویداد در سالن های سینما شکل می گیرد، اما صبح ها برای هنرمندان و فعالان سینما و علاقه‌مندان، دانشجویان یا فیلم سازان کارگاه های آموزشی و فیلمسازی در گونه های مختلف پیش بینی شده است. بعد از ظهرها هم در زمان های مناسب یکی دو رویداد تعلیم و تربیتی یا رویدادی که جنبه اگاهی بخشی به خانواده ها دارد در موضوعاتی که مورد نیاز خانواده ها و مرتبط با کودکان و نوجوانان است است پیش بینی شده که در جدول برنامه های جشنواره سی و یکم به اطلاع همه مردم می رسد تا بتوانند از این رویدادهای جانبی و جنبی جشنواره اما مرتبط با جشنواره استفاده کنند.

وی درخصوص برگزاری کارناوال شادی همزمان با سی و یکمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان گفت: همه فیلم هایی که در این جشنواره نمایش داده می شود کارناوال شادی است و آن وجه دعوت کنندگی و ایجاد نشاط توسط دبیرخانه استان برنامه ریزی می شود و پیش از نمایش فیلم ها و بعد از نمایش ها در سانس های پایانی شب رویدادهایی برای سرگرم کردن بچه هاو خانواده ها و دعوت آنها به سینماها پیش بینی شده و شاید بتوان با مسامحه از تعبیر کارناوال شادی برای این رویدادها استفاده کرد.

فواید برگزاری جشنواره در خارج از پایتخت

رضاداد در خصوص میهمانان جشنواره سی و یکم و برگزاری برنامه هایی درخصوص توجه میهمانان با میراث تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان درکنار برگزاری جشنواره سینمایی اظهار کرد: ۸۰ نفر از برگزیدگان برای دومین المپیاد فیلمسازی از سراسر کشور و استان های مختلف میهمان این جشنواره خواهند بود، هم‌چنین داریم با هماهنگی کانون پرورش فکری تعدادی از کودکان و نوجوانان از استان های مختلف نیز میهمان جشنواره در اصفهان هستند که نشان دهنده حضور قومیت های مختلف در این جشنواره است.

وی افزود: همزمان همزمان با اصفهان در برخی از شهرستان های استان اصفهان گزیده فیلم‌ها نمایش داده می شود، هم‌چنین اگر شرایط فراهم شود تعدادی کودک و نوجوان تعدادی از کودکان و نوجوانان از شهرستان‌هایی که احتمالاً امکان دسترسی به سالن سینماها در آن شهرستان ها وجود ندارد ه میهمان جشنواره هستند و برای همه گروه‌های دارای اثر و فعال از سراسر ایران حضور در اصفهان حتما بسیار جذاب است و این یکی از رویکرد های تقویت کننده عدالت اجتماعی و قومیتی است و از فواید برگزاری جشنواره در خارج از پایتخت قلمداد می شود و هزینه های این توجه ونگاه هم عمده ترین بخش حق السهم شهرداری اصفهان است که با مسئولیت ها و وظایف شهرداری ها متناسب است.

اگر رویدادها متنوع شود اصل جشنواره فراموش می‌شود

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: طبیعی است که برای میهمان جشنواره و صاحبان آثار که در جشنواره حضور دارند نیز برنامه های جنبی ای برای توجه به این وجه تمدنی پیش بینی می شود، اما ما تاکید داریم که یک جشنواره سینمایی هستیم و هیچ چیزی را نمی خواهیم تحت الشعاع جشنواره سینمایی بودنمان قرار دهیم. اگر بخواهیم رویدادهایمان را متعدد کنیم مثل بعضی از سال ها که اصل جشنواره فراموش شود در آن صورت مورد انتقاد مردم قرار می گیریم. اینکه سال گذشته روی نمایش فیلم ها و دعوت مردم به نمایش فیلم ها تمرکز کردیم به خوبی مورد استقبال مردم و صاحبان آثارقرار گرفت و معلوم شد مخاطبین ما از جشنواره های سینمایی همین انتظار را دارند؛ و این چنین بود که در دوره قبل جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با استقبالی متفاوت روبروشد و ما با نزدیک ۱۰۰ سانس فوق العاده مواجه شدیم که نشان دهنده این است که اگر در جشنواره دعوتی که می کنیم دعوت به جشنواره باشد حتماً مردم دعوت ما را اجابت می کنند اما اگر به بهانه جشنواره بخواهیم هزار کار دیگر انجام بدهیم و به خود جشنواره نپردازیم حتماً مورد انتقاد مخاطبین قرار می گیریم.

رضاداد تاکید کرد: جشنواره سینمایی باید جشنواره سینمایی باشد، جشنواره سینمایی یعنی نمایش فیلم و مواجهه با صاحبان آثار و امکان فراهم شدن گفتگو و دسترسی به سازندگان، این موارد است که در یک جشنواره سینمایی جذاب است به خصوص اینکه بچه ها به سینماگران فیلم های کودک و نوجوان علاقه مند هستند و خوشحال می شوند اگر بتوانند همراه با آن ها فیلم ها را ببینند و بتوانند با آن ها گفتگو کنند، ازطرفی سینماگران هم خوشحال می شوند که بتوانند از نظرات مخاطبین فیلم هایشان ازجمله خانواده ها و یا کودکان و نوجوانان و هر فردی که در سالن سینما حضور دارد و فیلم ها را می بیند بهره مند بشود.

رویدادی که تحت‌الشعاع جشنواره باشد غیرحرفه‌ای‌گری است

مشاور عالی سازمان سینمایی افزود: باید توجه داشته باشیم که در یک نگاه عالمانه و در یک نگاه حرفه ای ما باید از خاصیت خود جشنواره استفاده کنیم. در بعضی از رویدادهایی که برگزار می شود به ماهیت آن رویداد توجه نمی شود و می‌خواهند به بهانه آن رویداد هزار کار دیگر نیز انجام دهند و در آخرهم معلوم نمی شود چه اتفاقی افتاد.

رضاداد گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان محل اولین عرضه و نمایش فیلم ها است و محل بازخورد دادن و داوری فیلم ها است، محل استقبال از فیلم ها است و فیلمساز از طریق استقبال یا عدم استقبال از آن فیلم و گفتگو با مخاطبین خود به دستاوردهایی می رسد و این خاصیت اصلی جشنواره است. در جشنواره فجر هم در سراسر ایران هیچ‌کس در زمان جشنواره فجر کار دیگری انجام نمی دهد و همه روی فیلم های ساخته شده و تماشا و ارزیابی و داوری و انتخاب آن‌ها تمرکز دارند و همه چیز حول محور سینما و فیلم ها معنا می دهد و هر رویدادی که بخواهد این را تحت شعاع قرار دهد یک نوع غیرحرفه‌ای‌گری و انحراف از وظایفی است که یک جشنواره به عهده دارد.

اسب بالدار نشان تاریخی در ادبیات کودک و نوجوان است

وی درخصوص پررنگ شدن تصویر اسب بالدار به جای پروانه های آشنایی که به عنوان لوگوی جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شناخته می شود، اظهار کرد: اول اینکه بهتر است که هم با تنوع سلایق هنری آشنا بشویم و هم به این تنوع سلایق احترام بگذاریم. بالاخره وقتی کسی به عنوان مدیر هنری و فردی به عنوان طراح پوستر انتخاب می شود باید به نظرات آن کسی که انتخاب شده است احترام بگذاریم و در ثانی هر سال پوستر یک تم متفاوت داشته و تم امسال برگرفته از اسب بالداراست که نشان تاریخی آشنا در ادبیات کودک و نوجوان است.

رضاداد افزود: کسی ممکن است فکر کند که تم اصلی را از الگوی کلیشه شده پروانه ها استفاده کند و دیگری اعتقاد دارد که این الگو کلیشه شده و جذابیت خاصی ندارد و بررسی می کند و می بیند که یک نماد یا نشانه دیگری مثل اسب بالدار در افسانه هاو نقش های پیشینی نقاشی ایرانی ریشه دارد و از آن امکان استفاده می کند.

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: این که طراح پوستر مقید باشد هر سال بخواهد روی پروانه کار کند یک کلیشۀ ضد هنر است و چنین چیزی را از طراح پوستر خواستن به معنای این است که خلاقیت را از او بگیریم و خلاقانه به یک پدیده نگاه نکند، اما به هرحال لوگوی جشنواره یعنی پروانه هم در پوستر جشنواره سی و یکم برجسته است و در دست کودکان است و در واقع بچه ها آن لوگو را همراه خودشان دارند؛ ضمن اینکه لوگوی پروانه و لوگوی جشنواره در اندازه بزرگ در کنار پوستر قرار دارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار