دعوای شرق و غرب حل‌نشده باقی ماند

سخنان 12 روز گذشته محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان استان درباره بازچرخانی آب در زاینده‌رود حدود دو هفته است که در صدر اخبار استان قرارگرفته است. هرروز گروهی از موافقان و مخالفان در حمایت و یا رد طرح با رسانه‌ها گفتگو می‌کنند. موضع‌گیری‌هایی که سبب شد تا استانداری اصفهان روز سه‌شنبه 3 مهرماه باوجود دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه برای شرکت در مراسم کلنگ زنی طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود، از برگزاری این مراسم منصرف شود. انصرافی که تاکنون استانداری اصفهان درباره آن توضیحی ارائه نداده است.

اصفهان امروز: سخنان 12 روز گذشته محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان استان درباره بازچرخانی آب در زاینده‌رود حدود دو هفته است که در صدر اخبار استان قرارگرفته است. هرروز گروهی از موافقان و مخالفان در حمایت و یا رد طرح با رسانه‌ها گفتگو می‌کنند. موضع‌گیری‌هایی که سبب شد تا استانداری اصفهان روز سه‌شنبه 3 مهرماه باوجود دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه برای شرکت در مراسم کلنگ زنی طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود، از برگزاری این مراسم منصرف شود. انصرافی که تاکنون استانداری اصفهان درباره آن توضیحی ارائه نداده است. طرحی که باوجود اختلاف‌نظرهایی که تاکنون بین طرفداران و مخالفان بر سر آن به وجود آمده، سبب نشده است تا محسن مهرعلیزاده جزئیات بیشتری از چگونگی اجرایی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. در مقابل سکوت استانداری، مخالفان و موافقان طرح لحظه‌ای را برای بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان درباره طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود در رسانه‌ها از دست نمی‌دهند. رقابتی که احتمالاً تا زمانی که استانداری تصمیم به شکستن سکوت نگیرد، همچنان ادامه خواهد داشت. نکته قابل‌توجه در اظهارنظرهای مطرح‌شده علاوه بر سکوت استانداری اصفهان در برابر نقدهای واردشده، سکوت قابل‌تأمل نمایندگان شهر اصفهان در مجلس است. چراکه تاکنون به‌جز احمد سالک که گفته «طرح گردش آب در زاینده‌رود برای مواقع اضطراری تدوین‌شده است و زمانی که آب در رودخانه به‌اندازه کافی وجود داشته باشد لزومی به اجرای آن نیست»، سایر نمایندگان سکوت اختیار کرده و هیچ اظهارنظری در تائید و یا رد این طرح عنوان نکرده‌اند. در مقابل انفعال و سکوت نمایندگان شهر اصفهان، نمایندگان شهرستان‌های هم‌جوار چه در مقام دفاع و همراهی با طرح و چه در کسوت مخالف اظهارنظرهای متعددی کرده‌اند. به‌جز سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس که یکی از اصلی‌ترین منتقدان طرح بازچرخانی است، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و میمه در مجلس نیز معتقد است طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود بیشتر نمایشی است و هرچند سبب تغییر چهره شهر اصفهان می‌شود اما اثری روی آب‌های زیرزمینی ندارد. به گفته حاجی دلیگانی، مردم اصفهان به‌جای پروژه‌های کارناوالی به دنبال احیای پایدار زاینده‌رود هستند. زهرا سعیدی نماینده مبارکه در مجلس نیز درعین‌حال که یکی از مدافعان اجرای طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود است؛ باور دارد «حالا که پس از سال‌ها طرحی ارائه‌شده که می‌تواند بخشی از مشکل کم‌آبی استان را حل کند پس باید آن را اجرایی کنیم». البته سعیدی گوشه چشمی هم به انتقاد منتقدان داشته و خواسته تا قبل از اجرای طرح به‌صورت شفاف به ابهامات و پرسش‌های منتقدان پاسخ داده شود. برخلاف سعیدی که در دفاع تمام قد از طرح استاندار برای بازچرخانی آب در زاینده‌رود گویا همچنان دو دل است، سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در دفاع از طرح گفته است «گردش و برقراری آب در زاینده‌رود در شرایط فعلی خشکسالی طرح ایده آلی است.» ابطحی با انتقاد از مخالفان اعلام کرده است که این افراد بدون تحقیق درباره طرح اظهارنظر می‌کنند و ضروری است تا قبل از اظهارنظر درباره طرح بیشتر تحقیق کنند. البته ابطحی نگفته که منتقدان چگونه اطلاعاتشان را نسبت به طرح بالا ببرند وقتی‌که استانداری به‌عنوان طراح اصلی تاکنون هیچ جزئیاتی از طرح را ارائه نکرده است.

هرچند که به گفته ابطحی در جلساتی درباره جزئیات این طرح توضیحاتی ارائه‌شده است اما مخالفان در این جلسات حضور نداشته و اکنون بدون اطلاع از جزئیات و بدون آگاهی با طرح مخالفت می‌کنند. نقدی که شاید مخاطبان اصلی آن نمایندگان استان باشند. اما کنون پس از نمایندگان مجلس، کشاورزان و فعالان محیط‌زیست کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی نیز به جمع مخالفان طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود اضافه شدند. حمید فرهمند بروجنی، کارشناس میراث فرهنگی یکی از مخالفان طرح است و اعتقاد دارد «اگر بازچرخانی آب زاینده‌رود به‌صورت نمایشی، کارناوالی و چندروزه باشد شوک رطوبتی به پل‌ها وارد کرده و مضر است.» اسیدی‌تر شدن آب یکی از موضوعاتی است که فرهمند معتقد است باید به آن توجه ویژه داشت چراکه «در اجرای طرح‌های این‌چنین باید به‌شدت مراقب اسیدی شدن آب بود. زیرا افزایش اسیدی‌تر آب سبب خوردگی پایه پل‌ها می‌شود».

معاون حفظ و احیای بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان نیز با تأکید بر اهمیت احیای طبیعی زاینده‌رود گفت: «با توجه به اینکه پل‌های تاریخی شهر سازه‌های آبی هستند جریان آب در رودخانه به افزایش ماندگاری آن‌ها کمک می‌کند». باوجود نیاز به جریان آب دائمی برای حفظ پل‌های تاریخی اصفهان طاهری معتقد است طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده‌رود، نیازمند مطالعات و بررسی‌های دقیق توسط میراث فرهنگی و باستان‌شناسی است. به گفته طاهری تسطیح بستر زاینده‌رود به‌ویژه در اطراف پل‌های تاریخی پیش از جاری‌سازی آب نیازمند مطالعات و بررسی از حیث زمین‌شناسی و خاک‌شناسی است، چراکه تغییر در این بستر می‌تواند موجب اثرات ناخوشایندی روی پل‌ها داشته باشد. همچنین برای لوله‌گذاری در حریم پل‌ها و سازه‌های تاریخی زاینده‌رود پیش از حفاری نیازمند مطالعه و بررسی دقیق هستیم. به گفته مهرعلیزاده استاندار اصفهان قرار بود با برنامه‌ریزی و طراحی‌های صورت گرفته و با اجرای ۵4 کیلومتر لوله‌گذاری جریان آب در زاینده‌رود برقرار شود و این طرح پایانی باشد بر دعوای بین شرق و غرب استان بر سر آب؛ اما آنچه از شواهد امربر می‌آید گویا طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود نه‌تنها مشکل آب بین شرق و غرب استان را حل نکرده بلکه دعوای جدیدی بین مخالفان و موافق طرح را سبب شده است. طرحی که هرروز با طرح سؤالات و ابهامات جدید از سوی مخالفان شانس اجرایی شدن آن کم‌رنگ‌تر می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار