کارآفرین اصفهانی: با 20 میلیون تومان سرمایه کشت زعفران را شروع کردم

علی الله‌داد از طلایه داران اقتصاد مقاومتی است که با پشتکار خود سرمایه‌اش را ۱۰ برابر کرده است.

علی الله‌داد از طلایه داران اقتصاد مقاومتی است که با پشتکار خود سرمایه‌اش را ۱۰ برابر کرده است.
به گزارش تسنیم ، مردم استان اصفهان، همیشه پیشرو بوده‌اند. چه در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی طاغوت، چه در زمان جهاد 8 ساله دفاع مقدس و چه امروز که استکبار جهانی در جنگ اقتصادی پنجه در پنجه ایران عزیزمان انداخته است. امروز شاهد آن هستیم که این استان با سابقه کهن تاریخی، فرهنگی و اقتصادی، طلایه دار اقتصاد مقاومتی در ایران شده است.

در استان اصفهان، مردان و زنان بسیاری هستند که در امر اقتصاد مقاومتی، به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک گفته‌اند و در این وضعیت اقتصادی، برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده‌اند. یکی از این افراد، شهروند میانسالی است که در جوانی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و به درجه جانبازی نائل آمد، آقای علی الله‌داد که

از جانبازان شیمیایی استان ماست، به کشت و بسته بندی زعفران مشغول است و از این راه، جوانان بسیاری را مشغول به کار کرده است.

او از جمله رادمردان روزگار است که ذره‌ای از سهمیه‌های جانبازی خود استفاده نکرده و با پشتکار به موفقیت دست یافته است. تجربیات آقای الله‌داد برای جوانان این مرز و بوم راهگشاست. با او ‌گفت‌وگو کردیم و او متواضعانه تجربیات خود را در اختیار ما گذاشت.

شروع یک اتفاق، بعد از 6 سال پیگیری

وی در شرح شروع فعالیتش در حوزه تولید زعفران اظهار داشت: در ابتدا بسته بندی را در خیلی جاها شروع کردیم که مورد تأیید اداره بهداشت قرار نگرفت. بعد از بررسی‌هایی، مکانی معرفی شد و دستور به تعمیر دادند. سپس برای گرفتن کد بهداشتی و برند به تهران رفتیم و گفتند 3 سال طول می‌کشد تا برند برای شما تأیید شود.

وی افزود: باید 3 سال از آگهی در روزنامه می‌گذشت تا این اتفاق می‌افتاد. اما ما را خیلی اذیت کردند و این فرآیند 6 سال طول کشید تا برند ما تأیید شد. از نظر اداری در ایران خصوصاً در استان اصفهان مشکلات زیادی وجود دارد. در حالی‌که در مشهد هم همین اتفاق در فرآیند یک ساله رخ می‌دهد، اما متأسفانه اداره‌ها همکاری لازم را نمی‌کنند، بنابراین حدود 6 سال طول کشید تا برنامه‌های ما را تأیید کردند.

از مشهد هم سفارش کار گرفتیم

الله داد بیان کرد: ما کارمان را با صداقت شروع کردیم، الان از مشهد چند روز پیش سفارش کار بسته بندی زعفران داشتیم. فردی برای بسته بندی از جایی طلبکار شده بود و برای ادامه کار نزد ما آمده بود. ما وقتی بسته‌های آن فرد را تست کردیم دیدیم او را اغفال کرده و زعفران قلابی به دست او داده‌اند. ما وزن بسته‌های زعفران را کاهش نداده‌ایم و زعفرانمان هم درجه یک است.

این کارآفرین اصفهانی گفت: کارمان را در زمینه کشاورزی شروع کرده‌ایم و 20 کیلو هم خودمان کاشته‌ایم و کم کم این کار را شروع کرده‌ایم. هرکس از زعفران ما استفاده کرده از لحاظ طعم و عطر آن را تأیید کرده است. همان فرد مشهدی که صحبتش پیش از این شد، گفت که زعفران ما به علت زمین و آب 40 درصد بهتر از سایر زعفران هاست.

با 20 میلیون تومان سرمایه کار را شروع کردم

وی با بیان اینکه با 20 میلیون تومان شروع کردم و هم اکنون 200میلیون تومان سرمایه در گردش دارم، گفت: در دولت آباد داروخانه دارم اما فرزندانم مهندس کشاورزی هستند. دخترم هم در اینجا سم فروشی و کود و بذرفروشی کشاورزی دارد. در ابتدا یکی از فرزندانم به دنبال کار بسته بندی بود اما پس از اینکه در ادارات اذیت شد دیگر ادامه نداد، البته خود من سماجت کرده و ادامه دادم تا بالاخره مجوز را گرفتم.

مسئولین حمایتی نکرده‌اند

الله داد تصریح کرد: مسئولان هیچ حمایتی نکردند و من این کار را با قرض و بسیاری مشکلات انجام دادم. همه ادارات و نیز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کیفیت محصول ما تعجب کرده بودند. همان‌جا گروهی آمده و از فعالیت ما فیلم تهیه کردند ولی تا به حال دولت هیچ حمایتی از ما نکرده است، حتی وامی هم که داده‌اند با سود 18درصد است و در واقع کمکی تا به حال نکرده‌اند.

رمز موفقیتم درستکاری است

وی با بیان اینکه رمز موفقیتم فقط درستکاری است و با صداقت با مردم رفتار کرده‌ام، افزود: خانواده‌ام در پیگیری و برنامه‌ریزی بسیار به من کمک کردند. برای مثال همسرم در کار بسته بندی و فراوری ماهر است و بسیار کمک کرده تا کارمان به قول معروف روی غلطک بیفتد.

کار ما فصلی است

این کارآفرین اصفهانی بیان کرد: کار ما به صورت فصلی است. مثلاً موقع برداشتمان برای گل گرفتن در 15جریب زمین در بعد از ظهرها از نوجوانان استفاده می‌کنیم. به برخی خانواده‌ها که همکاران ما هستند می‌گوییم که در هر کیلو 3 تا 4 مثقال زعفران خشک تحویل بدهند. این افرادی که در این جمع هستند برای مثال اگر سفارش بسته بندی زعفران یک گرمی برسد، باید 3،4 چهار نفر را برای کمک به همسرم استخدام کنم تا کارهای بسته بندی و فرآوری را انجام دهند. خیلی از افراد به طور غیرمستقیم فعال شده‌اند. بر اثر این کار کشاورزان نیز به کاشت زعفران تشویق شده‌اند زیرا مقرون به صرفه تر از محصولات دیگر بوده و قیمت بالایی دارد.

وی ادامه داد: البته چندسالی هم هست که روی کشت موسیر کار می‌کنیم و 10 جریب از زمین کشاورزی‌مان را موسیر کاشته‌ایم. برداشت موسیر خیلی مقرون به صرفه تر بوده و صادراتی است. به سیر هم توجه شده است چون سیر مثل موسیر و زعفران محصول کم آبی است.

الله داد با بیان اینکه در محله خود اصلاً فرد بیکار نداریم، گفت: در این محله همه به کار مشغول هستند، مردان به کار بیرون و زنان نیز به کار خُرد کردن موسیر و گرفتن زعفران خشک از گل زعفران مشغولند و هیچکس بیکار نیست.

مسئولان به انتظارات ما توجهی ندارند

وی اظهار داشت: از جمله مشکلات صنف ما کارت بازرگانی است. اگر وامی در حد 400-500 میلیون تومان به من می‌دادند من 100 نفر را در اینجا مشغول به کار می‌کردم، ولی مسئله این است که در پرداخت این وام‌ها اذیت می‌کنند.

این کارآفرین اصفهانی گفت: انتظار داریم مسئولان به ما تسهیلات اختصاص دهند تا جوان‌ها سر کار بروند.

جوان باید پشتکار داشته باشد

الله داد بیان کرد: جوان‌ها وارد کار شوند اما اصلا جرأت نمی‌کنند، توصیه من به جوانان این است که باید با استقامت و پشتکار پیگیر کار در ادارات مربوطه باشند. اگر در ادارات جواب "نه" شنیدند نگویند که این کار تمام شد، بلکه باید پیگیری و برنامه ریزی کنند تا موفق شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار