هیجان‌طلبی نوجوانان و افزایش نزاع در جامعه

جوانان و نوجوانان به دلیل ویژگی‌های سنی‌ که دارند، به نوعی هیجان‌طلب هستند و همین هیجان‌طلبی آنها سبب بروز برخی بزه‌ها از سوی آنها می‌شود، این افراد ویژگی‌هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریک‌پذیری دارند و مستعد درگیری و زد و خورد و پیامدهای آن هستند.

هیجان‌طلبی نوجوانان و افزایش نزاع در جامعه

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا ، جامعه‌شناسان عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در جامعه امروز را شامل اعتیاد، روسپی‌گری، نزاع و درگیری، سرقت، قتل، خودکشی، فرار، تکدّی و جرایم مالی می‌دانند، از این میان پیشینه نزاع و درگیری در بین افراد، ملت‌ها و گروه‌ها به قدمت عمر و زندگی انسان‌ها بوده است.

نزاع، از جمله مسائلی بوده که علاوه بر ایجاد فضایی آکنده از خشم و نفرت و مختل کردن روابط انسانی، امنیت جانی و انسانی را از جنبه‌های مختلف تهدید کرده و بر ثبات اجتماعی خدشه وارد می‌سازد.

پدیده نزاع و درگیری در جامعه، از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می‌آورد که این امر با زمینه‌سازی برای ایجاد نزاع و تنش‌های بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می‌سازد.

برخی گرمای هوا، بیکاری، پرسه زدن‌های بی‌مورد، بیسوادی یا فرهنگ پایین را علت وقوع نزاع و درگیری می‌دانند اما کارشناسان می‌گویند که فشارهای اقتصادی و اجتماعی بیشترین تاثیر را در بروز این حوادث دارند.

علل نزاع‌های خیابانی

یک جرم‌شناس با اشاره به تفاوت گذشته با امروز در هنگام بروز تنش و درگیری در میان مردم اظهار می‌کند: در گذشته اگر درگیری و یا نزاعی رخ می‌داد، قوی ‌بودن هویت جمعی و اتحاد مردم و همچنین وجود روحیه گذشت سبب می‌شد تا درگیری‌های کوچک راحت‌تر حل‌وفصل شوند اما متاسفانه حال ما با تغییراتی در سیستم اجتماعی مواجهیم؛ مردم جامعه ما مانند قبل نسبت به یکدیگر گذشت نمی‌کنند و به‌جای حل مسئله به‌وجود آمده از طریق گفت‌وگو می‌خواهند آن را از راه‌های فیزیکی حل کنند که تبعات زیادی خواهد داشت.

امان‌الله قرایی‌مقدم بر نقش کلیدی و تاثیرگذار شادی و نشاط اجتماعی بر کاهش خشونت تاکید دارد و معتقد است که زمینه‌های بروز خشونت، اجتماعی است و نه روانی. اگر مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ما کاهش پیدا کند، خشونت نیز به دنبال آن کم‌تر خواهد شد.

وی درباره علل نزاع‌های خیابانی اظهار می‌کند: بیکاری، فقر، رفتارهای نادرست، نبود برنامه‌های نشاط و شادی جمعی در جامعه منجر به بروز خشونت خواهند شد.

این جامعه‌شناس همچنین به تاثیر فضای زندگی بر ایجاد خشونت در جامعه تاکید کرده و می‌گوید: اینکه افراد در چه فضایی زندگی می‌کنند بسیار بر روی آنها تاثیر دارد، نزاع و درگیری‌های خیابانی در میان خانم‌ها از نسبت کمتری در میان آقایان برخوردار است، نوجوانان و جوانانی که در اوایل دوران جوانی به سر می‌برند به دلیل خاصی و بی‌تجربگی بیشترین آمار را در نزاع‌های خیابانی دارند.

تابستان و اوقات فراغت بیشتر نوجوانان و جوانان

افزایش یا کاهش پرخاشگری در سطح جامعه تعیین‌کننده آمار نزاع و درگیری است و عوامل متعددی بر کاهش یا افزایش درگیری نقش دارند، گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود و خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌های لازم را داده و رفتار آنها را زیر نظر بگیرند.

جوانان و نوجوانان به دلیل ویژگی‌های سنی‌ که دارند، به نوعی هیجان‌طلب هستند و همین هیجان‌طلبی آنها سبب بروز برخی بزه‌ها از سوی آنها می‌شود، این افراد ویژگی‌هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریک‌پذیری دارند و مستعد درگیری و زد و خورد و پیامدهای آن هستند.

در خصوص پیشگیری از این آسیب اجتماعی، حضور پلیس در شهر و افزایش احساس امنیت در کاهش نزاع به خصوص نزاع‌های مرگبار نقش موثری دارد.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار « ایمنا » با اشاره به اینکه آرامش، آسایش، خلاقیت و هوشمندی، رشد و توسعه بدون امنیت غیر ممکن است، اظهار می‌کند: همه جوامع در دنیا تلاش می‌کنند که جامعه‌ای امن باشد و بستر مناسبی برای زندگی فردی و اجتماعی شهروندانشان فراهم شود.

سرهنگ حسین حسین‌زاده با بیان اینکه ایران بر مبنای پارامترهای اصلی بین‌المللی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، می‌گوید: خوشبختانه در بین تمام استان‌های کشور، اصفهان به واسطه حاکمیت دین و اخلاق در زندگی مردم و تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که در این زمینه صورت گرفته یکی از امن‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌شود.

وی تاکید می‌کند: هنگامی که آمارهای وقوع جرایم را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که کمترین میزان وقوع جرایم در استان اصفهان بوده است.

این مقام ارشد انتظامی در زمینه اوقات فراغت نوجوانان ضمن توصیه به خانواده‌ها تصریح می‌کند: در تابستان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نوجوانان و جوانان اوقات فراغت بیشتری دارند، آمارها حاکی از آن است که در تعطیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت، وقوع جرایم به ویژه نزاع بین نوجوانان و جوانان افزایش می‌یابد و این شامل کسانی می‌شود که برای اوقات فراغتشان برنامه ریزی مناسبی نداشته باشند.

وی به خانواده‌ها و متولیان کانون‌های فرهنگی، ورزشی و افرادی که در زمینه تربیت جوانان و نوجوانان وظیفه اصلی را دارند، توصیه می‌کند که برای اوقات فراغت تابستان نوجوانان برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

افزایش نزاع و خشونت بین نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان نزاع و خشونت بین نوجوانان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بعضی از آمارها نشان می‌دهد که نزاع و خشونت‌های نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۸ سال در بعضی از دوران‌ها تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، این موضوع به دلیل غفلت‌های والدین و عدم برنامه‌ریزی مسئولان، موجب می شود که در این مقطع سنی وقوع جرایم و تخلفات افزایش یابد.

وی جرایم و تخلفاتی همچون نزاع، درگیری و تصادفات با موتورسیکلت و انحرافاتی از قبیل آشنایی با سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی را بسترهایی برای بروز جرایم و زیربنای بزهکاری اطفال و نوجوان عنوان می‌کند.

حسین‌زاده همچنین آشنا شدن با دوستان ناباب و افراد بزهکاری که مترصد سوءاستفاده از نوجونان در پارک‌ها، فضاهای سبز و محیط‌هایی که نظارت و کنترل از سوی والدین اعمال نمی‌شود را موجب افزایش نزاع می‌داند.

لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت فرزندان

این مقام ارشد انتظامی در توصیه به والدین نوجوانان تاکید می‌کند: ضروری است که والدین، مسئولان، متولیان کانون‌های پرورشی، مسئولان آموزش و پرورش و ائمه جماعات، مساجد و کانون‌های فکری در فصل تابستان برای اوقات فراغت نوجوانان برنامه‌های مناسبی داشته باشند و اجازه ندهند این فرصت تبدیل به تهدید شود.

وی در پاسخ به سوال « ایمنا » درباره پیشگیری از تبدیل اوقات فراغت فرزندان به تهدید تاکید می‌کند: باید با برگزاری برنامه‌های دقیق کارشناسی شده اجازه ندهیم که فرصت دانش‌آموزان تبدیل به تهدید شود و والدین از کلاس‌های آموزشی، ورزشی، آموزش قرآن، نهج‌البلاغه و ... برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموز در تابستان استفاده کنند.

وجود برنامه‌ای ثابت برای تابستان موجب می‌شود که نوجوانان بر مبنای همان برنامه، برای اوقات فراغتشان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا فرصت‌های ارتکاب جرم و تخلف و نزاع و زمینه‌های انحراف و آسیب از بین رود.

خانواده های نابسامان و بزهکاری فرزندان

به گزارش ایمنا ، مبرهن است در دهه اخیر خشونت و درگیری‌ها افزایش یافته و با نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی پزشکی قانونی می‌توان دید که تعداد دعواهای خیابانی و درگیری‌ها روز به روز رو به افزایش است.

تنش‌های خانوادگی، اعتیاد، خودکشی، عوارض ناشی از رشد پرخاشگری و خشونت هستند، البته بیکاری جوانان، بی‌برنامگی خانواده‌ها برای پر کردن بهینه اوقات فراغتشان در بروز این خشونت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

کاهش این آسیب اجتماعی در جامعه نیازمند اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت است و همچنین برنامه ریزی دقیق مسئولان با استفاده دقیق از نقطه نظرات کارشناسان، روانشناسان، جامعه شناسان و اساتید دانشگاه را می طلبد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار