آغاز عملیات مبارزه بیولوژیک با موریانه در مسجد جامع اردستان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان از شروع عملیات اجرایی مبارزه بیولوژیک با موریانه در مسجد جامع اردستان خبر داد.

مهدی مشهدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به وجود موریانه در داخل بنا و محوطه مسجد جامع و ضرورت مبارزه با آن عملیات فیزیکی با عقد قرداد با پیمانکار واجد شرایط آغاز شده است.
وی افزود: با عنایت به شاخصه های تاریخی فرهنگی بنای مسجد جامع و ضرورت حفظ، احیا و جلوگیری از فرسایش طبیعی این اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور و بازدید متخصصان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و اعلام شرایط اضطراری از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مبلغ 410 میلیون ریال اعتبار از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور اختصاص داده شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: با اختصاص اعتبار و عقد قرارداد با پیمانکار واجد شرایط عملیات سم پاشی ضلع غربی مسجد که شرایط اضطرار دارد شروع و پشت بام و دیگر نقاط این بنا طعمه گذاری می شود.
مشهدی خاطرنشان کرد: مسجد جامع اردستان چهار دوره تاریخی شامل ساسانیان، آل بویه، سلجوقی و صفویه را بر خود گذرانده و در سال 553 هجری قمری بنا شد و در سال 1311 شمسی به شماره 180 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی ادامه داد: این اثر تاریخی به عنوان اولین مسجد دو طبقه و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام و عصر سلجوقی است که سازه های آن از آجر، گچ ، خشت و چوب است ودر داخل بافت مسکونی و باغ های سبز واقع شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: در اطراف مسجد جامع آب انبار، کاروانسرا، بازارچه، حسینیه ، حمام و مدرسه علوم دینی واقع شده که مجموعه ای زیبا از معماری ایرانی را ایجاد کرده که مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار