آتش دلار به جان نوشت افزار

بازار نوشت افزار در مقایسه با سال های گذشته کم رونق تر است. موانع گمرکی منجر شده تا واردات این کالاها به راحتی انجام نشود و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار در انتظار ترخیص مواداولیه همچون مغز مداد و جوهر خودکار برای تولید هستند. افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت نوشت افزار وارداتی شده و به دلیل افزایش قیمت مواداولیه وارداتی تولیدات داخلی نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نمانده اند.

بازار نوشت افزار در مقایسه با سال های گذشته کم رونق تر است. موانع گمرکی منجر شده تا واردات این کالاها به راحتی انجام نشود و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار در انتظار ترخیص مواداولیه همچون مغز مداد و جوهر خودکار برای تولید هستند. افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت نوشت افزار وارداتی شده و به دلیل افزایش قیمت مواداولیه وارداتی تولیدات داخلی نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نمانده اند.
گردش مالی نوشت افزار در سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم ایران از این میزان 10 درصد تخمین زده شده است. 90 درصد نوشت افزار وارداتی است و تولیدات داخلی در میان این محصولات کمتر به چشم می خورد. به جز چند تولیدکننده دفتر مدارس که کاغذ موردنیاز خود را از کشورهای خارجی تامین می کنند مابقی نیاز بازار از بازارهای خارجی تامین می شود که در این میان چین و هند بزرگ‌ترین واردکنندگان نوشت افزار به بازار ایران به شمار می روند. در شرایطی که واردات نوشت افزار برای تامین نیاز بازار با مشکل مواجه شده امکان حضور کالاهای قاچاق در بازار افزایش پیدا می کند. به گفته رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان در شرایط فعلی کمبودی بابت تامین نوشت افزار در بازار وجود ندارد . اکبر چیت ساز در گفت و گو با اصفهان زیبا تصریح می کند: قیمت نوشت افزار وارداتی باتوجه به نوسان قیمت دلار افزایش داشته است که البته این افزایش قیمت درباره تمامی کالاها محسوس است. چیت ساز درباره درصد افزایش قیمت نوشت افزار داخل که با مواداولیه وارداتی تولید می شود می گوید: چوب مداد و جوهر و کاغذ برای تولید دفاتر مدارس از کشورهای خارجی وارد می شود اما بنده از افزایش قیمت این دسته از نوشت افزار بی اطلاع هستم و باید درصد افزایش قیمت را از تولید کنندگان جویا شد. رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان بیان می کند: نمی توان درباه تغییر قیمت نوشت افزار در آینده پیش بینی کرد اما مردم باید به اندازه مصرف خود خرید کنند . چیت ساز تاکید می کند: فروش نوشت افزار در مدارس اقدام درستی نیست و افرادی که این کار را می کنند هزینه هایی مانند مالیات یا آب و برق و گاز و هزینه حمل و نقل ندارند بنابراین این اقدام خلاف است و مردم بایدنوشت افزار موردنیاز خود را از فروشگاه های زیر نظر اتحادیه با قیمت معقول خریداری کنند. در شرایطی که رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان درباره درصد افزایش قیمت نوشت افزار اظهار بی اطلاعی می کند اما موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار کشور در گفت و گو با برخی خبرگزاری ها اعلام می کند که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته 60 تا 70 درصد افزایش یافته است. موضوعی که منجر شده باوجود نیاز مردم به تامین این اقلام، امسال تکاپوی چندانی در بازار نوشت افزار وجود نداشته باشد.
بازار، کمبود نوشت افزار ندارد
در این میان بازار دفترهای ایرانی اوضاع بهتری نسبت به بازار کیف مدارس و البته سایر نوشت‌افزارها دارد. در اصفهان نیز چند تولید کننده دفتر مدارس در حال فعالیت هستند که به زعم این فعالان باوجود مشکل ترخیص مواداولیه روند تولید سخت تر از گذشته انجام می شود اما رایزنی برای رفع این مشکلات توسط مقامات بالادستی در حال انجام است و در اواخر شهریور ماه و اوایل مهرماه مشکلی بابت تامین نیاز بازار وجود ندارد. مشکلی که این روزها بیشتر در بازار نوشت افزار مشاهده می شود افزایش قیمت هاست. افزایش قیمتی که منجر به گلایه مندی مصرف کنندگان شده و نسبت به سال های گذشته فروش فروشندگان را کاهش داده است. در این میان به زعم فعالان بازار، فروش نوشت افزار در مدارس هم مزید بر علت شده تا کسادی فروش در بازار بیشتر به چشم بخورد. مدیرعامل یکی از تولید کنندگان دفاتر مدارس در اصفهان می گوید: بازار داخلی سالیانه به 300 میلیون دفتر نیاز دارد که خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیاز بازار داخلی هستند. اصغر تجدد تصریح می کند: حدود یک ماه است که تولیدکنندگان دفاتر مدارس نتوانستند ثبت سفارش کنند طبیعی است که این مشکلات در روند تولید اختلال ایجاد می کند و درصورتی که ادامه پیدا کند میزان تولید نیز کاهشی می شود ولی مشکلات در حال حل و فصل شدن است و خوشبختانه در شرایط کنونی کمبودی بابت تامین نوشت افزار در بازار وجود ندارد. تجدد تصریح می کند: براساس تفاهمی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ستاد تنظیم بازار با تولیدکنندگان دفاتر مدارس انجام داده اند قرار است 110 میلیون دفتر به بازار عرضه شود. این تولیدکننده بیان می کند: الزامی وجود ندارد که متقاضیان به دنبال دفاتر فانتزی با قیمت های بالا باشند ، در شرایط کنونی قیمت دفتر 40 برگ دانش آموزی بین 750 تا 850 تومان است و درصورتی که مردم نوشت‌افزارها خود را از فروشگاه های زیر نظر اتحادیه خریداری کنند می توانند با قیمت تعاونی دفتر تهیه کنند.
منبع: روزنامه اصفهان زیبا

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار