آبشار نیاسر کاشان از زیباترین آبشارهای ایران

این آبشار در روستا تاریخی نیاسر قرار گرفته است، با توجه به اسناد تاریخی زمان پیدایش این روستا به سده‌های ۶ و ۷ بازمی‌گردد.

این آبشار در روستا تاریخی نیاسر قرار گرفته است، با توجه به اسناد تاریخی زمان پیدایش این روستا به سده‌های ۶ و ۷ بازمی‌گردد.
از نظر معنی لغوی نیز نیاسر کاملا واژه‌ای فارسی و متعلق به گویش ایران باستان بوده است و از ترکیب ۲ واژه نیا به معنای سایه و سر به معنای سرما می‌باشد.
یکی از عجایب این ناحیه آب و هوای آن است، با توجه به نزدیکی کاشان به کویر داغ لوت و اقلیم گرم و خشک این شهر، روستای نیاسر از آب و هوایی کوهستانی و خنک برخوردار است که همین ویژگی از دیرباز سبب علاقه پادشاهان و حکمای کاشان به خصوص پادشاهان ساسانی شده است.
به جرات می‌توان گفت نیاسر و محله سرکمر تمامی قدمت و تاریخ خود را مدیون چشمه‌های اسکندریه است! همچنین این آبشار در زمان ساسانیان، در آیین «مهرورزی» (میترایی) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، یکی از آداب مهم این دین یعنی غسل و شستشو در این آبشار صورت می‌گرفته است.
از دیگر رسومی که تا به امروزه در این مکان انجام می‌شود، قربانی کردن گاو در روز عید قربان و ریختن خون آن بر روی این آبشار است، اهالی سرکمر بر این اعتقاداند که خون این گاو باعث پر برکت شدن آب می‌شود.
ویژگی خاص آبشار نیاسر
یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های این آبشار زیبا، نوع سنگ‌هایش می‌باشد. سنگ‌های تشکیل دهنده این آبشار همگی از دسته سنگ‌های رسوبی و آهکی بوده که به دلیل گذشت زمان و فرسایش دارای بافت قندیل مانند (استالاکتیت‌ها) شده که به زیبایی این نعمت الهی افزوده است.
در مسیر اصلی این آبشار ۱۳ آسیاب وجود دارد که امروزه تنها یکی از این آسیاب‌ها فعال است و تقریبا تمامی ۱۲ آسیاب به طور کامل خراب شده‌اند.
معجزه آبشار نیاسر
علاوه بر منظره چشم نوازی آبشار نیاسر، گیاهانی دارویی با خواصی معجزا آسایی نیز در این منطقه یافت می‌شود.
پر سیاوش، علف شوره، خیار بوته مار یا هندونه مار از جمله گیاهان دارویی کمیابی هستند که به وفور در این منطقه یافت می‌شوند. علاوه بر این‌ها گرد سنگ آبراه این آبشار نیز برای مرهم گذاشتن بر روی زخم نیز استفاده می‌شود.





ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار