خروجی سد زاینده رود برای استفاده ذوب آهن و فولاد مبارکه نبوده است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: 30 میلیون متر مکعب آبی که در 10 روز برای مناطق غربی استان اختصاص یافت بدون هیچ سوء برداشتی برای آبیاری درختان و باغ ها استفاده شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: 30 میلیون متر مکعب آبی که در 10 روز برای مناطق غربی استان اختصاص یافت بدون هیچ سوء برداشتی برای آبیاری درختان و باغ ها استفاده شد.
حسن ساسانی در گفت و گو با ایرنا، با رد تمامی شایعات و گمانه زنی ها درباره استفاده از آب رها شده برای آبیاری غیر از درختان افزود: افزایش خروجی سد زاینده رود به منظور آبیاری و پایداری باغ های فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد و خمینی شهر انجام شد.
وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر اینکه آب رهاسازی شده در فولاد مبارکه و ذوب آهن مورد استفاده قرار گرفت، توضیح داد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، زیرا تمامی مجراهایی که از طریق آنها آب برای این دو کارخانه می رفت، بسته شد و این دو مجموعه صنعتی از راه های جایگزین مانند تصفیه و پساب، عمده آب مورد نیاز را تامین می کنند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: این دو مجموعه صنعتی پیش و پس از رهاسازی آب به فعالیت خود ادامه داده اند، پس نشان می دهد که خروجی سد زاینده رود برای استفاده ذوب آهن و فولاد مبارکه نبوده است.
او درباره دلیل تاخیر در رها سازی آب نیز گفت : در فاصله 40 کیلومتری سد چم آسمان (واقع در شهرستان لنجان) تا سد نکوآباد (واقع در شهرستان مبارکه) به عنوان محل توزیع آب ، بندهای سنگی وجود داشت که بنا به درخواست صنف کشاورزان طی چند روز این بندها و همچنین بستر رودخانه ساماندهی شد تا نفوذ آب به حداقل کاهش یابد و بیشترین حجم آب برای آبیاری درختان مورد استفاده قرار گیرد.
او گفت: بسیاری از نهرهای موجود در شهرستانهایی که آب در آنها توزیع شد، به ویژه در شهرستان لنجان نیز مسدود شد تا برداشتهای غیرقانونی کاهش یابد.
وی در ادامه میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را بالغ بر 224 میلیون متر برآورد کرد و گفت: هم اینک دِبی آب ورودی به سد 6.5 و خروجی آن 24 متر مکعب بر ثانیه است.
به گزارش ایرنا، خشکی زاینده رود و نیز افت سطح آب های زیر زمینی بخش عمده ای از باغ های استان اصفهان را با خطر خشکی و نابودی کامل مواجه کرده است.
سد زاینده رود یکی از مهمترین تامین کننده آب منطقه مرکزی کشور و استان اصفهان در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید.
این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار