زاینده‌رود، چیزی بیشتر از یک رود

کارگردان مستند "رود نامه خوانی" گفت: زاینده‌رود فقط یک رود نبود و خشک شدن آن ‌هم فقط خشک شدن یک رود نیست.

کارگردان مستند "رود نامه خوانی" گفت: زاینده‌رود فقط یک رود نبود و خشک شدن آن ‌هم فقط خشک شدن یک رود نیست.
فرشاد احمدی دستگردی، در گفت‌وگو با ایسناپیرامون موضوع مستند خود، اظهار کرد: "رود نامه خوانی"، مستندی درباره ارتباط بین هنرمندان با رودخانه زاینده‌رود است. رودخانه‌ای که در این سال‌های اخیر بیشتر خشک بوده تا جاری و جاری نبودنی که به شکل و شیوه‌ای بر همگان نشانه‌هایش را گذاشته است. یکی کشاورز است و در نبود آب تاوان پس می‌دهد، یکی راهنمای تور است و در نبود گردشگر، بیکار و به امید زنده شدن رود، در اطراف میدان نقش‌جهان پرسه می‌زند و یکی هم، هنرمند است.
وی ادامه داد: "رود نامه خوانی" از زاویه ذهنی سه هنرمند به مسئله خشک شدن زنده رود می‌پردازد. محمدعلی میاندار، بازیگر، علی خطایی، مجسمه‌ساز و سلمان حقوقی، شاعر. بازیگری که همسایه پل خواجو بوده و رود با او دوستی عمیقی داشته، مجسمه‌سازی که خشک شدن رود باعث جابجایی مجسمه‌هایش شده و شاعری که فیزیولوژیست است و سر کلاس برای شاگردانش با اعداد و ارقام ابعاد فاجعه خشک شدن ایران و به‌ویژه اصفهان را شرح می‌دهد.
دستگردی، دغدغه خود را برای ساخت این مستند شرح داد و گفت: زاینده‌رود فقط یک رود نبود و خشک شدن آن‌هم فقط خشک شدن یک رود نیست. من در هنرستان ابوذر اصفهان درس می‌خواندم و تصویر پنجره‌های مشرف ‌به زنده رود هیچ‌وقت از خاطرم محو نمی‌شود. از سال 79 آب رود کم‌عمق شد و رفته‌رفته رودمان به یک بیابان تبدیل شد. این دغدغه با من همراه بود تا اینکه ساخت مجموعه‌ای به نام "سمفونی زاینده‌رود" در اصفهان کلید خورد و "رود نامه خوانی" نیز بخشی از همان مجموعه است.
وی افزود: به همت موسسه رویش مهر مستند "رود نامه خوانی" یک ‌بار در اصفهان به نمایش درآمد و امروز نیز رأس ساعت 18 در خانه هنرمندان تهران اکران و نقد و بررسی می‌شود.
مستند "رود نامه خوانی" که محصول مشترک شهرداری اصفهان، شبکه مستند و موسسه سینمایی برگ سبز است، نامزد دریافت جایزه گفتار متن جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان کاشان شده و در هفتمین جشنواره ملی حسنات نیز جایزه ویژه دبیرخانه را از آن خود کرده است. سید محسن طباطبایی پور تهیه‌کنندگی، کارنگ کرباسی موسیقی و لیلا شمسی تدوین این مستند را بر عهده داشته‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار