کامیون‌داران در دو راهی

دور اول اعتصاب سراسری کامیون‌داران از روز اول خرداد ۱۳۹۷ آغاز شد که با پیگیری و برگزاری جلسات مستمر با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوط پایان یافت و کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور با صدور اطلاعیه‌ای از رانندگان برای ادامه به کار دعوت کردند.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: دور اول اعتصاب سراسری کامیون‌داران از روز اول خرداد ۱۳۹۷ آغاز شد که با پیگیری و برگزاری جلسات مستمر با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوط پایان یافت و کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور با صدور اطلاعیه‌ای از رانندگان برای ادامه به کار دعوت کردند.

بازگشت سهم بیمه تامین اجتماعی رانندگان، افزایش 20 درصدی كرایه حمل‌ونقل، تشدید نظارت و برخورد با دلالان، رسیدگی جدی به تخلف شرکت‌های حمل‌ونقل، پرداخت كرایه معوق رانندگان، افزایش ضریب بازنشستگی از 2/1 تا 7/1 و پیگیری جدی محاسبه نرخ كرایه بر اساس تن بر كیلومتر از جمله اقداماتی است كه پس از این اعتصابات انجام شد. در همین زمینه برای بهبود وضع معیشتی رانندگان، بیمه تكمیلی رانندگان با تامین بودجه از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل از 15 مرداد انجام شد.

دور دوم فراخوان برای اعتصابات در یك مردادماه 97 صادر شد كه در گفتگو با تشکل‌های صنفی منتفی شد؛ اما دور سوم اعتصابات از 31 شهریورماه آغاز شده است. در این اعتصابات بیشترین اعتراض رانندگان بر افزایش نجومی و انفجاری قیمت قطعات، لاستیك، خدمات فنی، روغن‌موتور و كمبود این اقلام در بازار است.

* تقاضای مردم از رانندگان چیست؟

این اعتصاب‌ها بر جنبه‌های زیادی از اقتصاد و صنعت کشور تأثیر گذاشته است. از جمله اینکه در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت میوه و سبزیجات در بازار بودیم که بخشی از آن مرتبط با اعتراض کامیون‌داران بود. به گفته رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و سبزی اصفهان، قیمت گوجه 100 درصد و قیمت سیب‌زمینی حدود 70 درصد از زمان از دست كشیدن كامیون‌داران گران شده است، این دو محصول در سبد كالای اقشار متوسط و ضعیف نقش مهمی بر عهده دارند.

نوروزعلی اسماعیلی در گفتگو با اصفهان امروز ادامه داد: مردم از وضعیت موجود گلایه دارند و معتقدند باید به مشكلات رانندگان و كامیون‌داران هم رسیدگی كرد.

او خاطرنشان كرد: اغلب مردم می‌گویند كاش در شرایط موجود كنار هم می‌ایستادیم و شرایط را بیش از این سخت نمی‌کردیم.

اسماعیلی تصریح كرد: بیشترین فشار این اعتراضات به قشر ضعیف و متوسط جامعه وارد می‌آید، امیدواریم رانندگان برای رسیدن به حقوقشان از راه‌هایی به‌جز اعتراض اقدام كنند.

*افزایش قیمت گوشت یخی

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان نیز دراین‌باره می‌گوید: قیمت گوشت نیز تحت تاثیر اعتصابات قرار گرفته است، در زمینه گوشت یخی رشد چشمگیر قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم.

رضا انصاری تصریح كرد: احتمال می‌رود با تداوم وضع موجود حداقل دو تا سه هزار تومان قیمت گوشت افزایش یابد.

او با بیان اینكه توانایی خرید قشر ضعیف و متوسط جامعه با اعتصاب كامیون‌داران به شدت كاهش یافته ادامه داد: ما معتقدیم رانندگان و کامیون‌داران نیز محق هستند كه برای حقوق خود اعتراض كنند.

انصاری تصریح كرد: احقاق حقوق رانندگان باید از راهی به‌جز اعتصاب فراهم شود تا اقتصاد خانواده‌های قشر متوسط و ضعیف جامعه بیش از این آسیب نبیند.

انصاری گفت: مسئولان باید برای رسیدگی به مطالبات این قشر مظلوم همت بیشتری به كار گیرند و رانندگان نیز باید با درك شرایط موجود تا آنجا كه امكان دارد به فعالیت خود ادامه دهند.

* اعتصاب رانندگان و تاثیر آن بر سفره قشر ضعیف جامعه

مردم و كارشناسان اقتصادی بر این باورند كه درآمد ماهیانه كارگران و كارمندان به مراتب از فعالان صنعت حمل‌ونقل كمتر است و اعتصاب كامیون‌داران قیمت مواد غذایی و اقلام مصرفی اساسی خانوار را افزایش می‌دهد.

اقتصاددانان اعتراض رانندگان و كامیون‌‌داران را نیز به رسمیت می‌شناسند. آنها معتقدند با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده توسط رانندگان برای خرید خودروهای سنگین، سختی كار و مزایای اندك این شغل، بازدهی سرمایه‌گذاری آنان بسیار كمتر از میزان معقول است.

اما باید دید در شرایط موجود آیا وضعیت تولیدكنندگان و كارخانه‌های تولیدی به عنوان بخش دیگری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خوب است؟ پاسخ را همه می‌دانیم، وضعیت برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه تولید نیز مناسب نیست و حتی می‌توان گفت اوضاع بسیار وخیم است.

در همین وضعیت بسیاری از كارگران كه حقوق‌های معوقه چندین ماهه طلبكارند، اعتراض می‌کنند اما كار خود را تعطیل نمی‌کنند.

كارشناسان اقتصادی با اشاره به جایگاه ویژه صنعت حمل‌ونقل در اقتصاد كشور و تاثیر مستقیم رفتار آنان بر اقتصاد خانواده‌ها، اعتصاب و دست كشیدن از كار را اقدام مناسبی آن هم در شرایط کنونی تلقی نمی‌کنند.

*تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک کامیون

اما درباره مشکلات کامیون‌داران، رئیس سازمان صمت اصفهان گفت: انتقال لاستیک یارانه‌ای به استان اصفهان صورت گرفته است و بر اساس سهمیه در نظر گرفته‌شده بین کامیون‌داران توزیع می‌شود.

اسرافیل احمدیه در گفتگو با رسانه‌ها در رابطه با تخصیص لاستیک به کامیون‌داران اظهار کرد: دولت سهمیه‌ای را برای هر استان در نظر گرفته و بر همین اساس لاستیک یارانه‌ای به استان‌ها ارسال می‌شود.

او در همین ارتباط اضافه کرد: انتقال لاستیک یارانه‌ای به استان اصفهان صورت گرفته است و بر اساس سهمیه در نظر گرفته‌شده بین کامیون‌داران توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان کرد: به‌منظور رفع مشکلات این صنف و سهولت در امر واردات لاستیک کامیون، ارز دولتی به این کالا تخصیص داده‌ شده و قرار است این ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک کامیون قرار گیرد.

*افزایش سهمیه لاستیک اصفهان

احمدیه خاطرنشان کرد: سهمیه لاستیک یارانه‌ای بر اساس تقسیم‌بندی قبلی 10 درصد بوده که به دستور استاندار اصفهان و با پیگیری‌های انجام‌شده، این سهمیه به 30 درصد افزایش‌یافته است.

او در ادامه به سایر مشکلات صنفی کامیون‌داران اشاره کرد و در رابطه با اقدامات صورت گرفته به‌منظور رفع این مشکلات گفت: تأمین روغن و لوازم‌یدکی کامیون نیز ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر فعالان این صنف شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در همین رابطه افزود: مشکلات مربوط به روغن نیز مورد بررسی قرار گرفت و با تدابیری که اندیشیده شد این مشکل مرتفع شد.

احمدیه خاطرنشان کرد: در زمینه تأمین لوازم‌یدکی نیز مسئولان در تلاش هستند تا این لوازم نیز با قیمت مناسب کمافی‌السابق در اختیار فعالان این صنف قرار بگیرد.

او اذعان داشت: امید است با توجه به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، مشکل لاستیک نیز مرتفع شود و بعد از تخصیص سهمیه لاستیک ارزان‌قیمت هر چه سریع‌تر این کالا را به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خاتمه در رابطه با زمان تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک گفت: این تصمیم حدود یک هفته گذشته در ستاد تنظیم بازار کشور گرفته شد.

*بازداشت 13 نفر از متعرضان به کامیون‌های راه‌های مواصلاتی اصفهان

رئیس‌کل دادگستری اصفهان نیز گفت: در پی انجام اقدامات قضایی و اطلاعاتی 13 نفر از افرادی که اقدام به تعرض، توقف و وارد آوردن آسیب به کامیون‌های حمل سوخت و بار که در حال تردد در راه‌های مواصلاتی اصفهان بودند، شناسایی و بازداشت شدند.

احمد خسروی‌وفا اظهار داشت: این متهمان در حال حاضر با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه این‌گونه اقدامات در راستای خواست و اهداف رسانه‌ها و معاندان ضد انقلاب صورت می‌گیرد، هشدار داد: در شرایط فعلی کشور افرادی که به هر شکل قصد بر هم زدن نظم و امنیت و وارد آوردن فشار بر مردم را داشته باشند، با برخورد شدید دستگاه قضایی روبه‌رو شده و بی‌شک اشد مجازات قانونی برای این‌گونه افراد اعمال خواهد شد.

* رانندگان و کامیون‌داران در گیرودار یك تصمیم تاریخ‌ساز

در تاریخ تحولات صنعت حمل‌ونقل در کشور، روزهای سرنوشت‌ساز زیادی به چشم می‌خورد، روزهایی که نقشی تعیین‌کننده در وحدت ملی و ناامیدی دشمنان ایران داشته‌اند. 26 آذرماه سال 1361، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی زمانی كه اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور به شدت ایران را تهدید می‌کرد با فرمان امام خمینی (ره)، ایران شاهد بسیج عمومی رانندگان و کامیون‌داران شد و صحنه‌های کم‌نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه‌روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت. یکی دیگر از جلوه‌های بزرگی و بخشندگی فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را می‌توان در زلزله کرمانشاه دید، جایی که بسیاری از کامیون‌داران بدون دریافت حتی یک ریال و تنها در جهت خدمت به هم‌وطنان زلزله‌زده خود، اقدام به حمل مقدار زیادی نیازهای اساسی به مناطق زلزله‌زده کردند.

حال دوباره در قلب یك جنگ اقتصادی تمام‌عیار، رانندگان و کامیون‌داران در مقابل یك تصمیم تاریخ‌ساز قرار گرفته‌اند. ملت ایران امروز در انتظار این تصمیم هستند و امیدوارند بار دیگر شاهد عبور از این مشکلات آن هم با همدلی و همراهی همگان باشیم و مسئولان نیز هر چه سریع‌تر شرایطی را فراهم آورند تا مشکلات کامیون‌داران برطرف شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار