درب‌های سنگی تیران و کرون ثبت ملی شد

مدیر اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون از ثبت ملی درب‌های سنگی تیران و کرون با قدمتی بیش از 2 هزار سال خبر داد.

مدیر اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون از ثبت ملی درب‌های سنگی تیران و کرون با قدمتی بیش از 2 هزار سال خبر داد. محسن مظاهری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: درب‌های سنگی در شهرستان تیران و کرون قدمتی بیش از ۲ هزار سال دارد و تا ۸۰ سال پیش این درب‌های ساخته و مورد استفاده قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: ساخت و ساز درب‌های سنگی در شهر تیران، رضوانشهر و روستای جاجا رواج داشته است و در ایام بسیار دور این درب‌ها برای حفاظت قلعه، آسیاب و... کاربرد داشته است.
مدیر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون افزود: در تیران و کرون بیش از ۲ هزار درب سنگی وجود داشته است که به دلایل مختلف همچون شکستن و از بین رفتن آن‌ها، انتقال درب‌ها به مکان‌های دیگر و ...، اکنون ۷۰۰ درب سنگی در شهرستان موجود و شماره گذاری شده است و در تاریخ ۲۳/۳/۹۷ به شماره ۳۲۰۶۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مظاهری تصریح کرد: پهنای بافت باغات شهر تیران دارای ساختاری طبیعی، یکپارچگی و کالبد بافت تاریخی است و حفظ و حراست آن وظیفه همه همشهریان است و باید دیوارهای گلی باغات حفظ و مرمت شوند و بافت باغات در جهت گردشگری باز آفرینی و احیا شوند.
وی اضافه کرد: درب‌های سنگی تیران و کرون بسیار منحصربه فرد است و تعداد آن‌ها، نوع حجاری و ساخت درب‌ها، نقش و نگار گل و بوته در دل درب‌ها آن‌ها منحصر به فرد کرده است.
مظاهری یادآور شد: طول این درب‌ها به ۲ متر، عرض به ۱/۵ متر، قطر ۲۰ سانتی متر و وزن آن‌ها به ۸۰۰ کیلوگرم می‌رسد که در شهرستان موجود است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار