خانه ریاضیات اصفهان در آستانه تعطیلی قرار گرفت

خانه ریاضیات اصفهان پس از 2 دهه فعالیت علمی به دلیل تامین نشدن بودجه برنامه های خود را لغو کرد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

خانه ریاضیات اصفهان پس از 2 دهه فعالیت علمی به دلیل تامین نشدن بودجه برنامه های خود را لغو کرد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات در سال 1377 آغاز به کار کرد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان و با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقای دانش ریاضی فعالیت می کند.
پس از گذشت 20 سال از فعالیت خانه ریاضیات اصفهان، پایگاه اطلاع رسانی این مرکز روز یکشنبه اعلام کرد : 'به اطلاع کلیه دانش‌آموزان، دانشجویان و همکاران در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌ رساند به دلیل مشکلات مالی، کلیه برنامه‌ های پیش بینی شده خانه ریاضیات اصفهان تا اطلاع ثانوی لغو شد'.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تایید این خبر، افزود : این مرکز در 20 سال گذشته طی تفاهم نامه ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان راه اندازی شد.
فروزان خرد پژوه با بیان اینکه وزارت علوم متعهد به حمایت علمی از خانه ریاضیات اصفهان شد، افزود : شهرداری اصفهان نیز متعهد به تامین مکان و حمایت مالی این مرکز شد.
وی با بیان اینکه مکان خانه ریاضیات اصفهان توسط شهرداری و در 'شهر علم' تامین شده است، ادامه داد : اما شهرداری از حدود 2 سال گذشته رقم حمایت های مالی از این مرکز را کاهش داده است.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان، تصریح کرد : بودجه سال گذشته این مرکز حدود 2 میلیارد و 500 میلیون ریال بود اما برای امسال رقم یک میلیارد و 250 میلیون ریال در نظر گرفته شد که با وجود گذشت 6 ماه از سال هنوز هیچ رقمی از این حمایت مالی پرداخت نشده است.
خردپژوه گفت : با توجه به افزایش هزینه ها به ویژه پس از تحولات اخیر و پرداخت نشدن کمک های مالی از سوی شهرداری، ناچار به لغو کردن همه برنامه های این مرکز شدیم.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان با تاکید بر اینکه این مرکز، انتفاعی و درآمد زا نیست، افزود : حمایت های مالی که از این مرکز صورت می گیرد برای پرداخت حقوق کارکنان، هزینه های جاری و برگزاری دوره ها و برنامه های فرهنگی و علمی است.
وی هدف اصلی فعالیت خانه ریاضیات اصفهان را علاقه مند کردن دانش آموزان به ریاضی عنوان و اضافه کرد : ریاضی پایه توسعه هر کشوری است و ما با هدف پیشرفت این دانش بین دانش آموزان، دانشجویان و معلمان فعالیت می کردیم.
خردپژوه افزود : سالانه حدود پنج هزار دانش آموز، دانشجو، معلم و استاد دانشگاه زیر پوشش برنامه ها و دوره های مختلف خانه ریاضیات اصفهان قرار می گرفتند.
به گزارش ایرنا از جمله برنامه های خانه ریاضیات اصفهان می توان به برگزاری مسابقات استانی، کشوری و بین المللی مانند تورنمنت شهرها و ریاضیات کانگورو، سمینارهای علمی و دوره های آموزشی با حضور اساتید داخلی و بین المللی اشاره کرد.
نخستین خانه ریاضیات کشور در سال 1377 در اصفهان تشکیل شد و به دنبال آن، 35 خانه ریاضیات در سراسر کشور ایجاد شدند.
علی رجالی از پایه گذاران خانه ریاضیات اصفهان سال گذشته برنده جایزه ترویج علم ایران شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار