مصرف داروی قاچاق عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مصرف داروی قاچاق دارای عوارض جبران ناپذیر است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مصرف داروی قاچاق دارای عوارض جبران ناپذیر است.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا بنفشه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مهمترین خطرات مصرف داروهای قاچاق در کوتاه مدت آسیب به قسمت های مختلف بدن از جمله پوست، مو و چشم و در دراز مدت به دلیل وجود فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم و ... استعداد ابتلا به بیماری های خطرناک مانند بیماری های کبدی و کلیوی و حتی سرطان است.

وی افزود: قطعا باید در زمینه مبارزه با قاچاق فراورده های سلامت محور و همچنین آگاهی از روش های استعلام و اطمینان به سلامت محصولات وارداتی فرهنگ سازی مناسب صورت پذیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، قاچاق را یکی از چالش های بزرگ حوزه های مختلف از سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: عوارض ناشی از مصرف فراورده های سلامت محور قاچاق بسیار خطرناک است.

بنفشه ادامه داد: این فراورده ها به دلیل اینکه خارج از مسیر قانونی وارد کشور می شوند تحت هیچ گونه نظارت بهداشتی قرار ندارند و در حقیقت دارای هویت جعلی هستند و اینکه از چه موادی و تحت چه شرایطی تولید شده باشند کاملا مبهم و نامشخص است.

وی یادآور شد: متاسفانه عرضه محصولات قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به دلیل قیمت های پایین تر باعث گرایش به استفاده از این مواد را افزایش داده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با راه اندازی سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالای سلامت وارداتی www.ttac.ir گام مهمی را در جهت مبارزه با قاچاق و حفظ سلامت آحاد مردم برداشته است.

بنفشه، با اشاره به روش های برای استعلام این برچسب ها افزود: استعلام ارسال کد ۱۶ رقمی از طریق سایت www.ttac.ir ، و شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ و بارکد مندرج بر روی برچسب (QR) با استفاده از نرم افزار قابل نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند هستند.

وی، با اشاره به اینکه تغییرات نرخ ارز ممکن است منجر به پدیده قاچاق معکوس (از داخل کشور به خارج) دارو و تجهیزات پزشکی شود، تصریح کرد: اقدمات لازم برای پیشگیری و برخورد با قاچاق معکوس انجام شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: خرید فرآورده های دارویی، مکمل ها فقط باید از طریق داروخانه ها و فرآورده های آرایشی و بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت یا فروشگاه های مجاز با داشتن شناسه اصالت کالا خریداری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار