روستاها مهمترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی هستند

فرماندار شهرضا گفت: در موضوع اقتصاد مقاومتی مهمترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی روستاها هستند، بنابراین روستاها نقش مهمی در تحقق آن دارند.

فرماندار شهرضا گفت: در موضوع اقتصاد مقاومتی مهمترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی روستاها هستند، بنابراین روستاها نقش مهمی در تحقق آن دارند. به گزار فارس علی‌اصغر رفیعی‌نژاد شامگاه یکشنبه در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی روستای هوک شهرضا با اشاره به کارگیری روستاییان قبل از انقلاب به چشم نیروی کار ارزان برای کارگری در کارخانه‌های مونتاژ اظهار داشت: این نگاه روستاییان را از نیروهای مولد و کارآفرین به مصرف‌کننده تبدیل می‌کرد.

وی با بیان این‌که قبل از انقلاب فقط 4 درصد از روستاهای کشور از نعمت برق بهره‌مند بودند و امروز همه روستاها از تمامی خدمات برخوردار هستند، افزود: ماهیت انقلاب اسلامی، ماهیتی فرهنگی و عدالت‌خواه است و به همین دلیل بعد از انقلاب پیشرفت‌ها چشمگیری در روستاها اتفاق افتاده است.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که آبادانی و عمران روستاها یکی از سیاست‌های دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی بوده است، گفت: با توجه به خشکسالی‌های یک دهه گذشته در کشور و در شهرستان شهرضا، روستاها باید اقتصاد مکمل داشته باشند زیرا کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد روستا را سر پا نگه دارد.

وی با بیان این‌که روستاها ظرفیت‌های پنهان بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: برای توسعه همه جانبه کشور باید مراکز تصمیم‌گیری و برنامه‌های توسعه‌ای به جلب توجه به توسعه روستاها داشته باشند، باید بعد از توسعه زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای روستاها به سمت اقتصاد غیر زراعی پیش برویم.

رفیعی‌نژاد با تأکید بر این‌که برنامه‌های توسعه در روستا باید به گونه‌ای باشد که در عین برخورداری از خدمات مورد نیاز زندگی، روستا باقی بماند، اذعان داشت: در موضوع اقتصاد مقاومتی مهمترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی روستاها هستند، بنابراین روستاها نقش مهمی در تحقق آن دارند.

وی با بیان این‌که روستای هوک ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های صنایع دستی، گردشگری و بوم‌گردی و مشاغل خانگی در این روستا شناسایی و از تسهیلات دولتی برای گسترش این بخش‌ها استفاده شود.

فرماندار شهرضا با تأکید بر فاصله گرفتن از روش‌های سنتی کشاورزی یادآور شد: روش‌های نوین آبیاری و کشاورزی باید جایگزین روش‌های سنتی شود، باید در بخش روستا و عشایر از خاک، جنگل و مراتع به صورت جدی حراست شود.

وی با بیان این‌که هر روستا می‌تواند جاذبه‌هایش را مطرح و به عنوان یک هدف گردشگری معرفی کرد، اضافه کرد: باید علاوه بر حفظ جمعیت روستاها بتوان با آماده سازی اشتغال در روستا سبب مهاجرت معکوس از شهر به روستا شویم.

کشت محصولات مرتعی برای کمک به اقتصاد عشایری

در این مراسم طرح هادی آب‌رسانی به روستای هوک با اعتبار 100 میلیون تومان، ایستگاه پمپاژ آب روستا افتتاح و پروژه شبکه توزیع آب روستا با اعتبار 650 میلیون تومان از محل اعتبارات شهرستانی و استانی کلنگ‌زنی شد.

طرح مخابراتی فرستنده دیجیتال این روستا به بهره‌برداری رسید و از این پس روستاییان می‌توانند 18 شبکه تلویزیونی و 19 شبکه رادیویی را با کیفیت دیجیتال دریافت کنند.

طرح منابع طبیعی و آبخیزداری کشت محصولات مرتعی مانند کتیرا با رویکرد کمک به اقتصاد عشایری با اعتبار بالغ بر 173 میلیون تومان در 25 هکتار از اراضی این روستا به بهره برداری رسید.

افتتاح دفتر دهیاری و شورای اسلامی روستا، بهسازی قنات روستا با اعتبار 50 میلیون تومان، احداث استخر آب کشاورزی با ظرفیت هزار و 400 متر مکعب و اعتبار 85 میلیون ریال، احداث منبع ذخیره تأمین آب شرب انسان و دام با اعتبار 21 میلیون تومان و حفر یک حلقه چاه با اعتبار 100 میلیون تومان از دیگر طرح‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید.

آغاز پروژه بهسازی معابر روستا به صورت زیرسازی و جدول‌بندی در 2 فاز اولیه و تکمیلی با اعتبار اولیه 70 میلیون تومان، کلنگ‌زنی ساختمان دهیاری و مسجد و حسینیه روستا در زمین اهدایی از طرف خیران روستا نیز از دیگر پروژه‌ها بود.

در این مراسم از پروپوزال طرح تهیه شناسنامه روستاهای بخش مرکزی شهرستان شهرضا که با همکاری دانشگاه دولتی شهرضا و بخشداری شهرستان شهرضا تهیه و تنظیم شده، رونمایی شد.

در هفته دولت 89 پروژه عمرانی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی در شهرستان شهرضا و روستاهای آن افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار