احیای فرش ذهنی بافت "ویست" با ورود گردشگران خارجی

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: فرش‌های ذهنی بافت و دستباف مختص منطقه ویست بوده است که در گذشته بازار خوبی در اروپا داشته و این بازار به مرور از دست رفته که در نظر داریم با ورود گردشگران خارجی این بازار را مجدد احیا کنیم.

احیای فرش ذهنی بافت "ویست" با ورود گردشگران خارجی

جعفر جعفر صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به فرش ذهنی بافت ویستی اظهار داشت: متولی فرش اتاق بازرگانی است اما ما به عنوان وظیفه به صورت تدریجی روی آن کار کرده‌ و زمینه حضور آن را انجام داده‌ایم، فرش ذهنی بافت ویستی و سایر فرش‌های ذهنی مجددا باید به رونق بیفتند.
وی افزود: وقتی در مورد بازرگانی صحبت می‌کنیم این نکته را نیز باید در نظر داشت که با یک گل بهار نمی‌شود و باید ذهن افراد را روشن و فرهنگ‌سازی کنیم؛ در همان راستا باید قیمت مواد اولیه را کاهش دهیم تا قیمت خرید تعدیل پیدا کند تا به همین ترتیب زمینه حضور این فرش در بازار فراهم شود و رونق پیدا کند.
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: در زمینه فرش ذهنی بافت ویستی هنرمندان و سرمایه گذارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شناسایی کرده‌ایم؛ ما در حال ساختن مجدد بازار آن هستیم و این کمی مشکل است.
وی خاطرنشان کرد: فرش‌های ذهنی بافت و دستباف مختص همان منطقه است که فرش ویستی نیز به همین شکل بوده، برای مثال در شرق اصفهان نیز فرشی داریم که خاص منطقه شرق اصفهان است؛ در واقع هر منطقه برای خود طرح الگو و سبک خاص خودش را دارد که ریشه و ذهنیت آن در مناطق روستایی است.
جعفر صالحی اظهار داشت: فرش ذهنی بافت ویست شرایط خاص خودش را دارد، در گذشته بازار خوبی در اروپا داشته و این بازار به مرور از دست رفته؛ باید بازار از دست رفته را با توجه به ورود گردشگران خارجی احیا کنیم.
وی با اشاره به اقامت‌گاه‌ای بوم‌گردی گفت: اگر در ویست چند ساختمان بوم گردی ایجاد کنیم و پای توریست‌ها را به ویست باز کرده و زمینه‌ی استقرار آن‌ها را در چند شب ایجاد کنیم به فرش ویست رونق می‌دهد.
به گزارش تسنیم، روستای "ویست" یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان خوانسار است، این روستا تاریخی بوده و تحقیقات باستانشناسی اخیر بر روی تپه مرکزی "ویست" نشان داده که قدیمی‌ترین اثر باستانی منطقه گلپایگان و خوانسار در این مکان و مربوط به دوران اشکانی است.
فرش ذهنی و بدون نقشه "ویست" یکی از فرش‌های اصیل و نفیسی است که بانوان این روستا بدون بهره‌گیری از نقشه آن را می‌بافند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار