مقبره میرعماد احیا شد

خبرگزاری تسنیم چندین بار از ابعاد مختلف در مورد وضعیت اسفناکی که در شأن مقبره میرعماد نیست گزارش‌های مختلفی تهیه کرده و در انتظار رسیدگی مسئولان مربوطه بود که به‌تازگی خبر مرمت این بنا منتشر شد.

خبرگزاری تسنیم چندین بار از ابعاد مختلف در مورد وضعیت اسفناکی که در شأن مقبره میرعماد نیست گزارش‌های مختلفی تهیه کرده و در انتظار رسیدگی مسئولان مربوطه بود که به‌تازگی خبر مرمت این بنا منتشر شد.
مقبره میرعماد بزرگترین خوشنویس ایرانی در مهجورترین و محقرترین نقطه قرار گرفته است. مسجد تاریخی مقصودبیک اصفهان میزبان هنرمندی است که شهرتش نه‌تنها زبان‌زد ایرانی‌ها بلکه کشورهای همسایه نیز است.
حتی کمتر کسی در اصفهان از وجود مقبره این هنرمند خوشنویسی که زیبایی خارق‌العاده خط وی اصطلاح شده و می‌گویند "مانند میرعماد نوشتن"؛ حتی به درجه میرعماد رسیدن نهایت آرزوی هر هنرمند خوشنویسی است؛ بسیاری از محققان میرعماد را به‌واسطه خط خوش و هنری که داشت آبروی دولت صفویه لقب داده‌اند.
مقبره این هنرمند محصور پشت درب‌های بسته مسجد مقصودبیک اصفهان که به نام مسجد ظلِمات بین مردم معروف است وجود دارد؛ کسی به‌ جز هنگام نماز اجازه ورود به این مسجد و بازدید از مقبره این هنرمند مشهور را ندارد؛ هنوز مشخص نیست چرا و به‌ چه‌ دلیل منطقی درب این مسجد تنها برای اقامه نماز باز می‌شود.
معمایی که حل کردن آن دشوار نیست اما به‌ ظاهر خیلی هم برای مسئولان مربوطه مهم تلقی نمی‌شود و هم‌چنان میرعماد در کنج گوشه‌نشینی و مهجوریت قرار دارد.
خبرگزاری تسنیم چندین بار از ابعاد مختلف (تیتر: میرعماد در عمق مهجوریت؛ تاریخ پشت درب‌های بسته مسجد مقصودبیک اصفهان و مقبره میرعماد اصفهان در میان اما و اگرها مانده است) در مورد وضعیت اسفناکی که در شأن این هنرمند نیست گزارش‌های مختلفی تهیه کرده و در انتظار رسیدگی مسئولان مربوطه بوده است.

وعده‌‌ای که در حد حرف باقی ماند

اگر چه 2 سال پیش مهدی جمالی‌نژاد شهردار وقت اصفهان در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر در طرح تکریم هنرمندان اصفهانی به دیدار استاد ابوالوفا حسینی بزرگ خوشنویسی اصفهان رفت و گفت: میرعماد ستاره و نگین هنر خوشنویسی اصفهان و ایران است، هنر خطاطی میرعماد جزو تاریخچه اصفهان است که به همین دلیل در نظر داریم مقبره این استاد را مورد رسیدگی قرار دهیم.

این موضوع در حد حرف باقی ماند و همان زمان فریدون اللهیاری با اشاره به وضعیت مقبره میرعماد به تسنیم گفت: شهرداری اصفهان برای رسیدگی به مقبره میرعماد قول‌هایی داده است تا این بنا وضعیت بهتری داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه شهرداری اصفهان پس از اعلام مساعدت در مورد رسیدگی به این مقبره هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است افزود: امیدواریم انجام شود، البته ما نیز در برنامه‌های خود این مسئله را در نظر داریم اما تعداد بناهای تحت پوشش زیاد است که بر اساس اولویت‌بندی‌ها کار را پیش می‌بریم.

وضعیت مقبره در شأن میرعماد نیست

چندی پیش نیز مهدی فروزنده رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان به تسنیم گفت: میرعماد از بزرگان خوشنویسی است که وضعیت مقبره این استاد خوشنویسی در شأن وی نیست و در این مورد باید چاره‌ای اندیشیده شود؛ در مورد رسیدگی به مقبره این استاد و بزرگ خوشنویسی ایران نیز صحبت‌هایی شد اما در حد قول و حرف مانده است.

وی افزود: 13 سال پیش به‌مناسبت 400مین سالگرد میرعماد خوشنویس شخصی که از خود شاهکارهای هنری به‌یادگار گذاشته است، برنامه‌ای برگزار شد و اعضای شورای عالی خوشنویسان کشور نیز حضور داشتند.

رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان بیان کرد: آن زمان در مورد رسیدگی به مقبره این استاد و بزرگ خوشنویسی ایران نیز صحبت‌هایی شد اما در حد قول و حرف ماند و هیچ اتفاقی نیفتاد؛ آثار خوشنویسی میرعماد در موزه‌های بزرگ جهان نگهداری می‌شود و این نشان‌دهنده هنر والای این شخص است.

وی گفت: انجمن خوشنویسان اصفهان نیز تنها به‌عنوان یک مدرسه است و اختیاری در این مورد ندارد و بهتر است برای مقبره این هنرمند با توجه به اینکه در یک مسجد بوده که در ساعت‌های خاص باز می‌شود و محدودیت برای بازدید وجود دارد، فکری کرد.

فروزنده خاطرنشان کرد: وضعیت مقبره این هنرمند ناراحت‌کننده است و اگر به مقبره این هنرمند رسیدگی شود به توریسم و گردشگری نیز کمک می‌کند و جای این را دارد که دستگاه‌های مربوطه رسیدگی بهتری در این مورد داشته باشند.

مرمت مقبره میرعماد هنرمند خوشنویسی در اصفهان

این در حالی است که مسئول گروه امانی میراث فرهنگی اصفهان خبر از مرمت این بنای تاریخی داد و به تسنیم گفت: مقبره میرعماد هنرمند خوشنویسی در مسجد مقصودبیک اصفهان در حال مرمت است.

منصور زیرک مسئول گروه امانی میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به مرمت مقبره میرعماد اظهار داشت: فضای داخلی و دور مقبره چوبی و دیوارها ریختگی گچ داشت که مرمت شد و کاشی‌های حیاط این مسجد نیز در حال احیا است.

وی افزود: در حیاط مسجد مقصودبیک کاشی‌کاری‌ها از بستر جدا شده و در نقاط مختلف هم کاشی‌ها در حال ریزش بودند که اکنون در حال مرمت هستیم.

زیرک گفت: کاشی را برداشته و بستر مصالح آن که فرسوده شده مرمت می‌شود و پس از زیرسازی کاشی‌ها را مجدداً جای خود نصب می‌کنیم.

وی بیان کرد: نزدیک به 10 میلیون تومان برآورد هزینه شده تا این بنا ساماندهی‌بخشی در حد قابل قبول داشته باشد تا خطری تهدید نکند.

تمامی تصمیمات در مورد هنر، فرهنگ و هنرمندان کشورمان اغلب در حد حرف و شعار باقی می‌ماند و این در حالی است که کشورهای همسایه هر کدام چشم‌انتظار تصاحب بخش‌هایی از فرهنگ و هنر ما هستند و اگر این اتفاق افتاد نباید دلگیر شویم.

ساماندهی مقبره میرعماد خوشنویس مشهور دنیا در راستای ادای دین به این هنرمند و هم‌چنین محسوب دانستن آن به‌عنوان ظرفیت گردشگری کار سختی نیست که هر نهادی آن را به گردن دیگری می‌اندازد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار