اصفهان کارت چیست؟

شهرداری اصفهان با مشارکت بانک ملی ایران، با راه اندازی سامانه مدیریت پرداخت الکترونیکی (اصفهان کارت) در کلان شهر اصفهان، از پیشگامان استفاده از کارتهای الکترونیکی هوشمند با کاربردی وسیع برای شهروندان اصفهانی بوده است.

صاحب امتیاز سایت (سامانه مدیریت پرداخت الکترونیکی) با نام اختصاری سمپا ، شهرداری اصفهان میباشد که به منظور ارائه خدمات رفاهی به پرسنل این مجموعه راه اندازی و بهره برداری گردیده است. **

شهر الکترونیکی

شهر الکترونیک عبارت است از شهری که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های سازمان های مختلف به طور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و امنیت بالا و با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شود. این فناوری ها باعث شده تولید و دسترسی به اطلاعات سرعتی قابل توجه پیدا کرده و شیوه های سنتی رد و بدل کردن اطلاعات و تبادلات مالی کم کم کنار گذاشته شوند. از دیگر ویژگی های شهر الکترونیک این است که برای دسترسی به بسیاری از خدمات دولت و نهادهای خصوصی، دیگر نیازی به تردد فیزیکی شهروندان در شهر نیست.

کاهش زمان تلف شده شهروندان در ترافیک، عرضه کارآمدتر خدمات، توزیع عادلانه تر امکانات، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش اشتغال و نهایتا بهبود مدیریت پایدار شهری از دستاوردهای شهر الکترونیکی است.

کارت الکترونیکی

کارت الکترونیکی یکی از مهمترین ابزارهای خدمات رسانی در شهر الکترونیکی به شمار می آید. رایج ترین کاربردهای کارت الکترونیکی جایگزین شدن آن به جای کارت شناسایی کاغذی یا استفاده از آن به جای بلیت کاغذی است. ولی جذاب ترین کاربرد آن ایفای نقش کیف پول برای پرداختهای الکترونیکی است.

استفاده از فناوری کارتهای مغناطیسی در کارتهای بانکی که این روزها امری عادی و روزمره محسوب می شود، بخشی از کاربرد کارت الکترونیکی است. اما استفاده متعدد از این گونه کارتها در پرداخت هایی با مبالغ خرد یا به عنوان بلیت الکترونیکی چندان منطقی به نظر نمی رسد و گاها غیر ممکن می باشد؛ چراکه انجام تراکنش ها نیاز به زمان بیشتری دارد و ارتباطات شبکه ای و برخط نیز از الزامات این فناوری است. اما در فناوری های پیشرفته تر، کارتهای الکترونیکی هوشمند یا دارای تراشه هوشمند قابلیتهای بیشتری را محقق می سازند. ساده ترین کاربردهای این نوع کارتها سالهاست که در کارتهای حضور و غیاب، کارت تلفن، کارت سوخت و سیم کارت استفاده شده و شهروندان با آن درگیر هستند.

اصفهان کارت

شهرداری اصفهان با مشارکت بانک ملی ایران، با راه اندازی سامانه مدیریت پرداخت الکترونیکی (اصفهان کارت) در کلان شهر اصفهان، از پیشگامان استفاده از کارتهای الکترونیکی هوشمند با کاربردی وسیع برای شهروندان اصفهانی بوده است.

اصفهان کارت که نوعی کارت هوشمند غیرتماسی (RFID) است، نقش کیف پول الکترونیکی را برای شهروندان بازی می کند. شارژ موجود بر روی کارت معادل پول نقد داخل کیف بوده و کارت عملیات پرداخت الکترونیکی را بدون نیاز به ارتباطات شبکه ای و در کمترین زمان ممکن برای شهروند انجام می دهد.

اصفهان کارت اولین بار در حوزه حمل و نقل عمومی و در اتوبوس های شهری تحت عنوان کارت الکترونیکی حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفت. سرعت عمل در پرداخت، حل مشکل رقم های خرد و بهداشت مسافران از دستاوردهای بزرگ آن بود.

با گسترش این سامانه در سایر حوزه های حمل و نقل مانند تاکسی شهری، مترو و پارکینگ؛ همچنین جایگزین شدن به جای بلیت کاغذی در مراکز تفریحی و گردشگری، کاربرد اصفهان کارت فراگیرتر شده و استفاده از آن نیاز روزمره هر شهروند اصفهانی خواهد شد. پارک حاشیه ای، مراکز ورزشی، مراکز گردشگری، شهربازی ها، سینماها، برخی اصناف، جایگاههای سوخت و ... نقاط هدف آینده اصفهان کارت خواهند بود.

مراکز پذیرندگی

اتوبوس شهری: از تابستان 89 با تجهیز خطوط اتوبوسرانی اصفهان به فناوری های جدید، علاوه بر مدیریت ناوگان اتوبوسرانی، با حذف کامل بلیت اتوبوس پرداخت کرایه مسافران با اصفهان کارت انجام می شود. پس از راه اندازی خطوط اتوبوس پرسرعت (BRT)، این مجموعه نیز به سامانه اصفهان کارت مجهز شده است.

باغ پرندگان: از ابتدای سال 90 ورودی باغ پرندگان به گیتهای کنترل تردد و سامانه اصفهان کارت تجهیز شده و این کارت جایگزین بلیت قدیمی باغ شده است.

ایستگاههای دوچرخه: با تجهیز ایستگاههای دوچرخه به این سامانه، شهروندان می توانند با اصفهان کارت و بدون نیاز به کارت شناسایی، دوچرخه را از یک ایستگاه دریافت کرده و پس از استفاده، در هر یک از ایستگاههای دیگر تحویل دهند. برای استفاده از این سرویس لازم است شهروندان کارت خود را یکبار ثبت یا شخصی سازی نمایند.

تاکسی شهری: در پروژه بزرگ سامانه هوشمند تاکسی که از ابتدای سال 92 عملیاتی شده است، علاوه بر مدیریت ناوگان تاکسی، پرداخت کرایه مسافران نیز از طریق اصفهان کارت میسر شده است.

پارکینگها: از خرداد 92 در بیش از 10 پارکینگ عمومی سطح شهر، امکان پرداخت کرایه پارکینگ توسط اصفهان کارت به وجود آمده .در حال حاضر در 18 پارکینگ عمومی به سامانه پرداخت الکترونیکی مجهز شده است

تله کابین صفه : برای استفاده از این سرویس لازم است شهروندان اصفهان کارت خود را همراه داشته باشند و در غیر اینصورت امکان تهیه اصکارت در همان مکان وجود دارد

باغ پروانه ها و خزندگان : برای استفاده از این سرویس لازم است شهروندان اصفهان کارت خود را همراه داشته باشند و در غیر اینصورت امکان تهیه اصکارت در همان مکان وجود دارد.

نمایشگاه بین المللی پل شهرستان : امکان ورود بازدید کنندگان با اصفهان کارت وجود دارد

سینما : در دو سینمای ساحل و آفریقا امکان ورود شهروند با اصفهان کارت فراهم شده است

تله سیژ ناژوان : پرداخت بلیت با اصفهان کارت ممکن می باشد.

ورود به ورزشگاه نقش جهان با اصفهان کارت : هواداران سپاهان برای ورود به ورزشگاه نقش جهان می توانند از اصفهان کارت خود استفاده کنند

همچنین در امکانی دیگر همچون شهر رویاها، پارک آبی ناژوان، قطار شهری و ... امکان پرداخت با اصفهان کارت فراهم شده است .

مراکز شارژ

باجه های شارژ اصفهان کارت: باجه های موجود در ایستگاههای اتوبوس اصلی ترین مراکز فروش کارت و شارژ آن می باشند.( توسط pos به پرداخت بانک ملت)

دستگاههای خودکار (TVM): این دستگاهها که در 12 منطقه مهم اصفهان نصب و راه اندازی شده اند، عمل فروش کارت را در کنار شارژ کارت دارا هستند که به زودی بر تعداد آنها افزوده می شود.

امکان شارژ اصفهان کارت از طریق پوزهای بانکی به پرداخت، در 2500نقطه از شهر اصفهان که پوز بانکی به پرداخت وجود داشته باشد،شهروند می تواند اصفهان کارت خود را شارژنماید.

شارژ و فروش اصفهان کارت در مدارس نمونه شهر اصفهان

شارژ و فروش اصفهان کارت در تمامی ایستگاه های بازیافت

شارژ و فروش اصفهان کارت در تمامی ایستگاه های دوچرخه

برخی از آمارها:

تعداد کارت های صادر شده(آفلاین) : 000 /500/3 کارت

تعداد کارت­های صادر شده(آنلاین) : بیش از 000/100 کارت

تعداد گیشه های فروش و شارژ کارت : 330 گیشه - (138 کیوسک و 50 فروشگاه ) توسط pos به پرداخت ملت

تعداد کارتخوان های فعال : بیش از 4000 کارتخوان در اتوبوس - بیش از 7000 کارتخوان در تاکسی -

نزدیک به 50 کارتخوان در پذیرنده های کوچک

تعداد کارتخوان های فعال (آنلاین) : بیش از 130 کارتخوان در مراکز مختلف

خدمات آنلاین : ( سامانه مدیریت پرداخت الکترونیک شهرداری اصفهان )

پروژه های شبکه آنلاین :

اداره خدمات رفاهی شهرداری اصفهان

سازمان میادین میوه و تره بار

ستاد تسهیلات سفر شهرداری اصفهان

مجموعه های خصوصی

برخی از پذیرنده های آنلاین(مخصوص پرسنل شهرداری و سازمان ها) :

شرکت تعاونی مصرف کارمندان شهرداری اصفهان

شرکت تعاونی مصرف کارگران شهرداری اصفهان

باشگاه های شماره1 و2 شهرداری اصفهان

مجموعه تفریحی شهر رویاها

فروشگاه های زنجیره ای کوثر اصفهان(از 1تا13)

رستوران ها (آرسس، بریانی اعظم، شمال شهرکاوه،شمال شهر نظر، شمال شهر نشاط، رنگین غذا، خانه کنتاکی، غذای 191 خراسانی و فست فود شهر رویاها ) با 10 درصد تخفیف

استخرها (سرتاوه، سلمان، کردآباد)

آژانس های مسافرتی ( بعثت، پرشیا گشت، ثامن الائمه، آسمان هفتم، پرستیژ، سائر سیر، صدر )

دندانپزشکی و درمانگاه ( دندانپزشکی اصفهان، دندانپزشکی مهرگان، دندانپزشکی پارس، دندانپزشکی جی، درمانگاه جی )

فروشگاه های ورزشی(امید، رویال، ققنوس، اسپادانا، پوریای ولی، مسیح و فروشگاه دوچرخه ) همراه با درصد تخفیف

مجموعه های ورزشی(ابرار، امین، شهید غازی، زیتون، ارغوان، میثاق، نصرآباد، کردآباد، کمال )

مجوعه های باغ گلها، باغ پرندگان، باغ خزندگان و پروانه ها، تله کابین و بولینگ صفه )

19فرهنگسراها در سطح شهر

شهر علم

و ...

مزایای اصفهان کارت

- حل مشکل پول خرد

- سرعت عمل در تراکنشهای مالی

- سلامت و بهداشت رانندگان، مسافران و ...

- کاربردهای متنوع فقط با یک کارت

- حفظ سرمایه های ملی در حذف ضایعات کاغذ

- ارائه سرویس های متنوع تخفیف

- ...

تشویق و تنبیه:

تشویق و تنبیه در سرویس حمل ونقل عمومی در حال حاضر انجام می پذیرد به عنوان مثال در اتوبوس شخص با استفاده از اصفهان کارت هزینه کمتری پرداخت میکند در تاکسی و پارکینگ های عمومی نیز به همین ترتیب

در رستوران ها و فروشگاه های ورزشی مورد قرارداد، دارندگان اصفهان کارت می توانند از تخفیف های موجود استفاده می کنند.

چشم انداز اصفهان کارت : کارآمد ترین اپراتور پرداخت الکترونیکی ایران و تسهیل در کلیه پرداخت های شهری با استفاده از فناوری های نوین

منبع: http://sampa.escard.ir
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار