جمالی‌نژاد؛ از شهرداری اصفهان تا وزارت کشور

یک ماه پیش نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رساندند تا دایره به‌کارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کنند. در این قانون آمده است تنها اجازه به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌هایی شامل رؤسای سه قوه،‌ معاون اول رئیس‌جمهور،‌ نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهور وجود دارد.

یک ماه پیش نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رساندند تا دایره به‌کارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را محدود کنند. در این قانون آمده است تنها اجازه به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌هایی شامل رؤسای سه قوه،‌ معاون اول رئیس‌جمهور،‌ نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهور وجود دارد. در اصلاحیه جدید، استانداران و معاونان استانداری نیز به جرگه مشمولان قانون اضافه شدند. با ابلاغ قانون توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی تا کمتر از دو ماه دیگر شاهد خروج تعداد قابل‌توجهی از مدیران بازنشسته از ادارات دولتی هستیم. منوچهر خندان‌دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور یکی از مدیرانی است که با اجرایی شدن این قانون باید از سمت خود کناره‌گیری می‌کرد. با کناره‌گیری خندان‌دل، از سمتش رایزنی‌های وزیر برای معرفی جایگزین او آغاز شد. رایزنی که گویا چندان هم طولانی و زمان‌بر نبود و به فاصله چند روز از استعفای خندان‌دل، نام مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد به‌عنوان گزینه پیشنهادی رسانه‌ای شد. خبری که غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد در گفتگو با رسانه‌ها آن را تأیید و اعلام کرد که ترجیح مدیریت شهری بر ماندن جمالی نژاد در شهرداری است اما به دلیل تأکید وزیر برای حضور او در این عرصه، شورای شهر یزد چهارشنبه هفته گذشته با کسب هفت رأی موافق با درخواست استعفای جمالی‌نژاد از شهرداری یزد موافقت کرد.

دوچرخه‌هایی که دوباره به اصفهان بازگشتند

جمالی‌نژاد 49 ساله که تجربه مدیریت دو شهر اصفهان و یزد را به‌عنوان جوان‌ترین شهردار در کارنامه کاری خود دارد، می‌رود تا به‌عنوان یکی از معاونان جوان وزارت کشور در مقام معاون عمرانی وزیر فعالیت جدیدش را آغاز کند. او که دارای مدرک دكتري برنامه‌ریزی شهري از دانشگاه اصفهان است، فعالیت به‌عنوان معاون امور عمرانی استانداری اصفهان، معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان، مدیرکل امور شهری و شوراهای استان اصفهان، مشاور و مديركل حوزه استاندار اصفهان، مشاور عمرانی استاندار اصفهان، رئیس گروه مشاوران شهرداری و مشاور عالی شهرداری اصفهان و... بخشی از سابقه اوست. جمالی‌نژاد از باتجربه‌ترین مديران به‌حساب می‌آید که سمت‌های متعددي در استانداری تا شهرداری و دستگاه‌های اجرايي را بر عهده داشته است.

ماجرای یک کناره‌گیری

اما این که چه شد جمالی‌نژاد از اصفهان به یزد رفت برای بسیاری هنوز سربه‌مهر مانده است. سال گذشته با روی کار آمدن شورای پنجم شهر اصفهان درحالی‌که جمالی‌نژاد جزو هشت کاندیدای تصدی شهرداری اصفهان بود از کاندیداتوری انصراف داد. شهردار سابق اصفهان که به دوستدار محیط‌زیست و هوای پاک و پیرو آن استفاده مستمر از دوچرخه شهرت داشت؛ موفق شده بود در مدت کوتاه دو سال حضور خود در شهرداری اصفهان بسیاری از پروژه‌های عمرانی اصفهان که سال‌ها در حالت رکود بود را به بهره‌برداری برساند. سه‌شنبه‌های بدون خودرو و هر هفته یک افتتاح عنوان‌های آشنایی است که اصفهان و اصفهانی‌ها را به یاد این شهردار می‌اندازد و حتی در همین مدت اصفهان توانسته بود عنوان پیشتاز پروژه‌های شهری را در میان کلان‌شهرهای کشور به دست آورد. او در مدت مدیریت بر شهرداری اصفهان توانست ظرفیت‌های بخش خصوصی را بیش از پیش مورداستفاده قرار دهد و در بخش عمرانی به‌صورت خاص با بهره‌گیری از همین ظرفیت تنها در سال 95 توانست بیش از 5/2 برابر 10 قبل از آن سرمایه‌گذار بخش خصوصی را جذب کند و اصلاح 11 ورودی شهر اصفهان شاید مهمترین فعالیت‌هایی بود که در مدت دوساله شهردار بودن خود شروع کرد.

تبدیل یزد به شهر پایدار جهان

از سوی دیگر این شهردار جوان در شهر یزد نیز توانست حتی در مدتی کوتاهتر از اصفهان در مدت یک سال خدمات زیادی را ارائه دهد. ثبت جهانی شهر یزد، معرفی یزد به‌عنوان شهر پایدار جهان، ماندگاری شهر یزد به‌عنوان شهر آزمونه گردشگر و یکی از دو شهر پایتخت کتاب و درنهایت عنوان شهر خلاق کتاب و کتاب‌خوانی را به خود اختصاص داد و در حال حاضر شهردار یزد، ریاست شورای هماهنگی شهرهای دوستدار کتاب را به عهده دارد. در همین مدت 300 پروژه عمرانی برای شهر یزد در نظر گرفته شد که 186 مورد آن به نتیجه رسید و از این تعداد 31 پروژه در شهرداری مرکزی، 38 پروژه در شهرداری منطقه یک، 21 پروژه در شهرداری منطقه 2، 41 پروژه در شهرداری منطقه 3، 32 پروژه در منطقه 4، 19 پروژه در منطقه 5 و 4 پروژه در آرامستان‌ها در حال اجراست.

حرکت دولت در جوان‌سازی وزارت خانه‌ها

به‌هرحال یزد سکوی پرتاب این مدیر اصفهانی شد تا در پستی کشوری و با پشتوانه خدمات انجام داده در دو شهر تاریخی اصفهان و یزد در قامت معاون وزیر توانایی خود را اثبات کند. جمالی نژاد را با توجه به 49 سال سن نمی‌توان جوان قلمداد کرد اما در میان مدیران موجود جزو کم سن‌و‌سال‌ترین‌ها قرار دارد، جوان‌گرایی در حوزه مدیریتی کشور یکی از ضروریاتی است که می‌تواند انرژی و پویایی قابل‌توجهی را در ابعاد گوناگون ایجاد کند. اگرچه در برخی از حوزه‌های بسیار حساس که البته نمی‌توان آن را به‌تمامی عرصه‌های مدیریتی تعمیم داد، ضرورت استفاده و بهره‌گیری از مدیریت کارکشته، کارآزموده و مجرب اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما باوجود اهمیت بسیار بالا و غیرقابل‌انکار عنصر تجربه در عرصه مدیریت، انرژی مضاعف، ذهن خلاق و انگیزه فزاینده مدیر جوان برای پیشرفت و توسعه از موضوعات بسیار مهم است که با تکیه‌بر آن می‌توان جوششی اثرگذار در رگ‌های مدیریتی کشور تزریق کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار