روان‌شناسی و خواص روانی رنگ‌ها

هر یک از رنگ‌ها حسی را به ما منتقل می‌کنند و تأثیری روی ما دارند. ازنظر روانشناسی و خواص روانی رنگ‌ها چهار رنگ اصلی وجود دارد. قرمز، آبی، زرد و سبز که به ترتیب به بدن، ذهن، احساسات و تعادل مرتبط هستند.

روان‌شناسی و خواص روانی رنگ‌ها

هر یک از رنگ‌ها حسی را به ما منتقل می‌کنند و تأثیری روی ما دارند. ازنظر روانشناسی و خواص روانی رنگ‌ها چهار رنگ اصلی وجود دارد. قرمز، آبی، زرد و سبز که به ترتیب به بدن، ذهن، احساسات و تعادل مرتبط هستند.

رنگ قرمز

قرمز یکرنگ فیزیکی است. خواص روانی مثبت این رنگ شجاعت فیزیکی، قدرت، گرما، انرژی، ایجاد حس مبارزه، تحریک، مردانگی و هیجان است. خواص روانی منفی قرمز هم ایجاد بی‌اعتنایی، پرخاشگری، تأثیر بصری، فشار و تحریک اعصاب است.

این رنگ بلندترین طول‌موج را دارد و تحریک‌کننده است. قرمزرنگی قدرتمند است اگرچه این قدرت ازلحاظ فنی قابل‌مشاهده نیست. این رنگ این ویژگی را دارد که نزدیک‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد و توجه ما را در اول به خودش جلب کند. برای همین هم هست که در چراغ‌های راهنمایی کل دنیا از این رنگ استفاده می‌شود. اثر این رنگ کاملا فیزیکی است و ضربان قلب را بالا می‌برد و این تصور را به وجود می‌آورد که زمان سریع‌تر می‌گذرد. این رنگ، پر جنب‌وجوش و بسیار دوستانه است.

رنگ آبی

آبی یک رنگ معنوی است. خواص روانی مثبت این رنگ ایجاد اعتماد، بهره‌وری، آرامش، وظیفه، ارتباط، منطق، انعکاس و آرامش و همچنین خنکی است و خواص روانی منفی این رنگ ایجاد سردی، فقدان احساسات و کسلی است.

آبی رنگی از ذهن بوده و اساسا رنگی تسکین دهنده است و به‌جای این‌که مثل رنگ قرمز روی ما تأثیر فیزیکی بگذارد روی ذهن تأثیر می‌گذارد. آبی پر رنگ محرک تفکر روشن و آبی کمرنگ باعث آرامش ذهن است و به سکوت دعوت می‌کند. اشیاء آبی، مثل قرمز نزدیکتر به نظر نمی‌رسند. بارها و بارها در پژوهش‌ها رنگ آبی، رنگ موردعلاقه در جهان بوده است.

رنگ زرد

زرد یک رنگ عاطفی است. خواص روانی مثبت این رنگ را می‌توان خوش‌بینی، اعتمادبه‌نفس، برونگرایی، قدرت عاطفی، دوستی و خلاقیت بیان کرد. خواص روانی منفی آن نیز بی‌خردی، ترس، شکنندگی عاطفی، افسردگی و اضطراب است.

طول‌موج زرد نسبتا طولانی و اساسا رنگی تحریک‌کننده است. البته تحریک‌کنندگی آن عاطفی و ازلحاظ روانی قوی‌ترین رنگ است. زرد واقعی روحیه و اعتمادبه‌نفس ما را بالا می‌برد. درواقع زردرنگی از اعتمادبه‌نفس و خوش‌بینی است و استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند اثر عکس داشته باشد و اعتمادبه‌نفس را کاهش دهد یا باعث افزایش ترس و اضطراب شود.

رنگ سبز

سبزرنگ تعادل است. خواص مثبت آن هارمونی، تعادل، رفع خستگی، عشق جهانی، استراحت، ترمیم، اطمینان، آگاهی‌های محیطی و صلح است و خواص روانی منفی آن کسالت و رکود است.

وقتی رنگ سبز در مقابل چشم باشد دیگر احتیاجی به تعادل و تنظیم چیزهای دیگر ندارد و پر از آسایش است. وجود این رنگ در مرکز طیف علت اصلی تعادل آن است. رنگ سبز رنگ طبیعت است و باوجود کمبود آب و آسیب به محیط‌زیست این رنگ به ما اطمینان می‌دهد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار