کشاورزان شرق اصفهان خواهان رسیدگی به مشکلات خود شدند

شماری از کشاورزان شرق اصفهان روز دوشنبه با تجمیع تراکتورهای خود در یکی از معابر این منطقه خواهان رسیدگی مجدد به مشکلات معیشتی خود و تخصیص حقابه خود از زاینده رود شدند.

شماری از کشاورزان شرق اصفهان روز دوشنبه با تجمیع تراکتورهای خود در یکی از معابر این منطقه خواهان رسیدگی مجدد به مشکلات معیشتی خود و تخصیص حقابه خود از زاینده رود شدند.
به گزارش ایرنا، کشاورزان شرق اصفهان امروز دوشنبه برای سومین روز متوالی با تجمیع تراکتورهای خود در خیابان های اصفهان از جمله فلکه خوراسگان خواهان رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود شدند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا حدود 60 دستگاه تراکتور در این محل تجمیع شده و به مرور زمان تعداد آنها و کشاورزان حاضر در محل افزایش می یابد.
یکی از این کشاورزان به ایرنا گفت : ما دارای حقابه از تونل اول کوهرنگ و آب زاینده رود هستیم و کسی حق ندارد حقابه ما را به دیگران بفروشد یا تحویل دهد.
قادری با بیان اینکه از اسفند پارسال تا کنون حدود 150 تا 200 میلیون ریال کمک هزینه به خانواده های کشاورزان شرق اصفهان پرداخت شده است، افزود : یک سال است که هیچ آبی برای کشاورزی به ما تخصیص نیافته و این رقم ها کمک چندانی به معیشت ما نمی کند.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان نیز روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد : کشاورزان شرق اصفهان از شنبه 31 شهریور تراکتورهای خود را در مناطق مختلف اصفهان تجمیع کرده اند.
اسفندیار امینی موضوع اصلی تجمع کشاورزان را اجرایی نشدن مصوبه های شورای عالی آب عنوان و اضافه کرد : دادگاه ها از جمله دیوان عدالت اداری نیز با وجود شکایت های کشاورزان به دادخواهی های آنها رسیدگی چندانی نکردند.
وی با اشاره به جلسه مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو در ابتدای سال جاری گفت: وزیر در این جلسه قول داد که نسبت به تعیین زمان بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب تا پایان اردیبهشت اقدام شود اما تاکنون این موضوع نیز اجرا نشده است.
امینی با بیان اینکه مقرر بود در بالادست رودخانه در چم آسمان نیز از حدی بیشتر آب برداشت نشود، خاطرنشان کرد : این وعده نیز عملی نشده و در نتیجه می توان گفت که همه این وعده ها و مصوبه ها، اجرا نشده است.
به گزارش ایرنا، کشاورزان شرق اصفهان در فروردین امسال و روزهای پایانی سال گذشته نیز در چند نوبت با حضور در خیابان ها مختلف شهر اصفهان خواهان تخصیص حقابه خود از زاینده رود شدند.
مناطق شرق اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.
طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود، با توجه به اینکه ذخیره آب در سد زاینده رود به کمترین میزان طی 50 سال اخیر رسیده است، امکان بازگشایی زاینده رود و توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.
کاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود،باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته در دهه های اخیر به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
حوضه زاینده رود در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار