بازار آشفته یک‌بارمصرف ها

با فرارسیدن ایام سوگواری محرم استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در هیئت‌ها و تکایا افزایشی قابل‌توجه یافته است و به دنبال آن قیمت این محصولات پرکاربرد این روزها نمودار مشخصی برای قیمت ندارد و هر فروشگاه و فروشنده‌ای مطابق نظر و فکر خود محصولات خود را باقیمتی متفاوت در بازار عرضه می‌کند.

گروه اقتصاد: با فرارسیدن ایام سوگواری محرم استفاده از ظروف یک‌بارمصرف در هیئت‌ها و تکایا افزایشی قابل‌توجه یافته است و به دنبال آن قیمت این محصولات پرکاربرد این روزها نمودار مشخصی برای قیمت ندارد و هر فروشگاه و فروشنده‌ای مطابق نظر و فکر خود محصولات خود را باقیمتی متفاوت در بازار عرضه می‌کند.
هرساله فراتر از درصد تورم بر قیمت ظروف یک‌بارمصرف افزوده‌شده و امسال نیز بنا بر گفته رئیس ‌اتحادیه فروشندگان پلاستیک کشور، سودجویان قیمت مواد اولیه ظروف یک‌بارمصرف را تا ۱۰ برابر گران کرده‌اند. اما جواد حاجی علیزاده رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک استان اصفهان بر این باور است که تنها رشد دو برابری را در قیمت ظروف یک‌بارمصرف داشته‌ایم. به سراغ چند فروشگاه ظروف یک‌بارمصرف در سطح شهر می‌رویم تا از نزدیک از نوسان قیمت این محصولات آگاهی پیدا کنیم. فرق بسیار زیادی است میان قیمت کالاهای مشابه در نقاط مختلف شهر و این موضوع نشان‌دهنده این حقیقت است که ستاد و شورای رسمی این قیمت‌ها را برای ظروف یک‌بارمصرف تعیین نکرده‌اند. از سوی دیگر افزایش تقاضا و کاهش عرضه بدون شک بازار را به شوک می‌کشاند و ظروف یک‌بارمصرف نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
در همین راستا پای صحبت‌های فروشندگان ظروف یک‌بارمصرف نشستیم که از بازار آشفته و گرانی‌های لحظه‌ای سخن می‌گفتند. یکی از این فروشندگان از تغییرات دائمی قیمت ظروف یک‌بارمصرف گلایه کرد و گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند نرخ بازار را دقیق مشخص کند و به دلیل اینکه باید نقدینگی وجود داشته باشد تا بتوانیم به همین میزان که ظروف فروخته‌ایم خریداری کنیم باید مطابق بازار قیمت‌گذاری کنیم؛ اما یکی از خریداران دراین‌بین گفت: قیمت‌ها افزایش چندین برابری داشته درحالی‌که بیشتر وسایل موردنیاز خود را دو هفته گذشته خریداری کرده‌ایم اما هم‌اکنون شاهد آن هستیم که قیمت همان اجناس دو برابر شده و دراین‌بین تصور می‌شود ‌نهادی نظارت‌کننده بر بازار وجود ندارد.
شکایت مردم از نرخ هایی که روزانه تغییر می کنند
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک استان اصفهان درگفتگو با اصفهان امروز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کمبودی از نظر ظروف یک‌بارمصرف نداریم، گفت: نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت موجود میزان خرید کمتر شده است. حاجی علیزاده بابیان اینکه وقتی تقاضا زیاد می‌شود تخلفات هم معمولا زیاد می‌شود، ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که قیمت‌ها به‌روز تعیین می‌شود. هرروز قیمت‌ها تغییر می‌کند که این موضوع برای فروشنده و خریدار هر دو به‌طور هم‌زمان مشکل ایجاد کرده است و شکایات زیادی را در این حوزه در روزهای گذشته داشته‌ایم. او یکی از مشکلات پیش روی این صنف را عرضه مواد اولیه توسط پتروشیمی به‌صورت مستقیم عنوان کرد و افزود: درحالی‌که پتروشیمی مواد اولیه را به بورس ارائه نمی‌کند و به‌صورت مستقیم می‌فروشد اگر این فروش از طریق بورس انجام شود قیمت مناسب‌تری را خواهیم داشت اما به دلیل اینکه این حرکت انجام نمی‌شود و به‌صورت خارج از بورس می‌رود باقیمت بالاتری مجبور به خرید هستیم. درحالی‌که بسیاری افزایش قیمت ظروف یک‌بارمصرف را جدای از نوسانات بازار ارز به موضوع مواد اولیه و در صدر آن پتروشیمی مربوط می‌دانند اما فعالان بخش پتروشیمی تأکیددارند افزایش قیمت مواد اولیه این کالاها درنهایت کمتر از 10 درصد است.
رد پای دلالان در بازار ظروف یکبار مصرف
در این باره طاهره زمانی کارشناس بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تائید افزایش قیمت ظروف یک‌بارمصرف در آستانه ماه محرم، اظهار کرد: تغییر عرضه کالا در بورس و وجود واسطه‌ها در این میان، علت اصلی افزایش قیمت ظروف یک‌بارمصرف است. زمانی افزود: با توجه به اینکه سهمیه‌بندی مواد اولیه در بورس بر اساس میانگین خرید تولیدکنندگان در سال 96 انجام می‌شود، بسیاری از شرکت‌های جدید و یا شرکت‌هایی که در سال 96 از بازار آزاد خرید کرده‌اند، امسال از سهمیه مناسبی برخوردار نشده‌اند. این کارشناس بورس افزود: تولیدکنندگان به دلیل کمبود مواد اولیه نتوانستند به میزان لازم محصولاتشان را تولید کنند و همین امر موجب کاهش محصولات در بازار و افزایش قیمت‌ها شد. او گفت: باوجود تأکید سازمان صنعت، معدن و تجارت بر توقف صادرات مواد پتروشیمی موردنیاز تولیدی‌های ظروف یک‌بارمصرف، هنوز صادرات در این حوزه را شاهد هستیم. زمانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در حوزه محصولات یک‌بارمصرف باعث بالا رفتن قیمت در سایر کالاهای وابسته می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت و عرضه در بورس بر اساس قیمت ارز ثانویه یا سامانه ثنا، واسطه‌گری و دلالی حذف‌شده و تولیدکنندگان امکان تولید هرچه بیشتر محصولات یک‌بارمصرف را خواهند داشت.
پتروشیمی مقصر افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف
احمد مقیمی رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف نیز در گفتگو با ایسنا، بابیان اینکه قیمت محصولات داخلی گران نشده و برخی افراد آن را گران کرده‌اند، گفت: تنها تولید داخلی که صد درصد هم داخلی است و وابستگی به بازارهای دیگر ندارد و دیگر کشورها در این بازار خریدار به‌حساب می‌آیند، صنعت پتروشیمی است. او خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران از طریق پتروشیمی می‌توانند دیگر کشورها را تحریم کنند یا از طریق آن، دیگر نیازها همچون دارو را تأمین کنند. مقیمی یادآور شد: در پی نظارت ضعیف دستگاه‌های حکومتی بر فعالیت پتروشیمی‌ها که خوراک و امکانات دولتی دریافت می‌کنند، شرایط سخت، عدم تأمین مواد اولیه و گرانی در محصولات پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف رخ‌داده است. رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف، با تأکید بر اینکه ثبات و نظارت کاملی بر بازار وجود ندارد، بیان کرد: درحالی‌که قیمت مواد اولیه دو برابر شده، قیمت ظروف یک‌بارمصرف حتی تا ۱۰ برابر افزایش‌یافته است، برخی تولیدکنندگان افزایش 5/1 تا دو برابر هر کیلو مواد اولیه را بر هر قلم کالای تولیدی لحاظ کرده‌اند که می‌توان مدعی شد که برخی تولیدکنندگان و سودجویان عامل گرانی بیش‌ازحد ظروف یک‌بارمصرف هستند. هنگامی‌که صحبت بر سر نظارت بر اصناف می‌شود اتاق اصناف ادعا می‌کند که بر بازار مسلط است و در ایام ویژه سال این نظارت تشدید می‌شود وضعیتی که جای خالی آن به‌شدت این روزها احساس می‌شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار