چهارباغ، تفرجگاه اصفهان/ خیابان سپه پیاده راه می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: نوروز 98 پیاده راه سازی خیابان چهارباغ به اتمام می‌رسد تا بتوانیم با یک چهارباغ کامل که همه المان‌ها و نیازهای گردشگری چهارباغ در آن دیده شده است پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: نوروز 98 پیاده راه سازی خیابان چهارباغ به اتمام می‌رسد تا بتوانیم با یک چهارباغ کامل که همه المان‌ها و نیازهای گردشگری چهارباغ در آن دیده شده است پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

علیرضا صلواتی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان این که طرح پیاده راه سازی خیابان چهارباغ و ممنوعیت تردد خودروها از حدود سه دهه پیش مطرح بود، اظهار کرد: در قدیم الایام حتی بر روی پل‌های تاریخی هم تردد خودرو را داشتیم ولی آرام آرام این ممنوعیت حاصل شد و آخرین مکانی که ممنوع شد، میدان امام بود که در سال 93 به روی تردد خودروها به طور کامل بسته شد و به پیاده راه تبدیل شد.

وی در ادامه افزود: پس از میدان امام بحث خیابان چهارباغ در دستور کار قرار گرفت و قرار بر این شد که به نوعی این خیابان را به پیاده راه تبدیل کنیم، حذف یکباره ترافیک هم به لحاظ ترافیکی و هم به لحاظ تبعات اجتماعی فرهنگی کار بسیار سختی بود و در ابتدای امر شاید به نوعی غیر ممکن به نظر می‌رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان عنوان کرد: قرار شد این طرح را با یک کار فرهنگی و زمینه سازی اجرای طرح را شروع کنیم، سه شنبه‌های بدون خودرو یک بهانه‌ای شد که ما یک طرح عملی را به نام این پویش مردمی ترافیک شروع کنیم و سه شنبه‌ها از ساعت 14 تا 22 چهارباغ بر روی تردد خودروها بسته شد که یک تجربه عینی روبروی شهروندان، کسبه و ساکنین قرار گرفت و ما توانستیم این خیابان را به پیاده را نزدیک کنیم.

100 سه شنبه بدون خودرو برگزار شده است

وی با اشاره به آغاز سه شنبه‌های بدون خودرو از 12 مردادماه سال 95 و برگزاری این طرح بیش از 100 هفته، اذعان داشت: این طرح یک کار سخت و پیچیده‌ای بود و نهایتاً 15 فروردین ماه سال 96 کلنگ پیاده راه سازی چهارباغ خورده و در 5 فاز این کار طراحی شد، فاز اول این طرح محور شرقی بود که از میدان امام حسین(ع) تا خیابان آمادگاه در فاصله 3 ماه انجام شد.

صلواتی با بیان این که با تغییر مدیریت شهری روند کاری مقداری کند شد، مطرح کرد: پس از آن جناب شهردار تأکید داشتند که این کار هرچه سریع‌تر انجام شود و به همین دلیل با یک کار فشرده عمرانی پیاده راه‌های شرقی و غربی تکمیل شد و اول شهریورماه سال جاری در اختیار شهروندان قرار گرفت و در حال حاضر کارهای تکمیلی چهارباغ در حال انجام شدن است.

وی با اشاره به نیاز هماهنگی با میراث فرهنگی برای تکمیل محور میانی چهارباغ، تصریح کرد: کار بر روی محور میانی یک کار سخت و پیچیده است، طرح این محور در خیابان چهارباغ احداث شده است و با همکاری میراث فرهنگی انجام می‌شود که کار نسبتاً مهندسی و علمی است.

محور میانی چهارباغ تفرجگاه می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در ادامه بیان کرد: محور میانی چهارباغ طرح پیچیده و متفاوتی نسبت به محورهای کناری دارد به این صورت که در طرح محور میانی، آبنماهایی که در چهارباغ قدیم وجود داشته است، احیا می‌شود و بیشتر بحث تفرجگاهی دارد، این قسمت بنایی است که بر اساس مستندات و اسناد و تصاویری که از چهارباغ گذشته در دست است، احیا می‌شود.

وی با اشاره به این که سازمان نوسازی محور میانی را شروع کرده و در حال پیشبرد طرح است، گفت: شهردار تأکید داشتند که تا قبل از نوروز 98 این کار به اتمام برسد تا بتوانیم با یک چهارباغ کامل که همه المان‌ها و نیازهای گردشگری چهارباغ در آن دیده شده است به استقبال نوروز 98 برویم و پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

صلواتی با بیان این که این فرایند احتمالاً در 6 ماهه دوم امسال به نتیجه خواهد رسید، عنوان کرد: همه المان‌های مورد نیاز بدنه سازی چهارباغ از جمله مبلمان شهری، نور پردازی داخلی، روشنایی پیاده راه، بحث‌های ایمنی و امنیتی، نصب دوربین‌ها، احداث آبنماها و بقیه المان‌های دیگر در حال لحاظ شدن است و پس از تکمیل این فرآیند ادامه مسیر به سمت میدان امام و چهارراه سپه را دنبال می‌کنیم.

خیابان سپه پیاده راه می‌شود

وی در ادامه توضیح داد: سنگ فرش خیابان در خیابان سپه حدفاصل میدان امام تا تقاطع خیابان حکیم و خیابان استانداری انجام شده است و فقط قسمت خود خیابان سپه حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا خیابان استانداری مانده است، در حال مطالعات ترافیکی و فرهنگی اجتماعی خیابان سپه هستیم که آیا مثل خیابان خاقانی محدودیت تردد خودرو را داشته باشیم یعنی اجازه دهیم یک خط خودروها عبور کنند یا کلاً تبدیل به پیاده رو شود و ممنوعیت تردد خودرو را داشته باشیم، نکته مهم این است که قطعاً اولویت به عابر پیاده داده خواهد شد و تعویض پیاده رو را خواهیم داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با تکمیل پیاده راه سازی خیابان چهارباغ و خیابان سپه و تکمیل این اتصال که در حال حاضر اتصال میدان امام، خیابان حافظ و خیابان آقا نورالله نجفی انجام شده است و بعد از آن بحث اتصال به خیابان کرمانی، خیابان هارونیه و کوچه مشیر را داریم تا به میدان امام علی(ع) برسد و پیاده راه این محور کامل شود.

وی در پایان متذکر شد: پیاده راه سازی خیابان سپه کار سخت و پیچیده‌ای نخواهد بود چون کار بزرگ چهارباغ انجام شده است و همچنین خیابان سپه این پتانسیل را دارد که محدودیت تردد داشته باشد زیرا بعضاً حجم ترافیک خیابان استانداری و خیابان حکیم که سنگین می‌شود، پلیس راهور اقدام به ممنوعیت تردد می‌کند و فکر می‌کنم تا اندازه‌ای زمینه سازی اجرای این کار انجام شده است و فقط بحث اعتبارات، بودجه و برنامه ریزی عمرانی وجود دارد که در شهرداری باید تصمیم گیری شود که امسال یا سال آینده این کار انجام شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار