باید مهارت تصمیم گیری در کودکان را افزایش دهیم

در زندگی های امروزی تصمیم گیری و یا حل مشکلات پیش آمده فرآیندی مهم محسوب می شود و ما والدین باید این مهارت را در کودکان رشد دهیم تا در آینده بتوانند زندگی خوبی را رقم زنند.

در زندگی های امروزی تصمیم گیری و یا حل مشکلات پیش آمده فرآیندی مهم محسوب می شود و ما والدین باید این مهارت را در کودکان رشد دهیم تا در آینده بتوانند زندگی خوبی را رقم زنند.

مهسا لشنی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در جلسه توجیهی والدین و کودکان نسل آینده ساز ایران (ناسا) با تأکید بر مطلب فوق گفت: ما کارشناسان و والدین به عنوان همراهان کودکان باید توانایی ها و مهارت های این عزیزان را پرورش دهیم که در این رابطه کارگاه های هوش فضایی، حل مسئله و دست ورزی بسیار مؤثر می باشد.

وی در خصوص مهارت حل مسئله بیان داشت: این مهارت مربوط به هوش منطقی ـ ریاضی می باشد که تقویت درک منطقی، مسیریابی، تجزیه و تحلیل، تفکر منطقی، مهارت تصمیم گیری و افزایش دقت و تمرکز را در بر دارد.

لشنی گفت: هر انسانی در هر شرایطی با مسائل و مشکلاتی روبرو می شود، بسیاری از افراد پس از مواجه شدن با چنین موضوعاتی کنترل خود را از دست می دهند و توانایی تصمیم گیری درست برای مقابله با موضوع یا مشکل مورد نظر را ندارد، پس ما باید این مهارت حل مسئله را در کودکان تقویت کنیم تا در آینده بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکل براحتی برای آن راهکار و جوابی مناسب پیدا کنند.

وی ادامه داد: هوش منطقی ـ ریاضی قبل از اینکه نیاز به بیان و یا تصویر سازی از مسئله داشته باشیم با یک فرآیند ذهنی دقیق و البته سریع نظم منطقی بین اجزای یک مسئله را کشف و مسئله را با استفاده از اصول پایه منطقی عقل حل می کند، به عبارت ساده هوش منطقی یا ریاضی یعنی توانایی استفاده از استدلال منطق و اعداد است.

لشنی در خصوص مهارت دست ورزی کودکان گفت: دست ورزی با هدف تقویت مهارت های ظریف و مهارت های حرکتی درشت، افزایش دقت و تمرکز، افزایش تعادل، تقویت انگشتان دست، افزایش اعتماد به نفس،تحریک سنسور های حسی انگشتان، هماهنگی چشم و دست و ادراک دیداری و همچنین شناخت توانایی کودک برای کودکان بسیار مفید می باشد.

وی گفت: خمیر بازی یکی از روش های گسترش دست ورزی می باشد که می توان اهداف بالا را در آن جاسازی کرد.

لشنی تأکید کرد: ما کودکان را نمی توانیم با استعداد کنیم اما می توانیم مسیری درست برای زندگی درست را به آنها نشان دهیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: در نظر داریم کارگاه هوش افزایی را ویژه کودکان4 تا 6 سال برگزار کنیم، این کارگاه بر اساس هوش های هشت گانه کاردنر طراحی شده که باعث افزایش هشت هوش کلامی ـ زبانی، منطقی ـ ریاضی، دیداری ـ فضایی، جنبشی ـ حرکتی، موسیقیایی ، درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی می شود.

وی بیان داشت: در این کارگاه کودک و خانواده نسبت به توانایی ها و استعدادهای کودک و همچنین نقاط ضعف و راهکارهای رفع آن آشنا می شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار