دبیرخانه حفظ و احیای قنات ها تشکیل شود

نماینده مردم شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط نامناسب و پیوند ژرف قنات ها با زندگی مردم، باید در منطقه دبیرخانه حفظ و احیای قنات ها شکل بگیرد.

نماینده مردم شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط نامناسب و پیوند ژرف قنات ها با زندگی مردم، باید در منطقه دبیرخانه حفظ و احیای قنات ها شکل بگیرد.
مرتضی صفاری نطنزی به ایرنا بیان کرد: وضعیت قنات های این شهرستان نامناسب بوده و نیازمند نگاه جدی تر مسئولان امر به این مسئله است زیرا در چند سال گذشته شهرستان نطنز با کمبود آب رو به رو و به علت هایی مانند فقدان توجه دستگاه های ذیربط بسیاری از قنات‌ها خشک شد.
وی افزود: میزان آبدهی این قنات‌ها با افت بسیار شدیدی مواجه شده و هر چند از سوی مالکان و مردم برای حفاظت از آنها تلاش هایی می شود اما همچنان بسیاری با خطر خشکی رو به رو هستند.
نماینده شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس اضافه کرد: خشکسالی و سیلاب‌های ویرانگر در کنار دخالت های انسانی مانند انفجار معدن، چاه‌ها و دیواره قنات‌ها را تخریب و مسیر انتقال آب را مسدود کرده و یا تغییر می‌ دهد.
او اضافه کرد: حریم قنات‌ها پیش تر رعایت نشده و هم اکنون با معضلی در این زمینه رو به رو هستیم، در حالی که در بحث کشاورزی و دامپروری تاثیر زیادی داشته و یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی است.
صفاری نطنزی عنوان کرد: باید این مسئله در کارگروه مدیریت بحران استان اصفهان بررسی شود که در این راستا پیگیری و درخواست مبلغ 20 میلیارد ریال از ردیف بودجه سالانه برای بهسازی و لایروبی قنات های منطقه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: پس از پیگیری های فراوان اعتباری جهت لایروبی و بهسازی قنات ها مصوب شد اما در عمل نزدیک به 50 درصد آن تخصیص یافت که با همیاری مردم و مالکین کار در حال انجام می باشد.
نماینده شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس همچنین گفت: قنات ها به عنوان میراثی ماندگار بدون تغییر و تخریب سفره‌های زیرزمینی و برهم زدن تعادل آبی، نیاز مردم و کشاورزان را تامین می کنند که در این راستا امور آب، شهرداری، دهیاری و جهاد کشاورزی باید کمیته‌ای تشکیل داده و برای ایمن‌سازی و جلوگیری از تجاوز به حریم قنات ها تمهیدی در نظر بگیرند.
به گزارش ایرنا، بیش از 400 رشته قنات تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم این منطقه را بر عهده دارد.
شهرستان نطنز با جمعیت بیش از 47 هزار نفر در فاصله 125 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار