نخستین همایش شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته در ایران برگزار می‌شود

شتاب‌دهنده ساختاری منسجم و مشخص در زمینه حمایت از ایده‌های نوآورانه و توسعه کارآفرینی و دانش‌بنیان است و تا زمانی که به سبک سنتی ساختمان می‌سازیم، نمی‌توانیم در این صنعت تحول ایجاد کنیم.

اصفهان امروز: شتاب‌دهنده ساختاری منسجم و مشخص در زمینه حمایت از ایده‌های نوآورانه و توسعه کارآفرینی و دانش‌بنیان است و تا زمانی که به سبک سنتی ساختمان می‌سازیم، نمی‌توانیم در این صنعت تحول ایجاد کنیم.

رئیس مرکز شتاب‌دهنده فناد در مصاحبه مطبوعاتی در حضور جمعی از خبرنگاران با اشاره به برگزاری نخستین همایش شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته در ایران اظهار داشت: این همایش به عنوان رویدادی در اجرایی کردن ایده‌های نوآورانه می‌تواند بستری را برای ساختارهای نوین در زمینه صنعت ساختمان ایجاد کند.

مجتبی جانقربان افزود: تغییرات اجتماعی جهانی و گسترش و توسعه فناوری‌های نوین ما را بر آن داشته تا در زمینه ساختمان‌سازی هم به سمت ایده‌های نو و جدید برویم با توجه به اینکه انسجام‌بخشی و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های نوآورانه و رفتن به سمت تکنولوژی‌های نوین در دنیا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

او ادامه داد: تغییرات جدید باعث شده که در راستای اجرایی کردن ایده‌های نوآورانه برویم تا در راستای بهبود کسب‌وکار به خصوص در زمینه صنعت ساختمان بتوانیم گام‌های موثرتری برداریم گام‌هایی که در قالب کاغذبازی‌های دولتی انجام پذیر نیست و بنابراین به سمت بخش خصوصی رفتیم تا با پشتکار و انرژی‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در این بخش‌ها وجود دارد بتوانیم به ساختارهای تسهیل گرانه در زمینه اجرایی شدن ایده‌های ناب دست یابیم.

جانقربان با اعلام اینکه مراکز رشد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری که دارای ایده‌های بسیار هستند می‌توانند مراکز مناسبی برای رشد باشند و نیازمند حمایت هستند گفت: متاسفانه تاکنون به واسطه ساختارهای سخت و بروکراتیک و به دلیل وجود موانع قانونی که در شرکت‌های دولتی وجود دارد و لایه‌های مدیریتی متعدد نتوانسته‌ایم به نتایج دلخواه در این زمینه دست پیدا کنیم و این مراکز نتوانسته‌اند دغدغه‌ها و نیازهایی که وجود دارد را پاسخ دهند.

او تاکید کرد: این در حالی است که اگر ما بتوانیم ایده‌هایی که در این زمینه وجود دارد را به سمت اجرایی شدن ببریم می‌توانیم موجبات شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا را ایجاد کرده و در اقتصاد کشور سهم به سزایی داشته باشیم.

رئیس مرکز شتاب‌دهنده پارک فناوری نوآوری البرز دانش در ادامه با اشاره به اینکه این مرکز شتاب‌دهنده درصدد است که با جذب ایده‌ها هم شکاف مالی و هم شکاف مدیریتی تیم‌های استارتاپ را پر کند اظهار داشت: هدف ما این است که ایده‌های نوپا را به چرخه تجاری وصل کنیم و آنها را در صنعت ساختمان استفاده کنیم.

جانقربان با اظهار تاسف از اینکه ما هنوز از تکنولوژی سنتی در حال ساخت ساختمان‌ها هستیم و همیشه این اصطلاح را بیان می‌کنم که ما همچنان به سبک اهرام ثلاثه ساختمان می‌سازیم اظهار داشت: این موضوع بار مالی و نیروی انسانی را به اقتصاد کشور متحمل می‌کند.

او افزود: باوجوداینکه 50 درصد سهم سرمایه ملی در صنعت ساختمان صرف می‌شود به همین میزان هم ما هدررفت سرمایه در این بخش داریم و دلیل آن نظامند نبودن و توانمند نبودن ایده‌های اجرایی در زمینه ساختمان‌سازی است.

رئیس مرکز شتاب‌دهنده فناد ادامه داد: ما هنوز در ساختمان‌سازی ساختار تکنیکال نداریم و می‌توان گفت به این خاطر که نوآوری نداریم اقتصاد ما نیز بر پایه ارزش‌افزوده نیست.

جانقربان اضافه کرد: این همایش در راستای رسالتی است که باید در راستای آن گام برداریم و هدف آن در مرحله اول تشخیص و باروری ایده‌ها در زمینه ساختمان‌سازی و نوآوری‌های جدید در این زمینه است و در بخش دوم نیز اجرایی کردن و پیوند این ایده‌ها با صنعت است.

در این نشست جمشید پرویزیان، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به اینکه نسل جدید برای شتاب دهندگی شرکت نوپا ایجاد شده است تا بتواند مخاطبانش را به سمت آموزش و حمایت هدایت کند اظهار داشت: معماری نخستین حلقه از زنجیره ساخت‌وساز است و نسل ساختمانی جدید باید پاسخگوی نیازهای جدید باشند.

او افزود: حضور پروفسور فولکوین مارگ، پدر صنعت ساختمان و گروه معماری gmp در این همایش این اطمینان را به ما می‌دهد که با وجود شرایط اقتصادی دشواری که در آن هستیم در سطح بین‌المللی در این صنعت وارد شویم. در شرایط تحریم هم می‌توانیم نوآوری داشته باشیم.

پرویزیان با اظهار تاسف از اینکه هم‌اکنون به دلیل اینکه بسیاری از ساختمان‌ها بر اساس نیاز ساخته نمی‌شود و بیشتر مصالحی که به کار برده می‌شود سنتی است گفت: این‌ها همه در حالی است که می‌توانیم در صنعت ساختمان‌سازی نوآوری ایجاد کرده و بر اساس نیاز و سلیقه مشتری ساختمان‌هایمان را ارزان‌قیمت، کم‌هزینه و با عمر طولانی بسازیم و با استفاده از مصالح سبک‌تر و سازه‌های ایمن شاهد تحولی در صنعت ساختمان باشیم.

نخستین همایش پارک فناوری نوآوری البرز دانش فناد با عنوان نخستین شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته در ایران در تاریخ 2 مهرماه سال جاری از ساعت 16 تا 19 در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی با موضوع توسعه ساخت و از در شهرهای تاریخی همراه با پنل پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار