موفقیت کودکان با بالا بردن هوش هیجانی

محققان معتقدند که هوش هیجانی مهره گمشده اصلاحات در تعلیم و تربیت و آماده سازی کودکان برای موفقیت در زندگی تحصیلی و واقعی است.

کارشناس علوم تربیتی (گرایش دبستان و پیش دبستانی) و روانشناسی عمومی تأکید کرد: ما میتوانیم موفقیت کودکان را با بالابردن هوش هیجانی تضمین کنیم.

مریم قاسمی در جلسه هوش هیجانی کودکان نسل آینده ساز ایران(ناسا) گفت: هوش هیجانی مجموعه ای از قابلیت ها، توانایی ها و مهارت ها است که فرد را برای سازگاری با محیط و کسب موفقیت در زندگی آماده می سازد.

وی با بیان اینکه هوش هیجانی نوعی ظرفیت ادراک، بیان، فهم، کاربرد و مدیریت هیجان های خود و دیگران است اضافه کرد: در بسیاری از مدارس، معلمان فقط مسئول و جوابگوی موفقیت درسی دانش آموزان هستند و هیچ گونه تاکیدی بر رشد اجتماعی و هیجانی کودکان نمی کنند، متاسفانه تمرکز اصلی بیشتر مدارس فقط پیشرفت تحصیلی است، رعایت یکسان سازی موضوعات متفاوت درسی، به پایان رساندن کتاب های درسی، انجام آزمون ها و امتحانات مختلف جز فعالیت های اصلی آنها محسوب می شود.

قاسمی ادامه داد: طبق نتایج بدست آمده محققان بدون پرورش هوش هیجانی مدارس نمی توانند کودکان را برای موفقیت در زندگی روزمره و تحصیلی آماده کنند، آنها معتقدند که هوش هیجانی مهره گمشده اصلاحات در تعلیم و تربیت و آماده سازی کودکان برای موفقیت در زندگی تحصیلی و واقعی است.

این کارشناس علوم تربیتی گفت: مهارت های هوش هیجانی با رشد سنی و تغییر موقعیت کودک تغییر می کند، برخلاف IQ و شخصیت که ثابت هستندEQ یا همان هوش هیجانی مهارتی انعطاف پذیر است، بنابراین فارغ از این مساله که کودک از چه نمره هوشبهری برخوردار است، می توانیم موفقیت او را در جامعه با بالا بردن هوش هیجانی تضمین کنیم.

قاسمی افزود: مؤلفه های هوش هیجانی که در دوره های مربوطه مدنظر قرار گرفته می شود شامل ارزیابی هیجانات، شناخت هیجانات دیگران، ابراز هیجان، تنظیم هیجانات، سودمندی هیجانات در حل مسأله و تنظیم هیجانی دیگران است، در واقع در این دوره ها تلاش می شود تا کودک به جای نادیده گرفتن احساسات به سمت به زبان آوردن آنها پیش رود، بر احساسات خود کنترل داشته و آن را اداره کند، زیرا کسانی که از اداره و کنترل احساسات خود عاجزند دائم در اضطراب و افسردگی دست و پا می زنند، در حالی که آنهایی که از این لحاظ قوی هستند خیلی سریع خود را از چنگال غم و اندوه بیرون می کشند.

وی در پایان اشاره کرد: کودکان در دوره های هوش هیجانی یا اجتماعی یاد میگیرند که راجب احساساتشان صحیح صحبت کنند و مهارت خوب شنیدن و گوش دادن را فرا گیرند.

گفتنی است والدین می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های افزایش هوش هیجانی به فرهنگسرای اشراق شاهین شهر، آکادمی ناسا(نسل آینده ساز ایران) مراجعه فرمایند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار