تعادلی که برقرار نیست

تیم فوتبال ذوب‌آهن پنجشنبه‌شب گذشته در ورزشگاه بنیان دیزل تبریز پیروزی شیرینی را دشت کرد. شکست ماشین سازان در ورزشگاه خانگی آزمون دشواری بود که شاگردان امید نماز سربلند از آن بیرون آمدند.

امیر حسین احتشامی -اصفهان امروز: تیم فوتبال ذوب‌آهن پنجشنبه‌شب گذشته در ورزشگاه بنیان دیزل تبریز پیروزی شیرینی را دشت کرد. شکست ماشین سازان در ورزشگاه خانگی آزمون دشواری بود که شاگردان امید نماز سربلند از آن بیرون آمدند.ستاره این دیدار هم کسی نبود جز ماریون سیلوا که با شوت سرکش از راه دور دروازه دخسوس را فروریخت و سه امتیاز این بازی به‌حساب ذوبی‌ها واریز کرد. این بازیکن برزیلی که در فصل جاری به جمع سز پوشان اصفهانی اضافه‌شده است در نقش بازیکن پشت مهاجم اصلی تیم یعنی ادی ارناندز بازی می‌کند و پنج‌شنبه‌شب با دو ضربه کارساز از راه دور ارزش‌هایش را بیشتر نمایان کرد. ذوبی‌ها که در همین چند هفته اخیر مرتضی تبریز را ازدست‌داده‌اند و رضا حبیب زاده را هم به دلیل مصدومیت تا پایان فصل در اختیار نخواهند داشت، باید با همین داشته‌های اندک خود در خط حمله بسوزند و بسازند بلکه بتوانند جانشینی برای تبریزی پیدا کنند. بر اساس این شرایط باز گلزنی خط آتش تیم اصفهانی به خط میانی منقل شده و وظیفه بازیکنانی همچون قاسم حدادی فر، مارون سیلوا فرناندز، محسن مسلمان و محمدرضا حسینی سنگین‌تر از گذشته خواهد بود. امید نمازی در پنج بازی گذشته ذوب‌آهن اندیشه‌های تاکتیک موردنظر خودش را در ذوب‌آهن پیاده کرده و این تفکران کاملاً با شیوه بازی فصل پیش سبزها متفاوت است. در تاکتیک موردنظر نمازی خط میانی نقش کلیدی بر عهده دارد و باید به بهترین شکل ممکن ارتباط خط دفاعی و حمله را برقرار کند و نبض میانه میدان را کاملاً تحت کنترل داشته باشد. همان‌گونه که اشاره شد وظیفه هافبک‌های ذوب‌آهن استفاده بهینه از موقعیت‌های گلزنی و تغذیه تک مهاجمم تیم نیز است. ذوبی‌ها هم در پنج بازی پیشین با همین تاکتیک وارد میدان شده‌اند و سعی کرده‌اند تا شیوه بازی موردنظر نمازی را در میدان پیاده کنند. در دیدار با گسترش فولاد هم خط هافبک تیم اصفهانی کنترل میانه میدان را در اختیار داشت و با استفاده از همین برتری تین تبریزی را به عقب رانده بود. در این مدل بازی توپ باید از خط دفاعی به خز میانی منتقل‌شده و سپس پایه‌ریزی حملات صورت بگیرد و از ارسال‌های بلند خبری نیست. نمازی زاده تأکید دارد که باید در تمام 90 دقیقه هر دیداری خط میانی تیمش فعالانه نقش‌آفرینی کند و هرگز طراحان میانه میدان تیمش یعنی محسن مسلمان و قاسم حدادی فر از جریان بازی خارج نشوند.

اعتماد نمازی‌زاده به جوانان

امید نمازی زاده در فصل جدید نشان داده هیچ ترسی از بازی دادن به جوانان گمنام یا کم نام ونشان ندارد. او در بازی با ماشین‌سازی نیز مجتبی مقتدایی را به میدان فرستاد که برای نخستین بار در ترکیب اصلی به بازی گرفته می‌شد. مقتدایی که سابقه بازی در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را در کارنامه دارد این فصل به ذوب‌آهن پیوست تا آینده فوتبالی‌اش را ذوب‌آهن جستجو کند. علی خدادادی دیگر بازیکن جوانی است که عنوان آقای گلی لیگ امیدها را یدک می‌کشد و ظاهرا نمازی‌زاده هم روی او نظر مثبتی دارد. این بازیکن جوان و آینده دار هم در چند بازی تازه هرچند فرصت‌های اندکی برای خودنمایی پیداکرده است و جایگزین ادی ارناندز مهاجم اصلی ذوب‌آهن شده است. بر این اساس باید جسارت نمازی‌زاده در استفاده از بازیکنان جوانان را ستود و البته امیدوار بود سرمربی ذوب‌آهن تا پایان فصل هم از سیاست خود دست نکشد و نتایج تیمش او را محافظه‌کار نکند. نمازی زاده همچنین در بازی با ماشین‌سازی برای نخستین بار از زوج محمد نژاد مهدی و هادی محمدی در خط دفاعی بهره گرفت تا وحید محمد زاده نیمکت نشین شود.

زمان برای حراج امتیاز نیست

ذوب‌آهن از پنج بازی گذشته هشت امتیاز اندوخته دارد که میانگین 6/1 از هر بازی را نشان می‌دهد. ذوبی‌ها تاکنون یک‌بار شکست‌خورده‌اند و با دو پیروزی دو تساوی به این عدد امتیازی رسیده‌اند. عددی که اگر تا پایان لیگ برقرار باقی بماند بعید است سبزپوشان اصفهانی را در جمع مدعیان قهرمانی و یا کسب سهمیه قرار دهد. با این شرایط ذوب‌آهن باید از بازی‌های پیش رو امتیازی‌های بیشتری را کسب کند تا بتواند خودش را در جدول رده‌بندی بالا کشیده و رتبه‌ای جدولی بهتری را تصاحب کند. نقطه‌ضعف کنونی ذوبی‌ها دربازی‌های خانگی است که از دو دیداری که در فولادشهر برگزار کرده‌اند تنها یک امتیاز به دست آورده‌اند. آن‌ها مقابل استقلال با تساوی بدون زمین‌بازی را ترک کردند و به سپاهان هم در خانه سه امتیاز تقدیم کردند تا شرایط نگران‌کننده‌ای در دیدارهای که میزبان بوده‌اند، پیدا کنند. در نقطه مقابل ذوبی‌ها هفت امتیاز در خانه حریفان به جیب زده‌اند تا در تیمی پر قدرتی در خارج از اصفهان نشان دهند. حالا وظیفه نمازی زاده این است تا تیمش را ازنظر روانی برای بازی‌های خانگی آماده کند و به حراج امتیاز در فولادشهر پایان دهد.



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار