آغاز مرحله دوم مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز مرحله دوم گنبد نفیس مسجد شیخ لطف الله اصفهان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز مرحله دوم گنبد نفیس مسجد شیخ لطف الله اصفهان خبر داد.
به گزارش تسنیم،فریدون اللهیاری با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از آغاز مرمت بخش "گریو" (کمربند) گنبد مسجد و به دلیل آسیب دیدگی و فرسودگی های تزئینات گنبد مسجد شیخ لطف الله، عملیات مرمت کاشیهای گنبد در بخش فوقانی گنبد (از بخش آمدگاه تا تیرده) در دستور کار قرار گرفت و کار مرمت این گنبد آغاز شد.
وی افزود: اقدامات عملیات مرمتی گنبد که در 8 ترک (بخش) صورت می پذیرد، شامل جمع آوری کاشی های قدیمی، پاکسازی و مرمت کاشی ها و نصب مجدد کاشی های قدیمی است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: کارشناسان برای مرمت هر ترک از گنبد مبلغ 3 میلیارد ریال اعتبار برآورد  کرده اند، با این وصف در صورت تامین اعتبار می توان این طرح مرمتی را حداکثر به مدت یکسال به اتمام رساند.
گفتنی است، مسجد تاریخی شیخ لطف الله در ضلع شرقی مجموعه جهانی میدان امام (ره) (نقش جهان) واقع شده و متعلق به دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی است.
کتیبه های موجود در سر در مسجد و داخل شبستان اصلی مسجد حاکی از این است که سال شروع ساخت بنای این مسجد منحصر به فرد تاریخی 1011 هجری قمری و سال اتمام آن 1028 هجری قمری است.
این مسجد زیبا و منحصر به فرد تاریخی دارای یکی از زیباترین تزئینات هنر کاشی کاری هفت رنگ، معرق و معقلی در عصر صفوی می باشد، به گونه ائی که تزئینات زیبای کاشی کاری گنبد این مسجد تاریخی به نوعی تبلور عرفان اسلامی در معماری مکتب اصفهان در سده یازدهم هجری قمری را نمایان می سازد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار