خیز ایران برای موفقیت در آسیا از تاشکند

تیم ملی فوتبال ایران از امشب به‌طور رسمی وارد مرحله آماده‌سازی برای حضور در جام ملت‌های آسیا خواهد شد. تیمی که قرار است چهار ماه دیگر در کشور امارات با حریفان از قاره کهن برای فتح جام بجنگد.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: تیم ملی فوتبال ایران از امشب به‌طور رسمی وارد مرحله آماده‌سازی برای حضور در جام ملت‌های آسیا خواهد شد. تیمی که قرار است چهار ماه دیگر در کشور امارات با حریفان از قاره کهن برای فتح جام بجنگد.

شاگردان کارلوس کی‌روش که پس از جام‌جهانی دیگر دورهم جمع نشده بودند از هفته گذشته دور تازه تمریناتشان را آغاز کردند و امشب با یک حریف مطرح آسیایی روبرو خواهند شد. ازبک‌ها که در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی در فوتبال باشگاهی و ملی انجام داده‌اند و تمام تلاش خودشان را برای حضور در جام‌های جهانی 2014 و 2018 به کار گرفتند پس از ناکامی در رسیدن به این مهمترین رویداد جهانی حالا نگاهشان به جام ملت‌های آسیا معطوف شده است بلکه با فتح این جام، کمی دل هواداران فوتبال در کشورشان را به دست آوردند. آنها هکتور کوپر آرژانتینی که در جام‌جهانی 2108 روی نیمکت تیم ملی مصر می‌نشست را هم به خدمت گرفتند تا با این مربی سرشناس به آرزویشان نزدیکتر شوند. آخرین رویارویی این دو تیم به بیست و نهم اردیبهشت‌ماه امسال بازمی‌گردد، جایی که تیم ملی ازبکستان در ورزشگاه آزادی مقابل ایران به میدان رفت و با یک گل مغلوب آن شد. البته آن تیم را نفرات زیر 23 سال تشکیل می‌دادند و ازبک‌ها با همان نفرات در بازهای آسیایی جاکارتا هم به میدان آمدند تا برای المپیک 2020 توکیو آماده شوند.

نبرد تیم‌ملی با تیم نود‌و‌پنجم جهان

تیم‌ملی ایران هم‌اکنون در رده ۳۳ جهان و نخست آسیاست و ازبکستان در رده‌بندی فیفا روی پله نودوپنجم قرار دارد. تیم ملی ازبکستان در آسیا دوازدهم است و حتی از تیم ملی قرقیزستان هم پایین‌تر قرارگرفته، اما رده‌بندی فیفا شاید ملاک خوبی برای سنجش قدرت تیم‌ها نباشد. چراکه در همین رده‌بندی تیم‌هایی مثل کره جنوبی، ژاپن و استرالیا پایین‌تر از تیم ملی فوتبال ما ایستاده‌اند. درحالی‌که این تیم‌ها ازنظر سخت‌افزاری و سرمایه اصلا با تیم ملی ایران قابل‌مقایسه نیستند. اما در مورد نیروی انسانی همیشه بااستعدادترین‌ها از ایران به فوتبال آسیا معرفی‌شده‌اند.تیم ملی فوتبال ایران در شرایط دشوار اقتصادی خودش را برای جام ملت‌ها آماده می‌کند. وضعیت پوشاک تیم ملی هنوز نهایی نشده و حرف‌وحدیث‌های زیادی در این باره وجود دارد. بااین‌حال هواداران میلیونی فوتبال ایران مانند گذشته چشم به ساق‌های بازیکنان و البته دانش فنی کارلوس کی‌روش دارند تا تیم ملی بتواند در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود. فهرست تیم ملی موردانتقاد برخی از کارشناسان قرارگرفته است اما همه باید به سلیقه کی‌روش احترام بگذاریم.

تخصص ویژه کی‌روش در شکست خانگی ازبکستان

کارلوس کی‌روش امشب مقابل ازبکستان برای هشتادوششمین بار روی نیمکت ایران می‌نشیند. او پیش‌ازاین ۴۹ برد، ۲۴ مساوی و ۱۲ باخت را با تیم ملی ثبت کرده است. حالا باید دید در ششمین تقابل با ازبک‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد. پیش‌ازاین، ایران با کی‌روش مقابل ازبک‌ها به چهار پیروزی و یک باخت رسیده بود. تیم‌ملی ایران همچنین در مصاف ازبک‌هاپنج گل به ثمر رسانده و تنها یک‌بار دروازه‌اش بازشده است. ایران با کی‌روش در تاشکند تاکنون به سه برد یک ‌بر صفر رسیده است و او تنها مربی به شمار می‌رود که در طول تاریخ رقابت‌های این دو تیم به ازبکستان باخته است.

تداوم روند نامحسوس جوان‌گرایی در تیم ملی

فهرست ایران نسبت به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه تغییرات محسوسی داشته و به‌جای نفراتی چون رشید مظاهری، محمدرضا خانزاده، رضا قوچان‌نژاد و سردار آزمون بازیکنانی مانند سیدحسین حسینی، صادق محرمی، آرمین سهرابیان، وریا غفوری، علی کریمی و علی قلی‌زاده به این فهرست اضافه‌شده‌اند و همین امر نشان می‌دهد کارلوس کی‌روش برای جام ملت‌های ۲۰۱۹ هم روند جوانگرایی‌اش در ترکیب تیم ملی را هرچند به‌صورت نامحسوس ادامه می‌دهد. در سوی مقابل ازبک‌ها پس از انتخاب هکتور کوپر، سرمربی معروف آرژانتینی سابق تیم‌های والنسیا اسپانیا، اینترمیلان ایتالیا، پارما ایتالیا، رئال بتیس اسپانیا، آریس تسالونیکی یونان، راسینگ سانتاندر اسپانیا، اردواسپور ترکیه، الوصل امارات و تیم ملی مصر دوران آماده‌سازی خود را برای حضوری موفق در جام ملت‌های آسیا آغاز کرده‌اند. این تیم پنجشنبه هفته گذشته در دیداری تدارکاتی مقابل سوریه با تساوی یک‌بریک متوقف شد اما کوپر برخلاف دیدار دوستانه قبلی ازبکستان برابر ایران که تیمور کاپادزه ترجیح داد نفرات جوانی را به مصاف تیم ملی کشورمان بفرستد تصمیم گرفته با تیم اصلی‌اش در این بازی به میدان برود، به همین دلیل از آن تیمی که ۲۹ اردیبهشت ۹۷ با تک‌گل روزبه چشمی مغلوب ایران شد تنها سردارسوبیرخوجائیف در فهرست فعلی ازبکستان حضور دارد. ایران در گروه چهارم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با عراق، یمن و ویتنام هم‌گروه است و کار سختی برای صعود به مراحل حذفی ندارد. ازبکستان که برای هفتمین بار باید در جام ملت‌های آسیا شرکت کند اما در گروه ششم این رقابت‌ها نبرد سختی با ژاپن، عمان و ترکمنستان پیش رو دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار