ورشکستگی کارخانه وطن اصفهان

مدت هاست که رکودی بی‌سابقه در قطب صنعت نساجی استان اصفهان ایجاد شده و بیشتر کارخانه‌های معروف و قدیمی این استان تعطیل شده است.

مدت هاست که رکودی بی‌سابقه در قطب صنعت نساجی استان اصفهان ایجاد شده و بیشتر کارخانه‌های معروف و قدیمی این استان تعطیل شده است.

به گزارش ایمنا، درواقع شرایط اقتصادی و واردات کالاهای متعدد از دیگر کشورها باعث شده که بخشی از کارخانجات نساجی استان اصفهان با ظرفیتی کمتر از 50 درصد فعالیت کنند و بخشی دیگر نیز مانند کارخانه وطن با وجود قدمت فراوان، کاملا تعطیل شوند.

کُندی چرخ صنایع نساجی

راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه‌های نساجی در اصفهان باعث شد که از زمان‌های بسیار قدیم این استان به یکی از قطب‌های بزرگ نساجی در منطقه تبدیل شود اما متأسفانه سوء مدیریت‌ها، نبود تکنولوژی لازم و واردات بی‌رویه باعث کُند شدن تدریجی چرخ این صنایع شد.

‌اکنون نیز تعداد زیادی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های نساجی استان اصفهان تعطیل و بخشی هم با ظرفیت بسیار کم مشغول به فعالیت‌اند.

کارخانه وطن، یکی از این کارخانه‌های ورشکسته اصفهان است که روزگاری از مهم‌ترین مراکز نساجی ایران به شمار می‌آمد اما در حال حاضر تعطیل است، به طوریکه به‌جای تولید پارچه، در آن فعالیت‌هایی دیگر انجام می شود.

امروز از کارخانه‌ای که زمانی تنها مجتمع صنعتی مدرن شهر اصفهان بود و پس از آن کارخانه‌های صنعتی دیگر یکی پس از دیگری سر برآورده و این شهر را به یکی از مراکز مهم نساجی دنیا تبدیل کردند، فقط زمینی باقی‌مانده و دیگر هیچ.

از وطن قدیم تا حیات گستر

کارخانه وطن توسط دو بازرگانان اصفهانی به نام فضل‌الله دهش و محمدحسین کازرونی در سال 1304 راه‌اندازی و برای محل کارخانه بنایی در هفت دست اصفهان انتخاب شد که پس از 5 سال تلاش توانستند بهترین پارچه‌های پالتویی، فاستونی، گواردیَن وغیره را تولید کنند.

شرایط بسیار خوبی در این کارخانه به وجود آمد و تا سال‌ها تولیدات مرغوب آن کم‌وبیش ادامه داشت اما به گفته برخی افراد مطلع، در سال 1383 پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مشکلات و بی رونقی این کارخانه آغاز شد و سرانجام هم دلایلی چون رکود بازار داخل، افزایش حجم واردات، افزایش بهای تمام‌شده و هزینه‌های نگهداری دست‌به‌دست هم داد تا سرانجام این کارخانه با 300 کارگر تعطیل شود.

یکی از فعالان صنعت نساجی و از کارکنان سابق کارخانه وطن در مورد شرایط فعلی این کارخانه به ایمنا ، گفت: حدود چهار سال قبل کارخانه وطن به‌طورکلی تعطیل شد و در این مدت بخشی از تجهیزات قدیمی آن به فروش رفت و بخشی دیگر نیز در حال فروش است.

علی‌رضا تاجی افزود: واگذاری کارخانه به بخش خصوصی (افراد غیرمتخصص)، عدم تأمین مواد اولیه، حمایت نکردن بانک‌ها، واردات کالای خارجی، نبود سرمایه در گردش، فقدان تکنولوژی پیشرفته و نوسانات ارزی منجر به ایجاد مشکلات پی‌درپی برای این کارخانه و تعطیلی نهایی آن شد.

وی گفت: پس از تعطیلی وطن، شرکتی به نام حیات گستر، بخشی از زمین کارخانه وطن را اجاره کرد و مشغول به تولید کالای خواب شد. البته شرکت حیات گستر، هیچ ارتباطی با شرکت وطن ندارد فقط در محل این کارخانه مشغول به فعالیت است.

این فعال صنعت نساجی در رابطه با کارگران کارخانه وطن، گفت: تعدادی از کارگران به‌صورت قراردادی با حیات گستر در حال همکاری هستند، تعدادی دیگر از قرار دادها هم تصفیه‌حساب شده و مابقی که به‌طور رسمی در کارخانه وطن در حال فعالیت بودند بازنشسته شدند.

تعطیلی پی‌درپی کارخانه‌های نساجی

رییس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان با تایید ورشکستگی کارخانه وطن و تغییر کاربری آن به تولید کالای خواب نیز در گفت و گو با ایمنا ، اظهار کرد: کارخانه‌های نساجی استان به دلایلی چون واردات بی‌رویه، کمبود مواد اولیه داخلی و به‌روز نبودن ماشین‌آلات شرایط مناسبی ندارند. در این میان نیز کارخانه وطن با سابقه ای طولانی از ادامه تولید بازماند.

مرتضی منصوری افزود: واردات کالاهای نساجی از دیگر کشورها را از بزرگ‌ترین مشکلات این بخش دانست و گفت: واردات بی‌رویه این محصولات توسط عده‌ای، منافع خوبی به دنبال دارد چون بدون پرداخت مالیات، دستمزد و بیمه، سود هنگفتی کسب می‌کنند. دستیابی این افراد به این سود به بهای تعطیلی کارخانه‌های داخلی و بیکاری هزاران کارگر است.

وی اضافه کرد: کارخانه وطن نیز از نخستین کارخانه‌های تولید پارچه‌های مرغوبی چون فاستونی بود که محصولاتش به دیگر کشورها صادر می‌شد اما باوجود مشکلات اشاره‌شده، شرایطش تغییر کرد.

رییس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان ادامه داد: ترجیح داده شد این کارخانه با وجود سیستم تولید پیشرفته‌ای که داشت به دلیل فرسوده بودن بخشی از تجهیزات آن، نبود درآمدزایی مناسب و وجود مشکلات متعدد در مسیر تولید، تعطیل شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از زمین کارخانه وطن به تولید کالای خواب اختصاص داده‌شده درحالی‌که زمانی تولیدات پارچه های ابریشمی مرغوب آن شهرت فراوان داشت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار